Jump to content
Sign in to follow this  

Peter Dahlström – mannen bakom The End Studios

Sign in to follow this  
HoboRec

1,355 views

Jag har jobbat under The End Studios tak i snart tre år. Peter Dahlström byggde studion tillsammans med sin vän Ajax för lite mer än tjugo år sedan. I veckans video vill jag ta tillfället i akt och prata lite med Peter om hans historia.

Hur han fick upp intresset för ljudteknik och hur resan gick från det till att bygga den här fantastiska studion. Det blev en ganska öppenhjärtig konversation om hur han började med att brygga kaffe i en skånsk studio till göra uppdrag för några av de största uppdragsgivarna i Sverige, samt upp och nedgångar på vägen.

Peter Dahlström – the man behind The End Studio

I’ve been working under the roof of The End Studion for about three years. Peter Dahlström built this studio together with his friend Ajax a little more than twenty years ago. In this weeks video I want to take the time and talk to Peter about his history.

How he caught the interest for audio and how that brought him to build this amazing studio. This resulted in an open conversation about how went from making coffee at a local studio to getting work from some of the biggest clients in Sweden, including ups and down on the way.


Ulf Blomberg
Producer & Audio engineer
+46709184758 | www.hoborec.com

Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från maj 2017 och framåt här

Se fler av HoboRec:s video-bloggar på Studio från april 2017 och tidigare här

  • Gilla 1
Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • By Studio
      Att hitta inredningslösningar för den mindre musikproduktionsstudion är inte helt enkelt. Vi har listat våra favoriter just nu.
      Sedan Ikea lade ned tillverkningen av klassikern Jerker har det varit marigt att hitta bra och relativt billig inredning som funkar finemang med mixerbord, dator, skärm och övrig hårdvara. Men det finns en hop alternativ på marknaden som kan vara värda att kolla in när du tänker styra upp din produktionsmiljö ett par snäpp.
       
      Zaor
      I Rumänien tillverkas studiomöbler i utföranden som omfattar både det moderna och gravt Apple-inspirerade till mer klassisk konsolldesign som andas 1950-tal och ännu äldre. Vi gillar modellen Yesk som på flera sätt får oss att tänka på japan, vilket i det här sammanhanget är en bra sak. Yesk kostar cirka 5 490 kr och mer info finns på Zaors webbplats.
       
      Omnirax

      Den här amerikanska tillverkaren producerar exklusiv kontorsinredning i Silicon Valley och därför kostar objekten därefter. De tål dock att ses på och kan fås i exempelvis pianolack. NT heter pjäsen på bilden och den är tänkt för en 88-tangenters klaviatur och närfältsmonitorer på egna flyglar (ha!) som är placerade på sidan av möbeln och kan justeras så att du får en optimal lyssningsvinkel. NT kostar från cirka 20 000 kr och uppåt. Läs mer hos Omnirax.
       
      Z-line Designs

      Likaledes hemmahörande i Kalifornien i USA har Z-line vunnit flera priser för sin stilrena och minimalistiska formgivning, bland annat årets kontorsmöbel i Amerika år 2015. Och, visst, det här handlar om inredning för it-företag, men det hindrar ju inte att vi ser hur möblerna kan användas till musikproduktion och komposition i hemmamiljö. Modellen på bilden heter Belaire Glass "L" Desk och har ett riktpris på 1 050 kr plus frakt. Mer på Z-line Designs sajt.
       
      On-Stage

      Jomenvisst, här närmar vi oss den gamla Ikea-stilen, men skillnaden att möbeln från On-Stage saknar vingar för högtalare och särskild hylla för stationär dator. Men det är nära nog, i vårt tycke. Modellen WS7500 finns i olika träslag och på bilden syns en variant där hyllorna och utdragsskivan för klaviatur eller tangentbord är i rosewood. Priset landar på cirka 1 060 kr. Frakt tillkommer. Mer info på On-Stages webbplats.
    • By Hasse Nilsson
      Om du har en saftig budget för ditt inspelningsprojekt kan du spela in din musik på musikhistorisk mark. Välj bara från den här listan med legendariska inspelningsstudior.
      Abbey Road Studios


      Även om det började spelas in musik i lokalerna i London redan i början av 1930-talet så är det så klart kvartetten från Liverpool som gjort studion till den mest kända inspelningsplatsen på planeten. Ägs idag av skivbolaget EMI, men det går ständigt rykten om att Abbey Road Studios ska ut till försäljning. Byggnaden är kulturminnesmärkt.
      Namnkunniga kunder: The Beatles, Pink Floyd, Rush, Duran Duran och Radiohead.
      Utrustning i urval: AMS Neve, Urei, Lexicon, Pro Tools och TC Electronic.
      www.abbeyroad.com
      AIR Studios


      I en jättelik ombyggd viktoriansk kyrka i London, The Lyndhurst Hall, huserar denna legendariska studio. Även här har Sir George Martin ett finger med i spelet eftersom han var med och startade AIR på 1960-talet, men då låg studion på Oxford street.  
      Namnkunniga kunder: Peter Gabriel, U2, Coldplay, Joni Mitchell och Scott Walker
      Utrustning i urval: Neve, Studer, Neumann, Sennheiser, AKG, Fairchild,
      www.airstudios.com
      Electric Lady


      Självklart var det Jimi Hendrix som satte den här studion i New York på den musikaliska kartan. Och än idag ligger tonvikten hos klientelet på tung och dieseldoftande rock. För övrigt var det här som musiken till den fantastiska tv-serien True Detective spelades in förra året.
      Namnkunniga kunder: Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Steve Wonder och Guns N’ Roses.
      Utrustning i urval: Neve, Studer, Bryston, Lexicon och Pultec.
      electricladystudios.com
      Hansa Tonstudio


      Belägen inom spottavstånd från den numera rivna Berlinmuren blev studion legendarisk genom Bowies albumtrilogi ihop med bland andra Brian Eno. Fungerar i dag som en fullt utrustad hyrstudio men som även tar emot guidade turer med fans som vill insupa atmosfären.
      Namnkunniga kunder: David Bowie, Iggy Pop, R.E.M, U2 och Depeche Mode.
      Utrustning i urval: Neumann, SLL, Pro Tools, Shure, Urei och Lake People.
      hansastudios.de
      Sun Studios


      Brukar kallas för rockens födelseplats och studion i Memphis i USA är i dag mer av ett museum med guidade turer än en inspelningsplats. Men det går att spela in låtar om du tricksar lite och Sun Studios har även jamsessionkvällar med publik.
      Namnkunniga kunder: Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash och Carl Perkins.
      Utrustning i urval: Altec, Shure, RCA och specialbyggen.
      www.sunstudio.com
      Record plant


      Fanns en gång i tiden även i New York och San Francisco men nu är det bara studion i Los Angeles kvar. Men det är i allra högsta grad aktiv rörelse för här spelar Pharrell, Quincy Jones och hel drös med andra in sina nya album.
      Namnkunniga kunder: Fleetwood Mac, Eagles, Kiss, Devo och Bruce Springsteen.
      Utrustning i urval: Solid State Logic, Pultec, Lexicon, Urei och Focusrite.
      recordplant.com
    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans intervju berättar Jessica Jönsson om sitt arbete som monitortekniker, vikten av social kompetens och skillnaden mellan att mixa PA-ljud och monitorljud.
      Jessica Jönsson har arbetat som ljudtekniker sedan tidigt 2000-tal, bland annat som livetekniker på festivalen Sweden Rock och med tv-produktioner som Idol och Sommarkrysset.
      Jessica Jönsson rattar monitorljudet för Mando Diao 2015. (Foto: Chris Danneffel)
      Hur väcktes ditt intresse för liveljud?
      – När det var dags för mig att välja gymnasium så stod det mellan restaurang och en ny utbildning med inriktning på ljud och ljus. Det verkade perfekt för mig med ljud och ljus, då jag hade ett intresse för musik men kände att det var för osäkert att hoppas på en artistkarriär. Jag tänkte att jag istället kunde jobba bakom eller kring musiken.
      – Genom skolan fick jag all praktisk och teoretisk kunskap via praktikplatser. Jag började jobba med musiktävlingar och festivaler och insåg ganska snart att det som intresserade mig mest var att mixa monitor. De flesta ville mixa PA-ljud men inte jag, jag ville tydligen komplicera saker för mig.
      Vad  skulle du säga är största skillnaden mellan att mixa PA och att mixa monitor?
      – Att “mixa monitor” innebär att man mixar all medhörning på scen, alltså se till att alla musiker hör sig själva och varandra. PA-teknikern gör en mix till publiken medan monitorteknikern kan få göra ganska många mixar beroende på hur många musiker som står på scen.
      – Som monitortekniker har man kanske inte lika fria kreativa “målardukar” att måla på då du hela tiden förhåller dig till artistens ramar. Men man har oftast ett grundförfarande som man utgår ifrån och slutresultatet brukar inte skilja sig drastiskt från person till person.
      Vilka egenskaper och kvalitéer är viktigast hos någon som jobbar med liveljud?
      – Det som jag älskar mest med mitt jobb är de sociala och psykologiska delarna. Det är nog därför jag på senare år börjat göra mycket TV-jobb som “B-ljud” eller “mickman” vilket innebär att man är den som mickar på och av gäster och programledare som pratar. Det är inte direkt tekniskt avancerat utan kräver mer lyhördhet, fingertoppskänsla och social kompetens. Man hanterar ofta väldigt nervösa personer och blir ganska närgången när man lirkar mickar, sladdar och beltpack under kläderna. Då är det viktigt att kunna göra det utan att personen ifråga ska känna sig obekväm.
      – Sen är det en otrolig fördel att ha koll på vad alla gör på sina respektive positioner. Det underlättar kommunikationen, arbetsflödet och förståelsen för varandra.
      SVT Sveriges 12:a 2020
      Hur brukar en arbetsdag se ut för dig?
      – Projektet som jag jobbar med den här veckan är Sveriges 12:a, ett alternativt Eurovision som SVT sänder då Eurovision 2020 blev inställt på grund av corona. Vi har två programledare och två musikakter –The Mamas och Dotter. Jag mixar monitor och använder mig av mixerbordet Digico SD10. Alla medverkande använder in-ear monitorer. Då vi i dessa tider inte har någon publik i studion så använder vi inget P,A men för att alla som jobbar på golvet ska kunna höra vad som händer så ställer jag ut ett par högtalare i studion.
      – Vi repar all musik och allt prat för sig och börjar alltid med en linecheck för att se att vi har kopplat allt rätt. Det underlättar vid eventuell felsökning under soundcheck då tiden är knapp. Skulle något vara fel då så är det med största sannolikhet något som kopplats in efter att vi gjorde linecheck.
      – När musikerna anländer så bygger vi upp deras instrument som snabbt ska kunna rullas in och ut. Exempelvis trummor bygg på rullpodie. När musikerna har fått igång sina instrument kör vi ett soundcheck. Först soundcheck på trummorna och sedan arbetar vi oss genom alla instrument och sångmickar. Vi kollar att nivån in inte är för svag eller distar. Vi eq:ar och processar så som vi tycker passar, och mixar därefter ut varje kanal eller instrument till den person som vill höra i sin lyssning. Sedan kontrollerar vi att nivåerna låter bra i allas mixar och så fortsätter vi att finlira tills alla är nöjda. Då är det dags att repa ett par gånger med kameror så att alla vet var de ska stå och röra sig och vilka fotografer som ska ta vilken bild när. När varje enskild punkt är repeterad gör vi ett genomdrag och sedan är det dags för sändning.
      Hur har coronakrisen påverkat dig nu när det är mycket som ställs in?
      – Jag är enskild företagare och har inte kunnat nyttja något krispaket än. Jag hoppas att regeringen hittar en lösning där enskilda företagare kan få ekonomiskt bidrag för inkomstbortfall, alternativt en enklare variant av a-kassa där vi tillåts ha kvar kvar företag aktivt om det skulle komma uppdrag i sista sekund vilket ofta är fallet i vår bransch.
      – Nästa vecka ska jag göra slutaudition för Idol men efter det har jag inga fler bokningar för året då allt är inställt. Det känns tufft och det kommer att påverka vår bransch mer än jag nu vill och kan förstå. Samtidigt hoppas jag att andra alternativa projekt dyker upp längs vägen.

      Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By Musikmaneten
      Hej!

      Jag går i tankarna att bygga en mindre musikproduktions-studio på en trailer.

      Jag undrar om någon skulle kunna dela tankar kring vilka dimensioner som är lämpliga för ett sådant bygge. inneväggarna skulle bli ungefär 2.8m brett och 6.2m långt samt max 3m högt. Skull ni kunna rekommendera någon idé eller liknande för detta? Jag tänkte mig ett avskilt bås, ett halvseparerat sång"bås" och sen resten studioutrymme för mix.
      Jag har ett par hs7:or, jag proddar mest in the box men skulle vilja ha lite analog inspelning-möjlighet i studion.
      Hur bör jag tänka rent akustikmässigt här?

      Jag bifogar en väldigt preliminär sketch ungefär hur det skulle kunna vara.

      Tacksam för tips och bollning av idéer!

    • By Young pavlo
      Hej. 
      Jag och en kompis har samlat på oss ett par låtar som ska spelas in i Stockholm. Vi behöver alltså en duktig producent med inapelningsmöjligheter. 
      Vi kommer att betala för detta. Priset kommer bero på hur nöjda vi är med dig samt dina färdigheter inom produktion. Vi ser gärna att du bidrar och är engagerad från start till slut. 
      Totalt 4 låtar, instrumentals finns redan. 
      Vi kan sträcka oss till 2500 per färdig låt. (Inkl. Inspelning) så från inspelning till mastring kan vi erbjuda 2500. 
      Är det så att du kör alla fyra låtar och vi är nöjda så kommer vi lägga till 2000 kr som tack. Så totalt 12 000 om allt går bra. 
      Kontakta mig på PM här. 
  • Blog Entries

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.