Jump to content
Annons

Brukar elbas vara skuren vid 30hz? svårt att få till eq i mixen


rockstone

Recommended Posts

Tycker det är svårt att få till elbasen när jag mixar, har läst att man alltid skall skära den vid 30hz, så all bas under 30hz får inte vara med. Referenslyssnar på b.l.a Darknes senaste skiva,

The Darkness – Hot Cakes

och jag lyckas inte få det djupet i basen om jag skär vid 30...........

Hur brukar ni eq,a Elbas, vilka frekvenser höjer ni? 100-200? och vid vilken frekvens är basen tydligast om jag vill att nån slinga skall komma fram extra bra? 1000?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EQ:n beror ju alldeles på vilket ljud du vill ha på basen. Och allt går ju inte att EQ:a sig till. Är det inte tryck och djup i inspelningen går det inte alltid att få fram det i mixen heller. Hur har du spelat i basen?

Som du är inne på kan man höja runt 100 Hz för att få fram tryck och djup. Men det är ju lika viktigt att skära bort en del runt 250-500 för att få basen renare och ge plats åt alla andra instrument. Och sen experimentera vid 1500 Hz för att få fram strängattack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många frågor nu...

Det finns inget entydigt svar på det där. Att man "alltid ska" skära (highpass) vid 30 Hz kan man ta med en nypa salt, men visst. Sedan är det ju annat som krävs för att få fram basen i mixen. Där hänger det mer på att du skurit låga frekvenser på alla andra instrument i stället, och inte minst samspelet med kaggen/kicken. Vad det är för typ av bas och vem som spelar den. Hur den är inspelad och hur dynamiken ligger i spåret. Du lär behöva komprimera den så att den hålls fast och fin längs med spåret. En distplugg kan också skita ner och göra att den skär igenom arrangemanget.

Generellt är det runt 100-200 Hz som kan funka att höja för själva bas-basen. Strängljud uppåt 900-1200 Hz. En bas kan många ggr göras ljusare (mer diskantrik) än vad den faktiskt är för att komma fram i en trång mix, eller på mindre högtalare (läs: laptop).

Själv brukar jag ha tre spår för samma bas. Ett som är mickat (förhoppningsvis). Ett som är ren signal (DI), samt ett som jag dubblerar från DI och distar skiten ur. DI-signalen lågpassar jag sedan utav helvete och lägger på en maxbass eller motsvarande så att det blir subsubbigt. Den mickade signalen får svara för strängrasslet, och här högpassar jag gärna en hel och eq'ar därefter. Så även på den distade. Blandar sedan dessa signaler efter tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja basen är marig att få till,önskar jag hade något general knep att ernjudamen det har jag inte.. ibland lyckas jag, ibland inte .. skära botten försöker jag lägga av med ,hellre lägre volym numera..jag följer tråden med spänning ,förhoppningsvis får du bättre råd en mina ,& hoppas du slipper få tipset "det sitter i spelet" iaf 🤪 (edit) hade visst redan kommit bättre råd 🙂

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha det djupet kvar, som du tycker skärs bort vid 30hz, så låt bli att skära vid 30hz så har du kvar djupet 🙂 Att man "alltid ska ..." det är ju mest nonsens.

Om du har svårt att få till basen, så låter det som att basen låter för långt ifrån hur du tycker den bör vara redan vid inspelningen. Se till så den låter så nära det önskade resultatet som möjligt redan vid inspelning. Annars hamnar du lite i "fix it in the mix" scenariot. Att EQa ska ju inte vara vad som genererar basljudet. Att EQa är ju en mindre korrigering för att reglera de få element som inte riktigt blev exakt som dom behövde bli när basen spelades in.

Elbas för mig är lite som elgitarr med dist. Handlar mycket om små förändringar i ton-färgen. Visst, många skär ner lite runt 160-200hz och lite vid 400, men överlag handlar det om små rörelser med EQn, små fina tonalitetsförändringar.

Kom också ihåg att "rapp" och "massiv" är motsatser. Kan inte få till en bas som låter massiv och rapp på samma gång.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Tackar för tipsen. Har linat(antagligen felstavat) basen, så jag har bara det ljudet att exprimentera med just nu, Finns det någon vits med att använda samma bas spår på tex 2 kanaler och använda dom på olika sätt? Ett vanligt bas spår rätt igenom låten och sedan ett som kommer in förstärker basgångarna i ett visst parti ................eller bör jag ha 2 olika inspelade spår för detta? Jag menar mickad bas och linad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar vad kul att du lyssnar på The Darkness! Ett av 00-talets mest underskattade band med två suveräna plattor i bagaget (Permission to Land och One Way Ticket to Hell ...And Back). Lyssnar fortfarande regelbundet på dem, så otroligt bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar vad kul att du lyssnar på The Darkness! Ett av 00-talets mest underskattade band med två suveräna plattor i bagaget (Permission to Land och One Way Ticket to Hell ...And Back). Lyssnar fortfarande regelbundet på dem, så otroligt bra...

Lyssnar du inte på deras senaste Hot cakes? Och justis soloprojekt Hot legs, låter som Drakness
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Tackar för tipsen. Har linat(antagligen felstavat) basen, så jag har bara det ljudet att exprimentera med just nu, Finns det någon vits med att använda samma bas spår på tex 2 kanaler och använda dom på olika sätt? Ett vanligt bas spår rätt igenom låten och sedan ett som kommer in förstärker basgångarna i ett visst parti ................eller bör jag ha 2 olika inspelade spår för detta? Jag menar mickad bas och linad

Du kan lätt använda samma spår och ha ett till det basiga och lägga tex förstärkarsimulator på det andra för topp, tycker själv att det är marigt att få två olika basspår tajt nog eftersom det märks mer om det är otajt på bas än på gitarr. Sen alltid kolla fasen!
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...