Jump to content
Annons

Är 7200 rpm ett måste?


eddie2013

Recommended Posts

Annons

Jag tror inte ljudkortet sätter någon som helst begränsning.

Snarare antal samtidiga ljudspår som kan spelas upp.

Kör själv Esata till hårddisk 7200rpm, då kan jag enkelt

byta hårddisk. Min bärbara internt har 5400rpm (eller möjligen lägre).

Googla på 7200rpm vs 5400rpm, du kommer få sjukt många svar,

finns även mycket om du söker på detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken säger - är det?

De flesta vanliga datorer verkar ju ha 5400 rpm?

Om jag köper ett ljudkort som vill ha 7200, fungerar inte det med datorn då?

7200 är normalt snabbare.

Finns det ljudkort som måste ha 7200?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför 7200rpm när det finns SSD ? Volvo V70 vs Hayabusa 0-100km/h 😉

Tja, varför Mackie när det finns SSL....kanske svaret är självklart?

Link to comment
Dela på andra sajter

En 7200RPM-disk har en transfer rate på runt 1000Mbit/s, om jag inte kommer ihåg fel.

Om man kör 24-bit/44.1kHz inspelning, så innebär det ca 1Mbit/s, vilket i teorin skulle kunna ge 1000 monospår från en disk. Om man har en disk på 5400RPM istället, reduceras det kanske med ungefär samma som hastigheten, dvs 25%. Jag tror man kommer rätt långt med 750 spår också, så det är nog sällan disken blir någon flaskhals.

I ärlighetens namn så måste jag förstås säga att uträkningen inte är hela sanningen, eftersom det blir en del bortfall med söktider o dyl, men även om det i slutänden bara skulle bli en tiondel så många spår som det jag skrev (och så mycket mindre blir det definitivt inte), så kommer nog de flesta att klara sig med mycket god marginal... Det är inte förrän man har riktigt stora arrangemang som det börjar bli meningsfullt att fundera över hastigheter på diskarna.

En gång i tiden när jag körde SCSI-disk till audio (SCSI var ett måste anno dazumal, eftersom IDE inte kunde hålla en tillräckligt stabil hastighet), så var dåtidens max överföringshastighet för interfacet blygsamma 80Mbit/s och då kunde jag ledigt klämma ut 50 samtidiga audiospår ur en sådan 5400RPM-disk. Dagens hastigheter är löjligt mycket bättre.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, varför Mackie när det finns SSL....kanske svaret är självklart?

Tycker du ? Tråden gäller ju hastighet på disk inte pris per gigabyte. Och din jämförelse är ju som att se målarfärg torka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte koll på siffrorna, men tycker överlag att disken är den största prestandabromsen när man jobbar med audio-projekt av lite storlek. Så överlag brukar jag tycka att man inte ska snåla med diskhastighet.

När det gäller streamande samplingsbibliotek, så skulle jag gärna ha det på en 2TB SSD, men det är liiiite dyrt i nuläget, så det får dröja... 😉 Där är det ju viktigt eftersom antal samtidiga toner är starkt beroende av hastigheten på överföringen.

När det gäller audiospår, så ska det till ganska många spår innan det börjar kännas - men de flesta kör inte med så stora projekt att de behöver fundera på diskhastigheten, utan håller sig till ett ganska litet antal. Börjar det bli typ 100 audiospår eller ännu mer så kan det kanske vara en annan femma och man kan eventuellt också behöva dela upp ljudspåren mellan ett par olika diskar om det blir riktigt stora produktioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller streamande samplingsbibliotek, så skulle jag gärna ha det på en 2TB SSD, men det är liiiite dyrt i nuläget, så det får dröja... 😉 Där är det ju viktigt eftersom antal samtidiga toner är starkt beroende av hastigheten på överföringen.

När det gäller audiospår, så ska det till ganska många spår innan det börjar kännas - men de flesta kör inte med så stora projekt att de behöver fundera på diskhastigheten, utan håller sig till ett ganska litet antal. Börjar det bli typ 100 audiospår eller ännu mer så kan det kanske vara en annan femma och man kan eventuellt också behöva dela upp ljudspåren mellan ett par olika diskar om det blir riktigt stora produktioner...

Ja det är egentligen samplingsbibliotek jag tänker mycket på. Använder såna i kombination med mixning ibland, och det kan bli rätt trögt. Tycker ändå det känns lite som 7200 är lite i nederkant, men som du säger, det handlar om storlek med, hur många spår.

Tycker även att olika DAW mjukvaror verkar vara olika effektiva på att läsa från disk. Cubase, även Sonar känns som det tar upp betydligt mer disk-prestanda om man läser t.ex. 25 spår i realtid, än t.ex. Reaper och Studio One. Där känns det inte som det problemet finns, tycker jag. Tar man bort tysta partier i ljudspåren så är Cubase betydligt snällare, men det har jag inte känt direkt behov av i andra. Vet inte om andra känner igen sig i det ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

PreSonus Audiobox usb -

Computer system requirements:

Below are the minimum computer-system requirements for AudioBox USB.

Windows

  • Windows® XP SP3, Vista x64/x32 SP2, Windows 7 x64/x32 SP1, Windows 8 x64/x32
  • Intel® Core™ Duo or AMD Athlon™ X2 processor (Intel Core 2 Duo or AMD Athlon X4 or better recommended)
  • 2 GB RAM (4 GB or more recommended)

Mac

  • Mac® OS X 10.6.8 or later
  • Intel Core Duo processor (Intel Core 2 Duo or Intel Core i3 or better recommended)
  • 2 GB RAM (4 GB or more recommended)

Windows and Mac Systems

  • USB 2.0 Port
  • Internet connection (only for activation)
  • DVD-ROM drive
  • Monitor with at least 1024x768 resolution
  • 20 GB hard-disk space
  • Internal or external 7200 RPM storage drive highly recommended

Link to comment
Dela på andra sajter

Allmän fråga:

Är på G att köpa en 180gb SSD och ha att spela in (ha samplingar på).

Det ska väl inte vara några problem i dagsläget? Intel SSD 330 är det jag kikar på.

Intel och Samsung är de SSD som verkar vara mest tillförlitliga, så det är helt ok. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Internal or external 7200 RPM storage drive highly recommended

Det är inte något som är nödvändigt för ljudkortet, utan som andra redan har sagt, så kvittar det från ljudkortets synvinkel. 7200 är mer att se som en allmän rekommendation, eftersom det ju blir lite bättre prestanda utan att det är någon gigantisk prisskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD när nog rejält överlägsen på denna front, och 5400 är mer standard på bärbara enheter av vad jag har sett. 🙂

SSD kostar inte så överdrivet mycket det gjorde för något år sen och är brutalt mycket snabbare, en riktigt vettig investering om du frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...