Jump to content
Annons

Nätagregat specialanpassade till studios ?


Ekstasis

Recommended Posts

Vad jag har läst kan det påverka ljudet ganska mkt..har full förståelse att dom flesta personer ej kan föreställa sig att det ska göra någon skillnad, då man är så van att bara plugga i kontakten och köra... men när det gäller ljud och bild så läcker ostabil ström in i ljudet...

Jag har full förståelse för att du läst om detta och plötsligt blivit orolig, men när man läser igenom den här tråden kan man inte låta bli att slås av tanken att du kanske just denna gång bör släppa tanken på elen i din lägenhet och lägga fokus på något annat.

Det måste finnas många andra saker du kan (läs: bör) lägga fokus på i din studiomiljö än elen..? Att köpa en kroppsstrumpa i bly kan nog vara en idé, ty de elektromagnetiska fält som bildas när dina nervceller skickar impulser längs dina nervtrådar i ryggmärgen kan lätt plockas upp av dina gitarrmickar och där ge upphov till Kriedlerberger-Schmitleberfenomen (sjunde ordningens harmoniska pluskvamperfekt) som kan få ditt ljudkorts D/A-omvandlare att plocka upp bakgrundsfotonstrålning i ökad utsträckning, om du har otur. Och då sitter du ändå där med ditt nya, oerhört kostsamma nätaggregat från Führer und Möllbach, och får likväl inte ett ljud helt fritt från störningar...

Ok, jag raljerar som du förstår. Och meningen är inte att håna dig eller att du ska ta illa upp. Det är för att bespara dig en jäkla massa pengar, som du kan ha till roligare saker i din studio. Så länge du har med elektricitet att göra kommer det alltid att finnas källor till interferens och additiva/subtraktiva signalfenomen MEN (och detta är ett viktigt men) det är ofta så subtilt och så lite att det inte spelar någon som helst roll. Dra en kabel från dina gjordade uttag, plugga in gitarren och KÖR! 🙂

I all välmening!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något form av nätfilter anser jag hör hemma i en studio. Om man läser på prisjakt t.e.x kan man läsa hur personer säger hur det t.e.x förbättrat bilden på tvn och ljudet. Om jag ändå ska köpa en grenkontakt för 400 kan jag lika gärna köpa en för 900 kr med nätfilter osv osv.. Så länge vi snackar under 3000 är det inte direkt mkt pengar att bråka om.. Jag är intresserad av subtila skillnader i ljudet också.

http://www.thomann.de/se/furman_plplus_ce.htm denna kanske..

http://www.furmansound.com/product.php?div=03&id=PL-PLUSCE

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger samma sak som Joachime. Det som kan vara vettigt att kika på är en "surge controll" som skyddar dina prylar mot åsknedslag och spikar i elnätet. Ett exempel på en bra produkt för detta ändamål är http://www.obo-bettermann.com/downloads/en/prospekte/v10_compact_en.pdf . Har själv en sådan till studion. Har även en liknande Furman som du länkade till, sist i kedjan. Förra sommaren slog blixten ned hos oss och TV:n i huset pajjade. I studion slog V-10:an ut

(före Furman) och räddade förmodligen all elektronik. Min slutsats är att V-10:an funkar, och är snabbare än Furman. Skyddet kostar ungefär 1500 kr om jag kommer ihåg rätt.

@ Ekstasis:

Du skriver att du är intresserad av att investera i åtgärder /utrustning som även ger subtila förbättringar i ljudet. Varför är du då inte intresserad av åtgärder som ger tydlig märkbara förbättringar av ljudet? Kan inte låta bli att ställa den frågan igen.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Säger samma sak som Joachime. Det som kan vara vettigt att kika på är en "surge controll" som skyddar dina prylar mot åsknedslag och spikar i elnätet. Ett exempel på en bra produkt för detta ändamål är http://www.obo-bette..._compact_en.pdf . Har själv en sådan till studion. Har även en liknande Furman som du länkade till, sist i kedjan. Förra sommaren slog blixten ned hos oss och TV:n i huset pajjade. I studion slog V-10:an ut

(före Furman) och räddade förmodligen all elektronik. Min slutsats är att V-10:an funkar, och är snabbare än Furman. Skyddet kostar ungefär 1500 kr om jag kommer ihåg rätt.

@ Ekstasis:

Du skriver att du är intresserad av att investera i åtgärder /utrustning som även ger subtila förbättringar i ljudet. Varför är du då inte intresserad av åtgärder som ger tydlig märkbara förbättringar av ljudet? Kan inte låta bli att ställa den frågan igen.

okej men åsskydd finns ju i dom flesta grenkontakter ?

Typ den som jag länka till md06-eu_mk2_400.jpg

Ja. Jo akustiken får jag väl ta tag i får snacka med någon här på musikaffären i stan som får komma hit och göra det..har eventuellt en kompis här i stan som har en studio som kan hjälpa till..är ju främst på baksidan och sidorna av högtalarna som gör mest dramtisk skillnad..kommer bara ha på de ställen där det gör dramtisk skillnad kan inte klä hela jävla lägenheten med akustik matrial ser förjävligt ut. Ska jag ha på sidan av högtalarna måste jag bland annat ta ner min stora fina tavla och har ingen annan stanns att hänga den..det suger..

Men jag har begränsad tid och framförallt energi så saker och ting sker som sagt, jag kan inte fokusera på tusen saker samtidigt. Tar ett steg i taget så att säga. Nästa steg är att få bra position på högalarna vilket är jobbigt experimentera frammåt och tillbaka med såpåass subtila skillnader. Jag har provat att ha högtalarna längre från väggen som alla säger låter bra, men fy fan vart tortt och dåligt det lät, blir som musik utan någon helst bas resonans det låter fan inte bra.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat att ha högtalarna längre från väggen som alla säger låter bra, men fy fan vart tortt och dåligt det lät, blir som musik utan någon helst bas resonans det låter fan inte bra.

akustikbehandling som sagt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...