Jump to content
Annons

inspelning av gitarr


evilpimmi

Recommended Posts

Hej på er alla, jag har en fråga som jag hoppas kunna få besvarad.

Jag är gitarrist och sångare så jag spelar in både gitarr och sång i datorn. Men jag har inte möjlighet att micka gitarrförstärkaren eftersom den står i replokalen 😆

"kan man på något vis få bra distljud i line in???"Det måste ju kunna gå på något sätt ?? eller? kom hemskt gärna med förslag och idèer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En ide som jag kom på nu är att man kan spela in gitarrljudet "torrt". Sen kan man "studsa" ljudet genom att gå ner i replokalen och spela upp ljudet av enbart inspelade gitarren via gitarrförstärkare och sen spela in det distade ljudet.

Kanske inte den snabbaste metoden, men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
spandaux (oregistrerad)

En idé är att bara line:a stärkare och köra en förstärkarsimulator emellan.. Vete fan hur det skulle låta dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta line out eller "effect send" (om du har någon effektloop på din förstärkare?) via en högtalarsimulator borde funka alldeles utmärkt. Kopplar själv på det viset live i a f (så att man slipper sparka ner någon mick på trånga scener), och hör nästan ingen skillnad på det jämfört med kollegan som har uppmickad. Använder en Hughes&Kettner Redbox Pro, kostar ca 900 kronor tror jag. Behringer har någon variant som heter "Ultra-G någontingmer" som är några hundra billigare, som också fått mycket bra kritik. Ej provat den dock.

Ytterligare en variant är att köra line out/effect send rätt in i datorn (eller via mixer eller liknande kanske?) och använda själva högtalarsimuleringsdelen från någon gitarrplugg, t ex GuitarRig.

Annars, som flera här redan påpekat, finns ju många bra gitarrpluggar som låter helt ok i sig, så behöver du inte använda förstärkaren överhuvudtaget. Finns en gratis som låter kanonbra som heter GuitarSuite, laddas ner här; http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

TubeScreamern och JCM900:an i serie är min favorit såhär långt (är ju en ganska vanlig kombination i den analoga världen också! 😏).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...