Jump to content
Annons

vilken bandmikrofon?


richardlang

Recommended Posts

Ja, jag är sugen på att testa en bandmikrofon, budgeten har ligger väl på 2500 kr kanske, men den kan öka om jag blir övertygad. Jag har aldrig varit i kontakt med bandmikrofoner innan, men jag vill ha vintage sound på mina inspelningar och vill inte "fuska" med pluggar mm utan göra det vintage från början och jag har sett och hört att bandmikrofon ska vara bra till det. vi får till det ganska bra då vi har gamla gitarrer och gitarrprylar, och trumm-prylar från 40/50/60/70-tal. Men jag vill även testa att ha en vintage mik också.

Den behöver nödvändigtvis vara vintage som i gammal om det görs nya modeller som är bra. Den ska främst vara till sång men ska också funka till akustik/el-gitarr, gärna basstärkare och trummor också för den delen.

så ny eller "äkta" vintage?

vilka modeller rekomenderar ni?

och vad ska jag tänkte på med en bandmikforfon, hört att dom kan vara väldigt kännsliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sex-ettan...r har fått rätt bra betyg i SOS. Kostar under tusingen.

"Overall, then, it’s a thumbs-up for the SE X1R, as it delivers useful results on just about anything. I particularly like it for miking electric guitar amps, but it offers good all-round performance when you need a smoother alternative to a capacitor mic but don’t want to deal with the nasal or honky characteristics of a typical cardioid-pattern, moving-coil mic."

http://www.soundonsound.com/sos/nov12/articles/se-x1r.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom SE X1R är den enda jag testat, kan jag bara säga att jag är supernöjd med den.

För det priset verkar den oslagbar. 🙂

Kul att du är nöjd.

En fråga sådär i all hast; hur är off axis-responsen? 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

...och i vanlig ordning så kan du hitta exempel på hur de kan låta, om du knallar in på min testsite och botaniserar lite... 🙂

...även off-axis? 😮😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...även off-axis? 😮😉😛

Bara on-axis - annars hade det blivit ännu fler inspelningar per mick...

Det kan däremot vara en idé att göra det med någon mick, i utbildningssyfte, så att folk kan förstå vad det innebär. Det kanske kan bli en ny liten egen avdelning på testsiten, med exempel på vad olika begrepp egentligen innebär... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandmikrofoner brukar ha upptagning som en åtta och därför ganska låg upptagning off-axis, bortsett från baksidan som plockar upp ljud ungefär lika bra som framsidan.

Ja jo det vet jag men vad jag undrade är om off axis-responsen skiljer sig mellan de olika märkerna/prisklasserna. Ex. huruvida sE XR1:an skiljer sig mot till exempel en Royer E-121.

Anledningen till att jag frågar, tjatar och pajar TS tråd (sorry richardlang 😊 ) är att jag såg ett klipp för ett tag sedan med allas vår Fab Dupont där han (under liveförhållanden) spelade in en artist som både sjöng och lirade gura samtidigt med just två bandmikar (Royer R-121 på sång och SF-2 på gitarren). Imo är det ju otroligt att få sådan off axis-respons så det vore ju kul att prova. Återigen; 8:or är 8:or men skiljer de sig nämnvärt?

Klippet i fråga:

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jo det vet jag men vad jag undrade är om off axis-responsen skiljer sig mellan de olika märkerna/prisklasserna. Ex. huruvida sE XR1:an skiljer sig mot till exempel en Royer E-121.

Anledningen till att jag frågar, tjatar och pajar TS tråd (sorry richardlang 😊 ) är att jag såg ett klipp för ett tag sedan med allas vår Fab Dupont där han (under liveförhållanden) spelade in en artist som både sjöng och lirade gura samtidigt med just två bandmikar (Royer R-121 på sång och SF-2 på gitarren). Imo är det ju otroligt att få sådan off axis-respons så det vore ju kul att prova. Återigen; 8:or är 8:or men skiljer de sig nämnvärt?

Vänligen,

CHAE

Ja - de kan skilja en hel del eftersom de har olika konstruktion.

I vissa modeller (t ex nämnda Royer R-121) är bandpaketet förskjutet på ena hållet - och då får man olika respons om man har framsidan eller baksidan riktad mot ljudkällan. Det påverkar förstås off-axis responsen också.

Åttan funkar i princip som två kardioider som är vända från varandra, så skillnaden mellan on- och off-axis borde bli liknande den skillnad som det blir med kardioider.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...