Jump to content
Annons

Gillar ni nya Logic Pro X?


engineer

Recommended Posts

VA?!

Ännu ingen tråd för de som håller på att testa nya Logic Pro X? Bäst jag startar en.

Håller precis på att ominstallera samtidigt och har gått igenom vilka pluggar som inte längre stöds. Som tur var är det inget jag går miste om (Puh!)

utan snarare vinner i nya funktioner med Logic Pro X.

Min favorit är än så länge Flex Pitch. Har tidigare använt Melodyne en del för att fixa till sångspår, men Flex Pitch är något helt annat i ljudkvalitet när du justerar. Sen bara att jag kan flytta en region i efterhand utan att behöva spela in hel grejen igen är ju bara underbar.

Vad tycker ni andra varit gött med nya versionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ursäkta, men vilket tråkigt svar.

Jag har redan sett den tråden och den innehåller inget spännande av folk som faktiskt använder programmet utan flest som inte gillar att 32-bitars stödet är borta.

Om du använder Logic Pro X och har lyckats göra migrationen så ses vi här.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

I love it. En del pluggar som jag bara har 32-bit behöver jag inte fixa ty dess funktioner följer nu med Logic. I övrigt är alla mina pluggar 64-bit och jag tar nu chansen - när jag nu helt går över till LPX - att rensa ut en h-es massa pluggar jag har och aldrig eller sällan använder. Över huvud taget måste jag befria mig från plug-psykosen jag lidit av senaste åren och nästan allt man kan behöva följer med LPX - jag ser bara att jag behöver en riktigt bra masterplug (i mitt fall PSP) när det gäller tredjepart...och kanske altiverb. När det gäller stråkar så får jag se...men jag tvivlar på att Apples duger - mitt Omnisphere bjuder ju en del, men vill jag ha "realistiska" stråkar/orkester så har jag förlitat mig på Miroslav Philharmonik hittils...och dom har mig veterligen inte ens klämt ur sig 64 bitars plug.

Link to comment
Dela på andra sajter

LPX är endast 64 bitar - några 32-bitars följer inte med.

Vad jag menade var att jag t.ex. har AutoTune och ett par arpeggios i endast 32 bitar som jag nu alltså inte kan använda, men LPX inbyggda "autotune" och arpeggio fyller mina behov. Hade också en 32-bitar B3-orgel (tror det var Native Instruments), men den som följer med LPX är alldeles utmärkt. LPX medföljande "gitarrförstärkare" ersätter för mig en hel drös med 32-bitars pluggar jag hade med just den funktionen.

At the end of the day så är det egentligen så att om bara Omnisphere och Absynth lirar så är jag hemma. :-D

Vilka 32-bitarspluggar "följer" med X som du inte behöver fixa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns helt okej såhär långt, men detaljerna i nya utseendet är ju på tok för stora jämfört med föregångaren. Rätt dålig översikt på min 13"-skärm. Jag hoppas verkligen att de lägger in en zoom-funktion i framtida uppdateringar så man kan anpassa efter vilken typ av skärm man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

LPX är endast 64 bitar - några 32-bitars följer inte med.

Vad jag menade var att jag t.ex. har AutoTune och ett par arpeggios i endast 32 bitar som jag nu alltså inte kan använda, men LPX inbyggda "autotune" och arpeggio fyller mina behov. Hade också en 32-bitar B3-orgel (tror det var Native Instruments), men den som följer med LPX är alldeles utmärkt. LPX medföljande "gitarrförstärkare" ersätter för mig en hel drös med 32-bitars pluggar jag hade med just den funktionen.

At the end of the day så är det egentligen så att om bara Omnisphere och Absynth lirar så är jag hemma. :-D

Ok, då hänger jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag förstått det rätt om Logix X är helt fristående från de gamla versionerna? Om jag köper LPX och installerar det har jag både Logic 9 och X? Går det att göra någon smidigt inläsning av mina tidigare projekt mappar i X ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det går bra att ha både 9an och X - jag har båda nu under en övergångstid. Det går givetvis utmärkt att öppna ett 9-projekt med X - då skapas ett nytt projekt med ändelsen .logicx - 9-projektfilen ligger kvar orörd.

LPX är i kärnan som 9-an - det är inte som mellan gamla FinalCut och nya FCPX. LPX är samma gamla goa app som 9an - bara lite nya - viktiga - påbyggnader och lite förändringar i GUI. Och så är det bara 64-bitar som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki tack. Lite trist att jag inte kan plocka med mig Vanguard som jag lekt mkt med men det finns annat roligt. När man ser till priset för LPX ser jag ingen anledning att INTE skaffa det. Hoppas min gamla iMac 2,0ghz C2D orkar med bara men som jag förstått det ska LPX vara riktigt snällt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas min gamla iMac 2,0ghz C2D orkar med bara men som jag förstått det ska LPX vara riktigt snällt?

Logic Pro X är hyffsat cpu-optimerat.

Dock så fixar det inte mer än 16 cores. Bromskloss! Men det rullar bättre än 9an.

Sen har jag märkt att det inte är helt grafiskt friskt.

Gullegull-gui och rutten fönsterhantering.

Bara hoppas på att mavericks råder bot på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har upptäkt några smågrejer - grafikgrejer; t.ex. så ändras storleken på mixern ibland och man måste dra ut den helt på höjden igen. Barnnsjukdomar typ.

Vad menar du med gullegull-gui? Rutten fönsterhantering? Beskriv gärna.

Logic Pro X är hyffsat cpu-optimerat.

Dock så fixar det inte mer än 16 cores. Bromskloss! Men det rullar bättre än 9an.

Sen har jag märkt att det inte är helt grafiskt friskt.

Gullegull-gui och rutten fönsterhantering.

Bara hoppas på att mavericks råder bot på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar det. Inte nog med att work-flowet är så sjukt väloljat nu, det gjorde dessutom min dator typ tre år yngre. Allt flyter så oerhört fint igen.

Dock litet minus från mig rörande Amp Designer och pedalboard. Det går absolut att få till bra gitarrljud, men i mina öron ligger emuleringarna lite väl långt efter konkurrensen. Jag vet, det är inte en gitarr-plugg, det är en DAW där en bra uppsättning gitarrstärkare och effekter ingår. Men om man ska skicka med det får man ta sig i kragen och göra det lite vassare. Och på tal om gitarrbiten så var det med viss sorg jag noterade att Guitar Amp Pro inte längre följer med. Den var så otroligt skönt lo-fi när man rattade den rätt.

EDIT: Skrev lite mer.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Halkar in och passar på att ställa en fråga. Jag har en 3 år gammal Macbook pro(Köpt augusti 2010) med 8gb ram. Jag har kört Logic express 9 på den men funderar på allvar att uppgradera till Logic X. Är dock lite orolig för att datorn är för gammal och att den inte orkar med. Jag kollade systemkraven och det ser helt ut att vara i sin ordning dock. Tänkte kolla med er som har bättre koll än jag om ni tror att det skulle funka? Med vänlig hälsning/Jani

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en PBP mid 2010 8 GB RAM och en iMac mid 2010 16 GB RAM - det rullar alldeles utmärkt. (Nu är jag i.o.f.s. van vid videoprod-världen så jag ser ju DAV som lättdriven verksamhet för disk, CPU och GPU :-)

(På min MacPro 32 GIG RAM är det givetvis mera drag än vad som någonsin behövs för DAV - när det gäller videoprod kunde man dock önska 10 gånger mera msuskler...eller egentligen100 gånger mera...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men vilket tråkigt svar.

Jag har redan sett den tråden och den innehåller inget spännande av folk som faktiskt använder programmet utan flest som inte gillar att 32-bitars stödet är borta.

Om du använder Logic Pro X och har lyckats göra migrationen så ses vi här.

Av din text att döma så verkade det inte som att du hade läst någon annan LPX-tråd.

Jag menade inget illa och det var inte meningen att du skulle bli upprörd över mitt svar, det ber jag i så fall om ursäkt för!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har priset höjts? Jag tänkte köpa för några dar sen då det kostade 1399 kr, men avvaktade.

Idag tänkte jag slå till, men nu står det att det kostar 1847 kr (199,99 dollar).

Ser jag i syne eller stämmer detta?

Redigerat av Horras
Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit är än så länge Flex Pitch. Har tidigare använt Melodyne en del för att fixa till sångspår, men Flex Pitch är något helt annat i ljudkvalitet när du justerar.

Du menar att Flexpitch låter bättre än Melodyne? Jag har hört tvärtom från många användare...

I övrigt så är nya Logic för mörk, svart, ful, trist till utseendet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, Flex Pitch kommer inte upp till Melodyne-klass, men visst funkar det ok.

Edit: Ja, det är mycket mörkt och tråkigt. Gillade 9:an utseende klart bättre. Varför inte lägga in möjligheten att ändra själv?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...