Jump to content
Annons

Gain & volym - har Ni tips på "tänk"?


ApelsinKanon

Recommended Posts

Först: Svar "ja"; jag har först sökt på forumet efter "gain" med "modest resultat" och därefter sökt på "google" med sökfrasen "gain site:studio.se" med betydligt bättre resultat. Dock hittar jag inte riktigt min twist på frågan som är en tvättäkta nybörjarfråga. Visst jag har gjort några inspelningar men jobbat mer på magkänsla än kunskap. Det brukar vara måttligt bra att jobba så... 😎

Min frågeställning:

Givet situationen att Du vill spela in en synt (bara för att lättare kunna prata runt det/men frågan är egentligen generellt menad);

Du har en utvolym på synten, Du har en "Gain" på ditt ljudkort, Du har en gain på kanalstripen som ljudet landar på, Du har sendnivåer för effekter, Du har returmastrar från effekter, Du har ibland effekternas inställning för hur "wet"/stark effekten skall vara, Du kanske grupperar kanaler i grupper/bussar/DCA/matriser med volymer och sist har Du kanske en master volym (och då struntar vi i ett eventuelt slutstegs volymkontroll).

Mycket "volymer" blir det!!

Visst man brukar få till det hyfsat men det vore kul om någon hade en länk till en sida som beskrev vilken strategi man skall välja då man ställer in volymerna i hela kedjan om man vill jobba optimalt.

Jag menar; bara första steget; utvolymen på synten; det borde inte vara optimalt att köra den på full volym! (eller tänker jag fel?)

Jag begär inte att någon skall skriva en uppsats om ämnet men någon webbsida borde väl finnas om ämnet? 😉 Gör jag en höna av en fjäder?

Ha det!!

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Gain Staging var ju orden som trollade fram jättemånga bra länkar. Stort tack. Hittade många intressanta bl.a. dessa;

http://www.youtube.com/watch?v=TGFy-s-mG70

http://www.youtube.com/watch?v=4MqjPA5eOU4

Detta var en aha-upplevelse – om det nu stämmer 😉 – att "noll" på en VU-mätare på ett analogt bord = linenivå = 4 dBu motsvaras digitalt av -18 dBFS och man skall inte ha peakar högre än -12 dB (mellan -20dB och -12 dB) ... Detta hade jag INGEN susning om.. Jag hade nog försökt "tryckt fram" mer.. Man skall alltså vara nöjd med en ganska "klen vågform" och sedan nyttjar man detta headroom vid masterningen istället..

Ehh.. Är jag rätt på det?

/ApelsinKanon

Redigerat av ApelsinKanon
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Slår till och utvidgar denna tråden med en kompletterande fråga:

När man sitter och hemmastudio:ar. Skall man

  • spela in en helt ren signal (ej EQ:ad, kompressad etc etc) till DAW:en för att ha mer spelutrymme senare eller skall man
  • snygga till ljudet "litegrann" eller rent av
  • försöka få "perfekt" sångljud med en gång?

Någon som fattar den kanske aningen korkade frågan? 😮

Jag tittade på någon tutorial; där spelade man in både en helt ren inspelning + ett spår som gjort lite handpåläggning på.. Men "många spår blir det".. 😉

Redigerat av ApelsinKanon
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vem du frågar. Kan du få perfekt ljud är det ju bara att exportera till ljudfil. Kan du inte få det kan det vara praktiskt att kunna manipulera i efterhand. Speciellt om du inte är hundra på vilken ljudbild du vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut bästa och det man skall sträva efter, är ju att få ett så bra ljud redan vid källan.

Men visst, det är ingen enkel sak och det är inte mixning heller, hehe.

Personligen använder jag mig aldrig av tex kompressor redan vid inspelning, då jag helt enkelt inte är tillräckligt erfaren för att veta att det jag spelar in blir "rätt".

Då tycker jag att det är bättre med en helt ren fil som jag i efterhand bearbetar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen använder jag mig aldrig av tex kompressor redan vid inspelning, då jag helt enkelt inte är tillräckligt erfaren för att veta att det jag spelar in blir "rätt".

Jag spelar i "samma liga" så jag får nog se till att få in saker så "oförstört" som möjligt! 😉

Skall dessutom verkligen försöka anamma tänket med att ligga under -12dB i peak på varje audiospår, som var en ny "kunskap" för mig som är novis. Någon som inte håller med om att detta är en bra strategi? Eller vad brukar Ni tillåta för peakar i inspelningsläget? När man mastrar är det förstås en annan situation förstår t.o.m. jag.. höhö..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör tvärtom, komprimerar spåren endast vid inspelningen. Min digitalporta har så mediokra kompressorer att det blir mkt bättre med outboardkompressor. Men dessutom så tycker jag det går bättre att försöka göra sångpåläggen med ett mer färdigt ljud i lurarna. Då kan jag styra micktekniken o kompressorn samtidigt. Hur bra kompressor man än har hörs det om den jobbar hårt, och så kan det bli om man lägger den efteråt.

Men de flesta gör allt efteråt så det är nog bäst till en början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson;

Tack för informationen.

Det är uppenbart så att det inte skall vara "för enkelt" det här med Studioarbete.. hehe 😉

Jag får nog acceptera att jag har lite startsträcka innan jag kan titulera mig "Hemmastudiokille"..

/ApelsinKanon

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som inte håller med om att detta är en bra strategi?

det är väl en utmärkt strategi om du vill vara hundra säker på att det inte ska klippa

men rent ljudmässigt spelar det ingen som helst roll förutom att du inte nyttjar 12-18 dB av dom 144dB som 24-bitar ger möjlighet till

144 - 18 = 126 vilket närmar sig det dynamiska spannet som 20-bitar ger

om dina peakar ligger på -12, -6 eller -3 dB spelar ingen roll - det låter inte sämre ju närmare noll du kommer

det är bara din säkerhetsmarginal som minskar

jag tittade 3min in i terrors postade video och svamlet om att man ska hålla nivån så låg som möjligt "so that the computer can process the sound properly" eller vad han nu exakt sa - är rent svammel

som claes och joachime (tror jag) brukar påpeka så är det interna "headroomet" 32-bit FP - har för mig det är ungefär 1500dB eller nåt

det enda som är intressant är att mastersignalen inte slår upp på noll eller högre när du gör din downmix

påståendet att din kvalitet på mixen skulle vara avhängigt att du spelar in lågt på varje kanal är rent å skärt schwamlung

hans bästa argument för det han vill att man ska anamma är "cause you don't need to"

och det är ju sant

men det är heller inget hinder

sen tycker jag han rent ut sagt gör bort sig när han till slut menar att man inte ska dra ner masterregeln utan gruppa ihop alla spår och dra ner alla dom istället

"I promisse this will sound better"

han verkar helt ovetande om att man stjälper alla nivåer in i ev bussar som man lagt nån processor på - och därmed ändrar förutsättningarna för hur det kommer låta

tyvärr blir man inte kung på mix bara för att man kan filma sin pt-skärm å lägga på youtube

sorry terror - det är inte dig jag sågar hoppas jag du förstår

Link to comment
Dela på andra sajter

Men håller du med om att problem lätt uppstår om du jobbar med analoga prylar, preamps, kompressorer osv, inte bara en mick in i ett ljudkort och sen tuta och köra.

vad för problem tänker du på?

Om man sedan dessutom stackar upp 30-40 kanaler som slickar nollan i sitt DAW så är det inte så roligt (eller lättarbetat) längare.

vad händer menar du?

vad blir svårarbetat?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

vad för problem tänker du på?

vad händer menar du?

vad blir svårarbetat?

Är du o ja i samma tråd? Har yllet svarat i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad för problem tänker du på?

vad händer menar du?

vad blir svårarbetat?

Du har redan tydligt visat att du inte håller med om det jag tidigare skrivit, vilket är helt ok. Jag försöker inte omvända dig (eller någon annan för den delen) på något sätt. Här får du lite länkar att läsa kring ämnet om du är vidare intresserad:

- http://www.soundonso...es/qa0910-1.htm

- http://www.gearslutz...s-restored.html

- Eller om man som jag jobbar med Nebula 3 pro där många av biblioteken är optimerade efter 0dbvu / -18dbfs och således styrs över om man kör dem hårdare: http://www.alessandr...alexb/alexb.htm

Annat än detta underlättar detta arbetssätt för mig, vilket innebär att jag slipper dra så mycket i reglarna (ibland blir det många kanaler, över 50-60 st) för att slippa slå på rött på mastern. Det blir lätt tröttsamt att sitta med -24db på en kanal och "finjustera" - Men det är helt enkelt mitt sätt att se det. Jag jobbar helt enkelt snabbare såhär.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

sen tycker jag han rent ut sagt gör bort sig när han till slut menar att man inte ska dra ner masterregeln utan gruppa ihop alla spår och dra ner alla dom istället

"I promisse this will sound better"

han verkar helt ovetande om att man stjälper alla nivåer in i ev bussar som man lagt nån processor på - och därmed ändrar förutsättningarna för hur det kommer låta

tyvärr blir man inte kung på mix bara för att man kan filma sin pt-skärm å lägga på youtube

Håller med dig till 100%

Ibland undrar jag folk får alla dessa idéer ifrån och sedan kommer jag på det efter att ha surfat in på Gearslutz. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om man kör en för hög nivå in i tex en kompressor men sänker den efteråt då? Eller är det låg nivå in och hålla den ut? Idiotfråga kanske men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en video där någon använde en kompressor och sen sänkte successivt signalen efter att han lagt på pluggar. Jag hajar inte hela grejen med tråden heller eftersom jag inte har lusläst allt men jag antar att det inte får gå över på rött med något om man läser en sida och någon annan säger att det finns så mycket headroom att det inte spelar någon roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skall försöka ge ett kortfattat svar.

Vi får skilja på det interna DAW headroomet och effekter som har tröskelvärden, kompressor och gate tex. Och även ta hänsyn var i kedjan tex kompressorn sitter.

1. Om du tar ett inspelat ljud och höjer regeln så att det slår över rött på dess kanal påverkar detta inte ljudet negativt om du tex kompenserar genom at sänka masterregeln så att ljud ut ur din DAW inte slår över nollan.

På samma sätt kan du sänka regeln och höja mastern och det påverkar inte ljudet.

2. Har du en kompressor insertad innan regel ( vilket är det vanliga ) påverkas inte inställningen av denna av regeln på kanalen.

3. Har du skickat tex flera kanaler trummor till en subgrupp och och satt en kompressor på subgruppens insert så kommer en sänkning trumspåren påverka subgruppens kompressor eftersom du nu har sänkt så att tröskelvärdet på kompressorn gör att den inte jobbar lika hårt eller kanske inte alls. Detta påverkar hur ljudet blir. Har du ingen effekt som har ett tröskelvärde på trumgruppen spelar sänkningen av trumreglarna ingen roll.

I en modern DAW så finns det nästan oändligt med headroom internt så man behöver inte oroa sig när det lyser rött på en regel ( utom på mastern då rött ger digitaldist).

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...