Jump to content
Annons

IMac eller Mac mini 2013


guranisten

Recommended Posts

Halloj,

Har kört på en iMac i ca 4 år och är nu sugen på en liten uppgradering. Har funderingar på en ny iMac eller mac mini och sen köpa en extern skärm.

Har läst en del om överhettningsproblem hos iMac, vet ni om detta är åtgärdat för 2013 modellerna?

Är sugen på en 27" skärm men undrar om det går att hitta en bra skärm som passar till mac mini för max 5000kr gärna lägre 😉

Kanske dyker upp lite fler frågor längre fram

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att min nästa dator blir en Mac mini. Användare (här på forumet) verkar nöjda och återanvändning av skärm mellan datorbyten sparar lite slantar, antar jag. (Kanske tom så att man kan byta dator oftare?) Men mitt användande är numera mer åt Ipad-hållet så min stenålders-PC får värma källaren ett tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta med att slå till på Mac Mini. Macarna kommer snart bli uppdaterade med Haswell-proppar. Nyligen fick MacBook Air det.

Kan tänka mig att Apple kommer att yppa nåt om det nu den 10e september

man ska alltid vänta med att köpa dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Stort e bra jag kör med en 50 tummare som tredje monitor på en av mina datorer. Lite för stort för bra upplösning men streamad hd film funkar kanon. Och logic blir stort som fan hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om dom 5400 rpm diskar som sitter i mini, klarar dom av att köra logic med ca 6-7 audio och 4-5 spår med mjukvaruinstrument?

Vet att det finns fusion drive tex men då springer ju priset iväg också

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om dom 5400 rpm diskar som sitter i mini, klarar dom av att köra logic med ca 6-7 audio och 4-5 spår med mjukvaruinstrument?

Vet att det finns fusion drive tex men då springer ju priset iväg också

Det jag skulle göra är att byta ut den där 5400rpm:aren o slänga in en SSD istället... de har ju blivit lite mer prisvärda nu. Där får du riktigt bra prestanda. Väntar själv på att slå till på en Mac mini men tänkte avvakta o se om de inte kommer med en nyare historia i form av Haswell och intels HD 5000 grafik... Men 6-7 audio o 4-5 mjukvaruinstrument ska den lugnt klara. Finns exempel på när nån som slängt in SSD o 16GB minne har över 100 audio spår utan några som helst problem...

Redigerat av Evil_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hängt med i utvecklingen riktigt men vad skiljer SSD och Fusion Drive?

SSD är ju en ren flashdrive med bra läs/skriv prestanda medans fusion är en traditionell hårddisk + en flashdrive i mindre storlek och sedan programvara som kollar vad du oftast använder/öppnar och flyttar de mest förekommande programmen till det snabbare flashminnet. Ska tydligen fungera rätt bra. Personligen tar jag hellre grym prestanda rakt igenom till ett högre pris. I Mac mini fallet måste man ju betala ett par tusen kronor mer bara för att få möjligheten att välja fusion drive medans om man går på SSD spåret kan välja billigaste mac minin och byta ut den långsammare 5400 rpm:aren o slänga en blixtsnabb SSD till ett "rimligt" pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 🙂

Känns ju som om enbart en SSD är mer driftsäkert också pga att det inte är nått mekaniskt. Jag har också tänkt att vänta på en ev ny mac mini...... Bara det inte blir för lång väntan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För skoj skull hörde jag med macoteket om/hur det var att själv byta ut den interna disken till en SSD på en i5 mini. Enligt dom så går det inte att göra det 🙁

Tänkte om man skulle komma lite billigare undan. Tror nog jag klarar mig med den aktuella mac mini om det som sagt går att uppgradera den. Men det verkar det ju inte göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...