Jump to content
Annons
  • Så mixar och maxar du sången, del 1

    FREDAGSTIPSET: Jag har tidigare skrivit om sången, det kanske mest svårmixade instrumentet (ja du läste rätt, instrumentet) av dem alla.

    Jon Rinneby

    1429595679_Samixarochmaxardusangen_red.jpg.e2c0c567499255f26b197e75db07b105.thumb.jpg.a8eda0f6aacd181f0f5994e48db62ac8.jpg

    Det har skrivits avhandlingar om hur du bäst spelar in och mixar sång, eller vilka mikrofoner som passar till vilken röst. Och det kan därför tyckas onödigt att jag spinner vidare på detta till synes outtröttliga fenomen. Men eftersom sången är det första vi lyssnar på när vi sätter på en låt, förutsatt att det nu inte handlar om instrumentalmusik, så vore det dumt att inte påminna sig själv då och då om hur viktig sången faktiskt är och hur du kan angripa denna i en mixsituation.

    Det tråkiga (eller roliga beroende på hur du är lagd) är dock att det inte finns endast ett sätt att mixa sång på, precis som med alla andra instrument. Att komma med påståenden som att du alltid ska skära sång vid 80-100 Hz med ett low-cut, dippa runt 300-400 Hz för att få fort grötighet, eller boosta 2-3 kHz för tydligheten, är direkt felaktigt. Varje röst är unik, precis som kontexten den befinner sig i, för att inte tala om tycke och smak.

    Jag brukar ställa mig själv följande fråga när jag ger mig in i ett nytt projekt:

    Vad kan jag göra för att få denna röst att låta så bra som möjligt i sammanhanget?
    Om detta är utgångspunkten när du mixar, och inte massa förbestämda regler (och fördomar), så kommer dina produktioner garanterat också bli bättre. Det är också av yttersta vikt att du accepterar att den mänskliga rösten har ett brett frekvensomfång. Med detta menar jag (grovt generaliserat) att sången alltid tar upp plats i området bas, mellanregister och diskant, där samtliga delar är viktiga. Detta måste du ta hänsyn till när du mixar, vare sig du vill eller inte.

    Precis som med andra instrument anser jag därför att mixning av sång bör göras i två steg:

    1. Först plockar du bort det du inte vill ha. Det kan röra sig om allt från störande missljud, andetag och starka konsonanter, till påträngande frekvenser och korrigering av falska toner och synkning. För att nämna några tänkbara bovar i dramat.

    2. Sedan lägger du till det som saknas. Kanske kan det röra sig om mer luft och tydlighet, aggressivare mellanregister eller varför inte jämnare botten? Här får låten, och dina egna preferenser, avgöra.

    Läs även: Här hittar du Fredagstipset: Så mixar och maxar du sången del 2

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...