Jump to content
Annons

brum och sprak från Apogee duet


guranisten

Recommended Posts

Har efter en del forskning kommit fram till att det verkar vara de två instrument input kablarna som spökar. Har ett brum som ökar och minskar i styrka när jag rör på dessa kablar, samtidigt som det sprakar om dom lite. Det räcker att jag tar på själva kablarna så ändrar karaktären på brumet. Hör inget när jag rör på outputkablar eller xlr kablarna. Tror ni att kablarna är skadade eller kan det vara nått jordbrum?

När jag tar tar tag i kontakterna ( runt plasthöljet ) så ökar brumet och om jag då lägger fingret på metallen på kontakten försvinner det.

Redigerat av guranisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...

Det kan ju vara dålig jord hemma hos dej, har själv pissig jord hemma i lägenheten.

Får själv ett brum när jag kopplar in min bas eller gitarr, som försvinner när jag rör strängarna. Min datorn har ingen jord (Mac Mini), men de flesta stationära brukar väl vara jordade, men inkopplade på ojordade uttag. Testa ett jordat uttag om du inte gjort det.

mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat med jordat uttag, ingen skillnad.

Verkar vara skillnad från dag till dag. Igår när jag kopplade upp det var det helt acceptabla nivåer av missljud och inte kunde jag framkalla brum av att jag rörde runt på kablar ( breakout kablarna) Medans andra dagar så brummar det rejält och minsta lilla jag ändrar läge på breakout kablarna så blir brummet högre och lägre men aldrig acceptabelt tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ok?

Så då hamnar inte störningarna med på inspelningen då?

Fick du chattat med någon på Apogee?

Nope inget fastnar på inspelningarna. Har inte chattat med dom. Har beslutat att köpa nytt kort men vill försöka komma på var problemet sitter innan jag köper nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Störningarna hörs bara i de aktiva monitorerna, inte när jag lyssnar i hörlurar.

Om detta stämmer så är det kablarna till monitorerna, eller själva monitorerna, som spökar. Alternativt de utgångar du använder på ditt ljud-interface, eller de komponenter som levererar signalen till utgångarna för dina monitorer.

Kontrollera så att dina ljudkablar till monitorerna inte löper längs med en eller flera el-kablar. Ljudkablar och el-kablar ska alltid korsas, aldrig löpa längs med varandra.

Annars är det bara att köra felsökning i vanlig ordning:

Byt strömkablar och strömkälla för monitorerna

Hjälpte det?

Om inte, koppla in monitorerna till en annan källa:

Hjälpte det?

Om inte, troligtvis fel på kablar/el(jord)/monitorerna

Om det hjälpte, inte fel på monitorerna, men kanske el-uttagen? (jorden?). Troligtvis inte fel på ljud-interfacet.

Nästa steg, koppla in andra monitorer till ljud-interfacet med samma kablar som till föregående monitorer. Fungerar det?

Osv... osv.... osv.....

Det är bara att gå bakåt i kedjan och utesluta det ena efter det andra tills felet påträffas.

Lycka till och hoppas det löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

"Nya problem"

trodde att det var fel på min mic ( Baby Bottle Blue) men efter att testat detta lite närmare så visar det som om att det är något vajsing med input 1. När jag har micken inkopplad på input 2 så behöver jag ställa in regeln på ca 30 för att få en lagom signal. När jag sen provar att koppla in micken på kanal 1 så måste jag dra upp regeln till ca 50 för att få in samma nivå på signalen.

När jag sen provar att koppla in en gitarr på liknande sätt så får jag lika signal på bägge kanalerna. Kan det vara fantommatningen som spökar på input 1 ??

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sen provar att koppla in en gitarr på liknande sätt så får jag lika signal på bägge kanalerna.

Använder du preamparna på gitarrerna (även om det inte behövs) för att kolla?

I så fall skulle det kunna vara pre-ampen.

Har du en dynamisk mick (som inte ska ha phantom) för att kolla om det blir ngn skillnad, känns som det bästa testet du kan göra. Har du ingen kan du säkert låna av någon, annars kostar en billig några hundralappar.

Jag skulle nog kontakta supporten.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips som jag inte alls tänkte på. Testade nu med en sm 57 och med den får jag lika nivåer. verkar alltså vara något med phantom matningen.

Efter att ha sökt på nätet så verkar det som om andra har haft liknande problem med att just phantom matningen på input 1 har börjat krångla.

Skulle det funka att ha en extern phantom power mellan mick och duet ?

Redigerat av guranisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips som jag inte alls tänkte på. Testade nu med en sm 57 och med den får jag lika nivåer. verkar alltså vara något med phantom matningen.

Efter att ha sökt på nätet så verkar det som om andra har haft liknande problem med att just phantom matningen på input 1 har börjat krångla.

Skulle det funka att ha en extern phantom power mellan mick och duet ?

Finns säkert, inget jag känner till. Ett annat alternativ är att skaffa annan preamp om du sneglat på det tidigare, Har du kontaktat supporten, kvar garantitid?

Annars kan du ju också välja att leva med skillnaden i nivå, om du får upp volymen tillräckligt förstås. Hur har de andra gjort på nätet?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...