Jump to content
Annons

Asio Time Usage överstyrd - [Snart löst]


hannesalm

Recommended Posts

Hej, jag har haft problem med att Asio Time Usage i Cubase ständigt överstyrs, sedan jag kopplade in mitt nya presonus-ljudkort (Presonus Audiobox 1818 vsl, 24 bit, Usb 2.0, 8 kanaler). När jag läser in projekt med ungefär 5-10 audio- eller digitala kanaler och spelar upp det stiger mätaren snabbt upp till 100 % och projektet börjar spraka och göra oljud ifrån sig. Processorn på min dator (Packard Bell imedia s3710, 8 gb RAM, dual-core processor 2,6 GHZ, 1 gb grafikminne NVIDA GEFORCE) jobbar också runt 100 %!

Jag har prövat att byta ram-minne från 4 till 8 gb med högre växlingshastighet, avaktiverat alla energisparinställningar på datorn, uppgraderat Cubase, växlat mellan olika asio-drivers och installerat de senaste drivrutinerna till ljudkortet - ingenting har hjälpt. Fortfarande ligger mätaren och processornivån runt 100 % när jag öppnar samma projekt.

Tidigare har jag använt två ljudkort med sämre prestanda, zoom H4 och en två-kanalig Presonus-modell. Dessa har jag inte haft problem med när jag spelat in på Cubase och Asio Time usage har legat konstant runt 15-20 %. Jag har också prövat spela in i Studio-One (inspelningsprogram som följde med Presonus-ljudkortet) och där låg Time Usage-mätaren i genomsnitt på 15 % när jag spelade upp relativt lika stora projekt som i Cubase. Därför verkar det inte vara något fel på ljudkortet, vilket jag också har svårt att tro eftersom det är en av de bästa USB-modellerna på marknaden, dessutom är det splitternytt. Det verkar alltså som det har uppstått något problem med Cubase.

Så vad är det bästa att pröva för att försöka lösa det här problemet? Ska jag installera om Cubase eller i andra hand fabriksåterställa hela datorn? Eller finns det några andra saker som jag bör testa först? Jag skulle uppskatta svar, för det här problemet börjar irritera mig mer och mer och det känns för varje dag mer hopplöst att lösa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som PME frågade: Vilken version har du på Cubase då det finns uppdateringar som överstiger 5.0 och exempelvis 5.5.3 har mängder med korrigeringar gjorda.

Det framgår inte vad du hade för datorspecifikation, programversioner, drivrutiner, 32 eller 64 bit OS e.tc, e.t.c före problemet uppstod v.s vad du gjort efter som gör att det skjuter i taket. Dualcore processor är inte jättemäktigt i DAW-sammanhang idag även om det inte ska bli en dramatisk skillnad mellan versioner på Cubase exempelvis.

Har du provat att bryta ned felet och se när det uppstår: exempelvis starta med ett rent projekt och börja "kopiera" projektet som strular spår för spår, instrument, effekter e.t.c tills felet uppträder och ser vad det är som inte är kompatibelt med riggen du kör nu.

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en kille som hade samma problem med kombinationen Cubase-Audiobox 1818VSL. Han körde i och för sig Cubase SX3 och Win XP så setupen var ju lite föråldrad men..

Innan han bytte till Presonuskortet så körde han ett äldre Focusrite firewirekort utan några som helst problem men efter bytet (utan att ha ändrat nåt annat i datorn) så knäade datorn på projekt som hade rullat fint innan. Jag hjälpte honom att felsöka och i hans fall var det Amplitube som fick CPU-mätaren att gå i taket. Så fort vi tog bort den från gitarrspåren så funkade det bra igen av nån konstig anledning. När vi sen jämförde samma projekt (utan Amplitube) mellan dom olika ljudkorten så drog dom ungefär samma CPU-kraft.

Redigerat av stegrarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Som PME frågade: Vilken version har du på Cubase då det finns uppdateringar som överstiger 5.0 och exempelvis 5.5.3 har mängder med korrigeringar gjorda.

Det framgår inte vad du hade för datorspecifikation, programversioner, drivrutiner, 32 eller 64 bit OS e.tc, e.t.c före problemet uppstod v.s vad du gjort efter som gör att det skjuter i taket. Dualcore processor är inte jättemäktigt i DAW-sammanhang idag även om det inte ska bli en dramatisk skillnad mellan versioner på Cubase exempelvis.

Har du provat att bryta ned felet och se när det uppstår: exempelvis starta med ett rent projekt och börja "kopiera" projektet som strular spår för spår, instrument, effekter e.t.c tills felet uppträder och ser vad det är som inte är kompatibelt med riggen du kör nu.

Jag har uppdaterat cubase till version 5.5.3.

Här kommer systeminformation om datorn:

Operativsystemets namn Microsoft Windows 7 Home Premium

Version 6.1.7601 Service Pack 1 build 7601

Ytterligare beskrivning av operativsystemet Inte tillgängligt

Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation

Datortillverkare Packard Bell

Datormodell imedia S3710

Datortyp x64-based PC

Processor Pentium® Dual-Core CPU E5300 @ 2.60GHz, 2603 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer

BIOS-version och -datum AMI P01-A2, 2009-05-26

SMBIOS-version 2.6

Windows-katalog C:\Windows

Systemkatalog C:\Windows\system32

Startenhet \Device\HarddiskVolume2

Nationella inställningar Sverige

HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "6.1.7601.17514"

Användarnamn Hannes-dator\Hannes

Tidszon Västeuropa, sommartid

Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB

Sammanlagt fysiskt minne 8,00 GB

Tillgängligt fysiskt minne 5,99 GB

Sammanlagt virtuellt minne 24,0 GB

Tillgängligt virtuellt minne 21,7 GB

Växlingsfilsutrymme 16,0 GB

Växlingsfil C:\pagefile.sys

Innan jag installerade det nya presonus-ljudkortet överstyrdes asio time usage-mätaren knappt alls. Däremot när jag hade installerat det nya sköt den i taket. Så det enda möjliga sak som har lett till detta problem är bytet till det nya ljudkortet. Datorn är densamma som innan, liksom dess inställningar och cubase fungerar precis som vanligt om man räknar bort Asio-problemet.

Jag har upptäckt att en process (VSTbridge) sätts igång när jag använder mig av effekter i Cubase som jag har laddat ner från internet. Den utnyttjar mycket av min CPU:s kapacitet och gör att Asio - mätaren reagerar starkt. Däremot när jag bara använder mig av Cubase inbyggda effekter (exempelvis Halionone) är inte processen igång och Asio-mätaren ger inte samma utslag, trots att jag arbetar med lika mycket material i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

VST bridge drar bara igång om du ska brygga en 32 bitars plugg i en 64 bitars version av Cubase. Kör du 64 bitars operativ skulle jag siktat på en 64-bitars drivrutin för ljudkortet även om det går med 32-bit

Har du kollat så du har rätt drivrutin för Ljudkortet och inte har någon systemrelaterat fel i enhetshanteraren?

Att Asio-processen drar i taket efter att du installerat det nya ljudkortet ger ju lite svaret vad du ska titta efter..

Vad hade du för ljudkort före ?

Har du kollat så ditt ljudkort sitter i en USB 2 port så det inte är USB 3 ? Jag har haft en del konstigheter när prylar hamnat där..

Vilken samplerate kör?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den drivrutin som jag har installerat till ljudkortet har stöd för 64-bit system. Men jag tänkte, tror du det kan göra någon skillnad att starta projekt med 32-bitars effekter i en 32-bitars version av Cubase istället? Nu har jag använt 32-bitars effekter i Cubase 64-bitars, kan det vara det som gör att Asio time usage skjuter i taket?

Jag är helt säker på att jag har installerat rätt drivrutin till ljudkortet, men hur kan man upptäcka systemrelaterade fel i enhetshanteraren?

Jag hade tidigare ett presonus Audiobox USB med 2*2 portar och zoom H4. Jag har pluggat in ljudkortet i en USB 2.0 port, så det bör inte vara något problem.

Min samplerate ligger på 44.1 KHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den drivrutin som jag har installerat till ljudkortet har stöd för 64-bit system. Men jag tänkte, tror du det kan göra någon skillnad att starta projekt med 32-bitars effekter i en 32-bitars version av Cubase istället? Nu har jag använt 32-bitars effekter i Cubase 64-bitars, kan det vara det som gör att Asio time usage skjuter i taket?

Jag är helt säker på att jag har installerat rätt drivrutin till ljudkortet, men hur kan man upptäcka systemrelaterade fel i enhetshanteraren?

Jag hade tidigare ett presonus Audiobox USB med 2*2 portar och zoom H4. Jag har pluggat in ljudkortet i en USB 2.0 port, så det bör inte vara något problem.

Min samplerate ligger på 44.1 KHz.

Jag brukar tipsa om LatencyMon, http://www.resplendence.com/latencymon , kör den och titta på drivers. Där kan man se om någon drivrutin uppför sig konstigt. Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har läst igenom dina inlägg ett par gånger för att fatta vad som kan vara fel men kan inte se att det är något fel i din setup.

Kikade också igenom din komponentspec i din dator och den är rätt klen med dagens mått mätt så jag ställer en annan fråga: Vad är det för plugg / puggar du använder / har laddat ned och har du använt samma plugg/pluggar före du bytte ljudkort? "Liknande" storlek på projekt säger inte så jättemycket om inte pluggarna i projekten är exakt lika.

Nu drar nog Studio One mindre kraft från din dator generellt.. men ska det jämföras mellan olika projekt måste det vara exakt samma förutsättningar annars blir det svårt.

Kan du prova att öka ASIO buffern till 1024 samples o se vad belastningen blir då?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag brukar tipsa om LatencyMon, http://www.resplendence.com/latencymon , kör den och titta på drivers. Där kan man se om någon drivrutin uppför sig konstigt.

Bra program måste jag säga! Dock var resultatet inte så bra... När jag hade gjort en genomsökning indikerade mätarna med röd färg. Latencymon beskrev att min dator inte kan hantera direkt ljud på ett bra sätt, vilket kan leda till s.k. drop outs. Jag antar att det finns samband mellan det och att Asio time usage mätaren i Cubase skjuter i höjden. Programmet menar att jag ska pröva avaktivera CPU throttling settings, vilket jag inte vet vad det innebär. Det står också jag ska uppdatera eller inställningar i BIOS. Är det bara att följa det som står eller kan man dra några andra slutsatser utav detta?

post-34975-0-51681400-1367944773_thumb.png

Redigerat av hannesalm
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det ser inte så bra ut. Men jag tycker din maskin borde räcka till. Har du tittat I fliken drivers för att se om någon drivrutin tar onormalt mycket execution time? CPU throttling är samma som CPU Turbo boost, dvs att Bios anpassar CPU'ns frekvens efter behov. Säkert jättebra i många situationer men förkastligt för audio. Normalt så ska det gå att avaktivera det i bios inställningarna. Om du dessutom har utilities rullande i Win för att manuellt styra CPU throttling så ska du avinstallera dem. Kolla även i msconfig att du inte har onödiga program igång. Du ska oxå se till du har processor scheduling satt till background. Kolla om det finns uppdateringar till din bios.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Prövade installera en 32-bitars version av cubase och projekten som tidigare överstyrdes har nu en stabilare asio time usage nivå! Jag antar att det har att göra med att vst bridge inte aktiveras, vilket minskar belastningen på CPU:n. Jag har också avinstallerat Norton vilket kanske har gett någon positiv inverkan. Sammantaget har alltså asio time usage problemet blivit bättre, men fortfarande har mätaren en alldeles för hög nivå när jag spelar upp projekt. Jag tog med datorn och hela kitet till personalen i en musikaffär som är erfarna av inspelning. De menade att CPU i datorn jag har nu är alltför svag för att hantera den mängd ljud som jag använder i cubase. Därför måste jag köpa en ny dator med bättre processor som är mer anpassad att jobba med cubase. Har ni några förslag på rejäla datorer som klarar av att jobba med en stor mängd effekter i i cubase utan att problem med asio time usage uppstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade också igenom din komponentspec i din dator och den är rätt klen med dagens mått mätt så jag ställer en annan fråga: Vad är det för plugg / puggar du använder / har laddat ned?

Citerar mig själv då jag nämnde just det som de gjorde i musikaffären och att din dator är lite klen baserade jag på en Benchmark som gjorts med ett beräkningsintensivt program, som ger ungefär samma belastning som en plugg skulle göra och där hade din processor ett värde på 1500 medan den i7 K2600 jag själv kör hade ett värde på 8400.. sen kör jag min propp överklockat och med vattenkylning så den siffran blir lite högre.

Men baserat på min första fråga om vad för pluggar du använder och omfattningen på dina projekt blir det omöjligt att svara på vad du ska ha för hårdvara som matchar upp i prestanda utan att du slår huvudet i taket.

Fler uppgifter måste komma fram på bordet isåfall.

Ett enkelt svar är att dra på så mycket du orkar men det blir hopplöst dyrt och ger inte nödvändigtvis bästa prestandan för pengarna heller

Men en i7 Quad av något slag, 16Gb ram och ett slutet vattenkylningssystem är nog det minsta jag skulle rekommendera..

Ett slutet vattenkylninssystem är inte att förväxla med något av de första systemen som kom med fristående pumpar och ett evigt slabbande med krångliga anslutningar och risk för läckage. Nya system idag är mycket effektivare och fler gånger enklare att installera.. Mycket bra kylning när man överklockar samt helt knäpptyst

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar mig själv då jag nämnde just det som de gjorde i musikaffären och att din dator är lite klen baserade jag på en Benchmark som gjorts med ett beräkningsintensivt program, som ger ungefär samma belastning som en plugg skulle göra och där hade din processor ett värde på 1500 medan den i7 K2600 jag själv kör hade ett värde på 8400.. sen kör jag min propp överklockat och med vattenkylning så den siffran blir lite högre.

Men baserat på min första fråga om vad för pluggar du använder och omfattningen på dina projekt blir det omöjligt att svara på vad du ska ha för hårdvara som matchar upp i prestanda utan att du slår huvudet i taket.

Fler uppgifter måste komma fram på bordet isåfall.

Ett enkelt svar är att dra på så mycket du orkar men det blir hopplöst dyrt och ger inte nödvändigtvis bästa prestandan för pengarna heller

Men en i7 Quad av något slag, 16Gb ram och ett slutet vattenkylningssystem är nog det minsta jag skulle rekommendera..

Ett slutet vattenkylninssystem är inte att förväxla med något av de första systemen som kom med fristående pumpar och ett evigt slabbande med krångliga anslutningar och risk för läckage. Nya system idag är mycket effektivare och fler gånger enklare att installera.. Mycket bra kylning när man överklockar samt helt knäpptyst

Pluggarna jag använder i projekt som överstyrs kan vara guitar rig 5, 3, synteffekter som p8 och ljudeffekter, exempelvis gungelizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Stäng av CPU throttling. Vid hård belastning kommer detta att göra skillnad på prestandan.

Sedan är din maskin lite till åren och just gitarrpluggar kan ta ihjäl en äldre maskin fort.

Jag kollade på benchmark för din CPU, den ligger i ett test på ca 1500 och min nya PC med Intel i5 får ca 7500.

Det är en rejäl skillnad i prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

.............Benchmark som gjorts med ett beräkningsintensivt program,................ din processor ett värde på 1500 medan den i7 K2600 jag själv kör hade ett värde på 8400.......

@Hannesalm

Guitar rig är tung för datorn, så du kan ju prova att byta ut den först mot något ekvivalent o se om det blir bättre

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag uppskattar all hjälp ni har gett mig! Men efter en massa slit med inställningar och prestanda på min dator har jag bestämt mig för att köpa en ny! När vi väl checkade upp datorns processorserie blev jag smått rädd när jag hörde att det var en i3-processor (eller kanske inte ens det)! Så nu får det bli en bättre processor, en i7 med lite fler kärnor! 🙂

Redigerat av hannesalm
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller frysa spåret med Guitarrig. Sorry Lundin, kollade inte ditt inlägg. 🙂

Även solen har sina fläckar 🙂

@Hannes.

Jag vet inte om du bygger din dator själv men jag kan skicka över specifikationen från min dator så du har något att utgå ifrån. ( rent märkesmässigt alltså då det finns mycket snabbare grejer idag.. som också är dyrare såklart)

Skicka ett PM isåfall.

Edit:

Läste inte så noga i din första post där det står att du har en Packard Bell a.k.a "färdig märkesdator" och där vet jag inte hur enkelt det är att bara byta komponenter..

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej! Är tyvärr tvungen att återvända till forumet igen för lite mer hjälp!

Tidigare hade jag problem med att asio-time usage överstyrdes i Cubase studio 5. Jag ändrade om allt till de mest optimala inställningarna och uppgraderade allt som fanns att uppgradera. Det hjälpte inte. Det visades till slut att det var min undermåliga dator som var problemet. Den jobbade runt 100 % när jag öppnade projekt, vilket såklart gav utslag på asio-mätaren. Därför bestämde jag mig för att köpa en ny dator för att lösa problemet.

Nu har jag köpt en dator (HP Envy, i7 3770 processor, 4 kärnor, 8 gb ram-minne, 2 gb grafikminne) och installerat cubase och mitt ljudkort (Presonus 1818vsl) på den. När jag spelar samma effektfyllda projekt som tidigare, jobbar processorn och ram-minnet bara runt 20 %, alltså en indikation på att datorn fungerar hur bra som helst. Ljudkortet fungerar också bra då det är splitternytt! Men likväl kvarstår problemet med att asiomätaren överladdas snabbt! Nu är problemet till och med värre, då mätaren redan är halvfull efter 3 inspelade HalionOne-spår! Så allvarligt var det inte förut. Då och då kommer popp-ljud eller andra konstiga läten ur högtalarna när jag spelar upp projekt.

Slutsats:

Inställningarna på datorn och ljudkortet har alltså inte varit anledningarna till problemet. Nu är dessutom datorproblemet undanröjt, den funkar ju hur bra som helst till skillnad från innan! Därför är jag väldigt konfunderad över vad jag ska göra för att lösa asio-problemet. Cubase-mjukvaran kanske kan vara den felande länken? I så fall; hur fixar man det?

Uppskattar hjälp och svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gör jag! En sak som jag glömde lägga till innan är att mitt ljudkort har börjat konstra på sistone. När jag startar det öppnas audiobox-programvaran precis som vanligt på datorn men alla mätarna överstyrs och det blir konstant oväsen! På ljudkortet indikerar två lampor (s.k. clip) rött! Jag vet inte om det här plötsliga ljudkorts-strul har någon inverkan på asio-problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det här plötsliga ljudkorts-strul har någon inverkan på asio-problemet?

Det var en lång tråd så jag kanske inte läst ordentligt men:

Har du optimerat datorn för ljudinspelning:

http://www.focusrite.com/answerbase/en/article.php?id=1071

Devices VST Setup i Cubase:

Inte bockat för första rutan, något med bakgrunds.

Bockat för att använda multipla kärnor

Inte använda Power Saving (eller hur det står i C5)

Använder du ASIO-guard (finns kanske inte på din version)

men på C7 reducerar belastningen betydligt ("beräknar i förväg")

speciellt peakarna.

I manualen står C7 att det inte ska funka med C732bit under W764bit,

men det gör det, bekräftat av Steinberg också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har prövat att använda mig av Cubase egna asiodriver (Generetic low latency). Den fungerar mycket bättre än mitt ljudkort för 4200 kr, dvs. asiomätaren peakar inte alls lika snabbt och mycket - så något är uppenbarligen fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har prövat att använda mig av Cubase egna asiodriver (Generetic low latency). Den fungerar mycket bättre än mitt ljudkort för 4200 kr, dvs. asiomätaren peakar inte alls lika snabbt och mycket - så något är uppenbarligen fel!

Låter som det är något med ljudkortet. laddat senaste drivrutinen?

Om kortet är nytt är chansen hyfsad att det kommit en uppdatering.

Känner du någon som har ett annat ljudkort, behöver inte vara samma.

Får du vettigare stabilitet då?

Så du kan bekräfta att det är kortet menar jag.

Vad säger dom på Presonus eller på forum?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vettiga saker du kommer med! Jag har laddat ner både den senaste beta-versionen och den ordinära 1.2-versionen av ljudkortsdrivrutinen, fortfarande samma problem. Jag har även checkat alla uppdateringar o.s.v. Men bara för att vara lite upprepande: vad kan det bero på att mitt presonus-ljudkort börjar spraka och överstyras ljudmässigt när jag startar det inkopplat i datorn? Som exempel börjar två clip-ikoner lysa rött och sen överstyrs ljudmätaren på mitt ljudkort. Det problemet uppkom aldrig på min förra dator! Några idéer om vad problemet kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har nog inga fler ideer, jag hade:

1. Känner du någon som har ett annat ljudkort, behöver inte vara samma.

Får du vettigare stabilitet då?

Så du kan bekräfta att det är kortet menar jag.

2. Vad säger dom på Presonus eller på forum? Felanmält, eller försökt byta enhet beroende på var du köpt den.

3. Kollat noga att jag bockat för rätt grejer i Devices och testat höja buffern kraftigt för att se vad som händer. Du kanske har satt minsta buffertern av misstag.

4. Bytt sladdar, kortslutning? Kopplat in bara en källa på olika ingångar för att kolla dessa.

5 Renodlat inkoplingen och så att du inte har någon form av rundgång.

Nåt mer har jag nog inte att komma med.

Jo, göra en sak i sänder förstås så du isolerar vad felet beror på,

självklarheter men det kan man missa när man blir ivrig eller desperat.

Lycka till ! 😎

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...