Jump to content
Annons

Vad är det för Marshall?


Drängen

Recommended Posts

Bombus nya platta The poet and the parrot har gått varm i mina lurar. Fantastiskt band!

Hur som haver, jag kollade på deras video till låten

.

Och där får man se en Marshall topp lite då och då, men jag kunde inte lista ut vad det var för modell. Hur som tänkte jag inte mer på det och åkte till jobbet. Väl nere i gruvan växte nyfikenheten men jag kan för guds skull inte klura ut vad det är för topp!!

JMC 900? Njaaaaa.. eller?

Så nu för att få bot på detta maniska letande vänder jag mig till experterna här på forumet.

Snälla hjälp mig så jag kan sova om nätterna!! 😉

post-22251-0-98522500-1377676837_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror på Evilrockers svar här.

Fast det kan vara bra att hålla i minnet att det fanns två JCM900-förstärkare som var ganska olika, dual-reverb och SL-X. Dual-reverb tycker jag verkar ha varit den vanligaste. Den lät väl lite sådär. SL-X:en har jag bara provat en gång för en herrans massa år sen, men den lät däremot riktigt bra har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på Evilrockers svar här.

Fast det kan vara bra att hålla i minnet att det fanns två JCM900-förstärkare som var ganska olika, dual-reverb och SL-X. Dual-reverb tycker jag verkar ha varit den vanligaste. Den lät väl lite sådär. SL-X:en har jag bara provat en gång för en herrans massa år sen, men den lät däremot riktigt bra har jag för mig.

Fanns det inte fler 900or? 4100, SL-x och sen nån MkIII, för mig att 4100 körde diod för dist medans sl-x och mkIII var rördist. Kan ha fel, länge sen jag fipplade med Jcm'er. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan stämma som evilrocker säger. Har även för mig att en polare hade en 2205 (50w) med sådan brun filt också som blev stulen på Pier Pressure för många herrans år sedan, så om ni ser något dåligt emoband med en sådan så är det förmodligen stöldgods.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak att tänka på är ju att det inte alls behöver vara samma förstärkare på skivan som i videon.

Dom kan ju lika gärna ha kört på någon plugin, förstärkare som studion äger, någon liten kombo som låter bra när man spelar in men som inte ser så bra ut i en video o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhh tycker du? Jag ägde en 2210 ett tag och var inte alls nöjd, behöll dock min 2203. Har även ägt 4100, 4500, dsl50.

Jepp. Andra gitarristen i mitt band hade en (ett tag som sagt) och tyckte den lät förjävla bra så köpte en 2203, eftersom den enligt varenda forum-medlem i världen skulle vara ännu "bättre". Hans blev stulen innan dess så hann aldrig jämföra sida vid sida, men om inte minnet sviker mig tyckte jag nog fan att hans lät bättre, om inte minst lika bra. 2203 är naturligtvis grym, men lite svår att få att låta särskilt "modernt" utan pedaler framför.
Link to comment
Dela på andra sajter

Off topic, men kan inte låta bli att dra en anekdot inom ämnet.

När jag var ute och sökte skolor i våras så var en av anhalterna Linnéuniversitetet i Växjö. Som boende i södra Norrland så tänkte jag ta tillfället i akt att pröva lite mer obskyra gitarrprylar på den exotiska gitarrbutiken Helges Håla.

Satte mig och 70-talsriffade lite taffligt med en Burny SG och en Egnater Tweaker. Det tog inte lång tid innan Helge själv kom och snackade med mig och vi grottade ner oss i diverse nördiga områden. Vi kom in på Marshalls ställning idag, varpå han visade mig ett Marshallkylskåp han hade inne. Vidare berättade han om en kund som varit inne och snackat om förstärkare hit och dit, som gått fram till kylskåpet och frågat "Är det här 50-wattarn?" Ana förvåningen när Helge öppnade luckan 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp. Andra gitarristen i mitt band hade en (ett tag som sagt) och tyckte den lät förjävla bra så köpte en 2203, eftersom den enligt varenda forum-medlem i världen skulle vara ännu "bättre". Hans blev stulen innan dess så hann aldrig jämföra sida vid sida, men om inte minnet sviker mig tyckte jag nog fan att hans lät bättre, om inte minst lika bra. 2203 är naturligtvis grym, men lite svår att få att låta särskilt "modernt" utan pedaler framför.

Därför jag också har en 6505 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Solstrålen (oregistrerad)

Jag kommer att själv skaffa en ny Marshalltopp och låda. För mig existerar bara en topp när det gäller Marshall och det är 1959SLP. Lådan blir en 1960BV med Celestion Vintage 30 element.

Link to comment
Dela på andra sajter

... snackat om förstärkare hit och dit, som gått fram till kylskåpet och frågat "Är det här 50-wattarn?" Ana förvåningen när Helge öppnade luckan 😱

http://www.youtube.com/watch?v=67EovwvJrC0

Mmmmm mm Man cave.. must ..have..

man cave

noun Informal.

: a room or space (as in a basement) designed according to the taste of the man of the house to be used as his personal area for hobbies and leisure activities

http://www.mancavesite.org/

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

När Bombus spelade här i örebro såg var det jcm 800 de hade bägge gitarristerna hade på scen. Grymt bra ljud och drag.....:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...