Jump to content
Annons

En massa latency helt plötsligt, vad har hänt?


stoffemannen

Recommended Posts

Har spelat in lite idag och allt fungerade som vanligt när jag började.

Jag vet inte vad som hände eller om jag har råkat trycka på något jag inte borde, men helt plötsligt var "track-kontrollpanelerna", eller vad man ska kalla dem som sitter till längst till vänster (en per track som egentligen är samma som de längst ner), helt gråa och de knapparna, fadekontrollen och volymkontrollen m.m borta, de finns på respektive track längst ner fortfarande. fx och ett par till småknappar finns fortfarande kvar.

Hur som helst så struntade jag i det eftersom jag kan justera allt längst ner och försökte spela in lite sång och har då ingen medhörning automatiskt längre. Då kom jag ihåg att jag läste ett inlägg på något forum för ett tag sedan där en kille skrev att han inte hade medhörning om han inte tryckte på högtalarsymbolen, så jag testade det. Ja då hade jag medhörning men det har jag ju alltid haft automatiskt förut utan att trycka in den??

Sen när jag sjunger, helt utan pluggar/torr signal så är det latency på någon halv sekund....?? Det går knappt att sjunga in pga av delayet.

Jag fattar ingenting, det här har aldrig varit något problem för mig?

Vad har jag råkat göra?

Mvh Stoffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har spelat in lite idag och allt fungerade som vanligt när jag började.

Jag vet inte vad som hände eller om jag har råkat trycka på något jag inte borde, men helt plötsligt var "track-kontrollpanelerna", eller vad man ska kalla dem som sitter till längst till vänster (en per track som egentligen är samma som de längst ner), helt gråa och de knapparna, fadekontrollen och volymkontrollen m.m borta, de finns på respektive track längst ner fortfarande. fx och ett par till småknappar finns fortfarande kvar.

Hur som helst så struntade jag i det eftersom jag kan justera allt längst ner och försökte spela in lite sång och har då ingen medhörning automatiskt längre. Då kom jag ihåg att jag läste ett inlägg på något forum för ett tag sedan där en kille skrev att han inte hade medhörning om han inte tryckte på högtalarsymbolen, så jag testade det. Ja då hade jag medhörning men det har jag ju alltid haft automatiskt förut utan att trycka in den??

Sen när jag sjunger, helt utan pluggar/torr signal så är det latency på någon halv sekund....?? Det går knappt att sjunga in pga av delayet.

Jag fattar ingenting, det här har aldrig varit något problem för mig?

Vad har jag råkat göra?

Mvh Stoffe

Det skulle hjälpa om du skrev vilken DAW du använder. Av den information du tillhandahåller i din text gissar jag att det är REAPER. Stämmer det?

EDIT: Jag såg att du lagt tråden i REAPER delen, det missade jag, ursäkta.

Har du kontrollerat att du har rätt interface valt i preferences samt att du kör med asio?

Redigerat av Adamsvard
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, reaper. Skulle varit lite tydligare kanske, man ser ju inte det direkt om man kollar senaste trådarna, sorry tänkte inte på det. Jag har inte pillat på något direkt som skulle kunna påverka det där med latency, det är det som är så konstigt?

Det andra "felet" att trac-kontrollerna har blivit gråa utan några inställningsmöjligheter, någon som har varit med om det? Kan dessa två saker höra ihop eller är det två separata fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, reaper. Skulle varit lite tydligare kanske, man ser ju inte det direkt om man kollar senaste trådarna, sorry tänkte inte på det. Jag har inte pillat på något direkt som skulle kunna påverka det där med latency, det är det som är så konstigt?

Det andra "felet" att trac-kontrollerna har blivit gråa utan några inställningsmöjligheter, någon som har varit med om det? Kan dessa två saker höra ihop eller är det två separata fel?

Se mitt redigerade inlägg, jag missade att du lagt tråden i Reaper delen:) Det låter som om du har råkat inaktivera någonting, eftersom spåren är gråa och du har fått mer latency. Kolla i preferences i Reaper vad du har för interface valt. Kör du pc? Isåfall kontrollera att du valt rätt ljudkälla även där, kontrollpanelen > ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack will do! Jag har redan kollat att det fortfarande är ASIO i device-delen i preferences och kom på när jag gjorde det att jag meckade in ett midi-vsti idag också. Att track-kontrollerna hade blivit mindre och "gråa" hade då redan hänt men latencyn vet jag inte.

Jag får testa på det gamla hederliga sättet trail and error. Jag skriver här om jag hittar felet. Om det är någon annan som vet på rak arm så skriv det gärna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, nu har jag löst båda problemen. För det första, i "view menyn" nästan längst ner finns valet "make all tracks the same hight and size up", Då blev alla track-kontroller lika stora och alla inställningar följde med. Skönt.

Angående latencyn känns det som en bugg. Jag testade allt och ställde om fram och tillbaka utan resultat, tillslut sparade jag projektet och startade om reaper. Problem solved!

Nu kan man sova gott inatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...