Jump to content
Annons

Vilka tekniker måste man kunna för att bygga en låt?


al123

Recommended Posts

Hej! Vet inte om denna tråd hamande rätt men testar och ser..

Har hållit på med musikproduktion nu i ca 2 månader.. Har kollat massvis med tutorials på

youtube som har hjälpt mig mycket... men problemet är när jag försöker göa låtar så låter det okej

men inte riktigt sådär rikigt bra..

vet på ett ungefär hur en låt ska byggas men behöver hjälp med olika

tekniker... kan sidechaina men vet inte riktigt exakt var och när jag måste annda sidechain? vilka mer

tekniker bör man kunna för att få till en flyt och djup i låten så den inte låter så platt? Kan använda automationclips också kan jag tillägga... tacksam för svar och godnatt! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Det finns tusentals video klipp på youtube som visar hur man gör musik. Och som visar hur man mixar och mastrar. Sök på det programet du jobbar i.

Och sen så lyssna mycket på dina favorit låtar och hur dom är uppbyggda. Ta ett anteckningsblock och skriv ner hur du upplever att dom gjort, sen försöker du efterlikna det så mycket det går på din egen musik.

Tidningen studio har ett nummer som behandlar detta med en medföljande video.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara mixning du är ute efter och kanske inte egentligen att bygga/göra låtar, eller?

Finns inget som säger var/när/hur eller måste sidechain användas.

Som ironman var inne på, så finns det massvis med tutorials på nätet, bla om sidechaining.

Google is your friend. 😉

Ett populärt användningsområde för sidechain är ju att få basen att "pumpa". Annars kan man använda det för att få till exempel basen att bara "ducka" litegrann för baskaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...