Jump to content
Annons

HJÄLP! Har problem med sången.. bland annat.


Terror

Recommended Posts

Annons

Det är väl det som blir lite skevt med att fråga om andras uppfattning. Man får svar baserat på hur andra skulle ha gjort eller tycker det ska vara. Men det är ju du som ska göra så att du känner att ... Jävlar! vad det känns .. typ. 🙂

Ingen annan vet ju hur du vill ha det eller vad som får dig/er att känna att "nu sitter det som en fuckin' fläskläpp"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker senaste versionen blev bättre, om än något stark "botten" i basen, som Linus påpekade.

Kanske svepa runt i basen och hitta eventuellt "bummel" och skära lite där, sedan skulle jag vara nöjd.

I övrigt tycker jag Signia är helt rätt ute; bara du/ni vet hur det "skall" vara. 😉

Hade jag varit du och klienten var skitnöjd med förra resultatet, då skulle jag nog fortsatt med nästa projekt.

Sedan vet jag ju hur det känns att "det går går nog att få till lite bättre". 😛

Edit: Meningsbyggnad

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste versionen lät bäst helt klart tycker jag.

Sången har fått en bra nivå och hörs tydligare mot de tidigare mixarna.

Soundet lät rätt direkt nu och mer proffsigt, nästan som att den t.o.m. blivit mastrad.

Bra jobbat.

Hälsningar Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de senaste orden 🙂 behövde en liten boost. Hade lite småångest idag haha.

Ja alltså han är nöjd, han är lite fram och tillbaka på sångframträdandet. Jag skulle vilja att vi spelade in den på nytt. Be han spela tightare, speciellt basen. Låsa den till kicken. Spela allt lite tightare helt enkelt. Kanske byta profil i min kemper.

Men han ville gå vidare. Så jag tror att vi ska fortsätta att spela in dem 3 andra låtarna. Sen mixar jag i slutet.

han är som sagt nöjd. Och jag tänkte på en annan grej idag.. EGENTLIGEN spelar det ju ingen roll vad vi (ni) 'musikproffs', ni vet vi som analyserar alla låtar vi hör istället för att bara njuta, tycker. Utan egentligen, det som spelar någon roll, är vad "normala människor" tycker.. och framförallt min klient. För normala människor hör ju inte att "the low end är lite mullrig, kanske ska rensa där lite"? Många lyssnar ju på låtar och sjunger med så länge dem är bra. Ta gamla CKY-låtar eller typ gamla Black sabbath-låtar. Inga JÄTTEBRA mixar, men låtarna är så pass bra att man lyssnar och gillar dem ändå.

Min sonic vision när jag gick in i det här projektet var rent Paramore. Men det funkade inte riktigt som planerat. Jag är ingen CLA, oavsett hur mkt jag försöker.

Jag tror, som vissa utav er säger.. att jag får ta det för vad det är. Jag vill bättre, men kan ha nått min peak på vad JAG kan just nu. Kunden är nöjd, time to move on. Jag kommer att posta flera versioner med mindre tweaks här senare. Så ni som följer tråden, får gärna hänga kvar några dagar till!

Tack för allt så länge 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som jag tycker funkar överlag, är att försöka göra mixen "uniform", allstå att jämna ut alla stämmor mot varandra. En uniform mix uppfattas i allmänhet som en bra mix. Om inte som en bra mix så åtminstone som en harmonisk mix, man hänger inte upp sig på detaljer.

En del får lite problem i att man "tar i för mycket" med olika instrument. Då sticker dom ut mer och då får man en mer spretig mix med inbördes obalanser.

Lösningen på det brukar vara att mixa varje instrument att låta mer platt, lagom, lite "tråkigt", slicka till och släta ut det lite. Gör man det, plus är försiktig så man inte tar i för mycket, och siktar på en mer tät, uniform mix, snarare än att maxa saker, maxa mixen, eller få saker att låta bra i sig, då brukar problemen med utstickande element och ojämn inbördes balans minska betydligt. Neutrala och lite platta stämmor brukar skapa en riktigt bra och fet helhet tillsammans.

Så kan jag tänka. Men det är som med alla former av hantverk: det blir aldrig perfekt, och man blir bättre med tiden. Jag tycker det låter helt okej det här. 🙂

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som jag tycker funkar överlag, är att försöka göra mixen "uniform", allstå att jämna ut alla stämmor mot varandra. En uniform mix uppfattas i allmänhet som en bra mix. Om inte som en bra mix så åtminstone som en harmonisk mix, man hänger inte upp sig på detaljer.

En del får lite problem i att man "tar i för mycket" med olika instrument. Då sticker dom ut mer och då får man en mer spretig mix med inbördes obalanser.

Lösningen på det brukar vara att mixa varje instrument att låta mer platt, lagom, lite "tråkigt", slicka till och släta ut det lite. Gör man det, plus är försiktig så man inte tar i för mycket, och siktar på en mer tät, uniform mix, snarare än att maxa saker, maxa mixen, eller få saker att låta bra i sig, då brukar problemen med utstickande element och ojämn inbördes balans minska betydligt. Neutrala och lite platta stämmor brukar skapa en riktigt bra och fet helhet tillsammans.

Så kan jag tänka. Men det är som med alla former av hantverk: det blir aldrig perfekt, och man blir bättre med tiden. Jag tycker det låter helt okej det här. 🙂

förstår vad du menar.

Jag har ju bussat alla instrument till olika bussar, så jag ska ha en liten lättare översikt på hur alla instrument ligger i nivå med andra. Så jag har en bas, trum, gitarr och sång-buss. Alla ligger på -12db, förutom sången som ligger liiiite högre. Sen är det såklart inviduella nivåskillnader innuti bussarna. Tänker framförallt på trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

För normala människor hör ju inte att "the low end är lite mullrig, kanske ska rensa där lite"?

Nej, de flesta hör inte i detalj vad som låter fel, och varför skulle det vara intressant? i detta fall tror jag dock att de flesta hade sagt bara att det är "dåligt tryck" eller något liknande.

Man ska inte underskatta lyssnarnas kunnande om vad som låter bra. Hur många låtar=mixar tror du en musikintresserad person hört? Om mixen inte är tillräckligt bra så kommer dom nog bara tänka att det inte låter "på riktigt" dvs hemma gjort, även om dom inte säger det. Kan man fläta in sin låt bland andra plattor i genren och det låter som den hör hemma där, har man lyckats (enligt mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså han är nöjd, han är lite fram och tillbaka på sångframträdandet. Jag skulle vilja att vi spelade in den på nytt. Be han spela tightare, speciellt basen. Låsa den till kicken. Spela allt lite tightare helt enkelt. Kanske byta profil i min kemper.

Men han ville gå vidare. Så jag tror att vi ska fortsätta att spela in dem 3 andra låtarna. Sen mixar jag i slutet.

Så här hade jag gjort:

Tagit med erfarenheterna från låten, in i nästa låt. Och inte ge er för lätt i inspelningsfasen (med måtta). Fix it in the mix - är en dålig metod, det har du säkert märkt nu ☺️

När ni spelat in de 2? andra låtarna (så bra ni orkar/kan/vill), spelar ni in låt nr1 igen när ni blivit varma i kläderna.

Första låten skulla jag se som uppvärmning, intrimmning av utrustning och du och bandet och även samarbetet och kommunikationen er emellan.

Glöm inte heller att det är mycket psykologi att spela in, och att "spela nu in tajtare och sjung rent för F:n! " får lindas in och kommuniceras i positiv anda - peppning är att föredra!, glöm inte heller att ta pauser, att komma in fräsch igen och spela kan göra underverk.

Om bandet inte mår bra, kommer det att höras på inspelningen.

Lycka til, med låtarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här hade jag gjort:

Tagit med erfarenheterna från låten, in i nästa låt. Och inte ge er för lätt i inspelningsfasen (med måtta). Fix it in the mix - är en dålig metod, det har du säkert märkt nu ☺️

När ni spelat in de 2? andra låtarna (så bra ni orkar/kan/vill), spelar ni in låt nr1 igen när ni blivit varma i kläderna.

Första låten skulla jag se som uppvärmning, intrimmning av utrustning och du och bandet och även samarbetet och kommunikationen er emellan.

Glöm inte heller att det är mycket psykologi att spela in, och att "spela nu in tajtare och sjung rent för F:n! " får lindas in och kommuniceras i positiv anda - peppning är att föredra!, glöm inte heller att ta pauser, att komma in fräsch igen och spela kan göra underverk.

Om bandet inte mår bra, kommer det att höras på inspelningen.

Lycka til, med låtarna!

Vi spelade in i 6 timmar. Jag har aldrig inställningen att man kan fixa de i mixen. Det är han som stressar, även om jag sa emot. Jag säger att 95% av låten sitter i framträdandet. Jag ska ju bara finputsa i mixen, egentligen.

Vi får se hur det går imorgon.. När de är dags för track 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur är den här då?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/01%20-%20Rusty%20Notes%20-%20I%20don%27t%20care.mp3

Här är det jag som spelar istället. Lite annorlunda mix. Men fortfarande samma grundljud.

Den där mixen tycker jag låter betydligt bättre än den hos den tidigare låten. Är det samma person som skrivit denna låt? Denna lät jäääävligt mycket bättre rent instrumentalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där mixen tycker jag låter betydligt bättre än den hos den tidigare låten. Är det samma person som skrivit denna låt? Denna lät jäääävligt mycket bättre rent instrumentalt.

tack!

Nej det är jag som skrivit och spelat in den. DÄR hör man hur stor betydelse framförandet har. Jag tror det är (i stort sätt) exakt samma mixinställningar. Jag tror att det är i masteringsstadiet det skilljer sig lite.

Senaste låten är skriven och framförd av mig, och den andra är skriven och framförd av min klient.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

Nej det är jag som skrivit och spelat in den. DÄR hör man hur stor betydelse framförandet har. Jag tror det är (i stort sätt) exakt samma mixinställningar. Jag tror att det är i masteringsstadiet det skilljer sig lite.

Senaste låten är skriven och framförd av mig, och den andra är skriven och framförd av min klient.

Anslaget gör väldigt mycket för tonen. Det hörs ganska väl att du har ett mycket tydligare och bättre anslag än din klient, speciellt introsolot och basliret i första låten kunde ha spelats bättre och tightare.

Han spelar ju inte på något sätt dåligt dock, det låter bra för den ambitionsnivån som jag antar att han har. Däremot hade det nog kunna bli en hel del bättre om du hade spelat in gitarr och bas, och han endast hade fokuserat på sången. Tycker han sjunger bra.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag ville ju göra det, egentligen. Säga "låt mig sköta instrumenten och koncentrera dig på sången". Men han är så pass stolt över sina låtar så han vill ju köra allting själv. han är dock inte så vass på gitarr. När han tar sina power-chords så spelar han också på E, B och G strängen vilket inte alls låter trevligt. Men jag känner att jag inte vill "hacka" på honom, utan jag försökte (idag) lyfta fram det bästa ur honom så gott jag kunde.

Idag kom han, vad jag trodde ganska förberedd. Men det visade sig att han inte riktigt kunde sin egen låt till 100%.

Han spelade in en slaskgitarr från början till slut. Därefter sa han hur han ville ha sina trummor, och jag programmerade därefter med hjälp av min MIDI-keboard. Det tog typ 2 timmar.

Den här gången ville jag ha basen tight och låst mot kicken så jag sa "vad tror du om att jag spelar in basen samtidigt som du kör gitarren, så får vi en mer "livekänsla "". Det tyckte han var en bra idé. Och mycket sagt som gjort, så blev det. Och det gick väl bättre idag. Men hans gitarrspel är inte så bra som jag vill att det ska vara, men jag lämnar det ändå. Han är fortfarande nöjd, och at the end of the day.. that's what counts. Slänger upp en rough mix senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag ville ju göra det, egentligen. Säga "låt mig sköta instrumenten och koncentrera dig på sången". Men han är så pass stolt över sina låtar så han vill ju köra allting själv. han är dock inte så vass på gitarr. När han tar sina power-chords så spelar han också på E, B och G strängen vilket inte alls låter trevligt. Men jag känner att jag inte vill "hacka" på honom, utan jag försökte (idag) lyfta fram det bästa ur honom så gott jag kunde.

Idag kom han, vad jag trodde ganska förberedd. Men det visade sig att han inte riktigt kunde sin egen låt till 100%.

Han spelade in en slaskgitarr från början till slut. Därefter sa han hur han ville ha sina trummor, och jag programmerade därefter med hjälp av min MIDI-keboard. Det tog typ 2 timmar.

Den här gången ville jag ha basen tight och låst mot kicken så jag sa "vad tror du om att jag spelar in basen samtidigt som du kör gitarren, så får vi en mer "livekänsla "". Det tyckte han var en bra idé. Och mycket sagt som gjort, så blev det. Och det gick väl bättre idag. Men hans gitarrspel är inte så bra som jag vill att det ska vara, men jag lämnar det ändå. Han är fortfarande nöjd, och at the end of the day.. that's what counts. Slänger upp en rough mix senare.

Alltså hade jag betalat för att spela in min musik någonstans och ljudteknikern börjar pusha för att han ska spela instrumenten så hade jag tagit mitt pick och pack och vandrat hem. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså hade jag betalat för att spela in min musik någonstans och ljudteknikern börjar pusha för att han ska spela instrumenten så hade jag tagit mitt pick och pack och vandrat hem. 😳

Nu får du inte glömma att jag producerar honom också. Och jag frågade han schysst om han behövde hjälp med basen, vilket han tyckte var en grymt bra idé. Och nej, jag skulle aldrig "ta över produktionen".. det var bara att man ville säga det till slut, efter alla omtagningar på dem mest basic ställen ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ser nog lite annorlunda på vad en producent gör.

Men det är lugnt jag bara berättade hur jag skulle reagerat sen beror det ju så klart väldigt mycket hur man säger saker på så klart.

Alla sätt är bra utom de dåliga! 🙂

kanske ska tillägga att jag känner honom och att han bett mig joina bandet. gör det saken bättre? 😉 jag skulle inte göra de för främlingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får spela om gitarrerna när han är frånvarande 😉

Drömde att jag gjorde det haha. Och att han ba "fan va bra jag spelade!!" ^^

Vad som helst är okej så länge ni är överens. 😉

Jo så är det ju! Nu har jag lärt mig en viktig sak till nästa klient.. påminna dem om att dem ska vara RIKTIGT förberedda. Att dem ska kunna sin musik in o ut!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...