Jump to content
Annons
  • Så mixar du pukor på bästa sätt

    FREDAGSTIPSET: Pukorna är ett utmärkt sätt att transportera lyssnaren från en del av låten till en annan. Deras funktion är dels att fylla ett tomrum, men också att skapa rörelse, liv och energi.

    Jon Rinneby

    ingang_2842134408.jpg.aadea5c1bf9c8bcbb756b63f0ac304dc.jpg

    Dagen till ära tänkte jag snöa in på trummornas kanske mest förbisedda del, nämligen pukorna. Hur baskagge, virvel och överhäng ”ska” mixas finns det en uppsjö information om. Men när det kommer till just pukorna är det inte lika självklart. Vi vet ofta hur vi vill ha dem, men inte hur vi tar oss dit. Eller så struntar vi helt enkelt i det och låter dem låta som de låter, inget fel i detta.

    Innan vi sätter igång vill jag också poängtera vikten av att pukornas sound bör hänga ihop med resten av låten. Det är stor skillnad på att mixa metal-trummor, jämfört med jazz eller modern pop. Det finns alltså inget heltäckande eller eftersträvansvärt sound som så. Med detta sagt finns det ändå ett par punkter som kan vara bra att hålla koll på, när det kommer till att mejsla fram ett användbart pukljud.

    Equalizer
    Pukor har som regel mycket låg energi, vilket vi ska ta tillvara på. Problemet är dock att denna låga energi i stort sett alltid konkurrerar med både baskagge och bas. Ett high-pass-filter runt 60-70 Hz är därför alltid att rekommendera på golvpukan, och ännu högre på övriga pukor.

    Det är ofta inte subbasen du vill åt när det kommer till pukorna, utan snarare djupet, skinnet och attacken. Här kan en equalizer hjälpa till att skulptera fram ett passande sound.

    Jag rekommenderar att du håller koll på området runt 80-100 Hz (basen), 300-500 Hz (mellanregister) och 1000-7000 Hz (attack/snärt). Men vill i samband med detta också lyfta ett varningens finger eftersom det är frestande att skära bort för mycket mellanregister (det ”pappiga” instängda). Tänk på att mycket att pukornas karaktär sitter just här.

    Ibland räcker dock inte equalizern till och då kan det vara bra att ta till andra knep. Pluggar som Dada Life Sausage Fattener, reFuse Lowender, Waves LoAir eller varför inte gratispluggen Bark of Dog från Boz Digital Labs kan då göra underverk.

    Kompressor
    När grundljudet är satt är det dags för kompression. Något som inte alltid är nödvändigt, men som absolut kan hjälpa till att få pukorna att sticka ut lite extra, om nu detta är önskvärt. Här handlar det alltså inte i första hand att kontrollera pukornas dynamik (även om detta självklart också kan behövas) utan om att få dem att höras bättre, med mer energi.

    Val av kompressor spelar mindre roll, men undvik snabb attack, eftersom transienterna bör släppas igenom. Här gäller det, som alltid, att använda öronen snarare än att stirra sig blind på parametrar. En hyfsat hög ratio på 6:1 eller mer fungerar bra, vilket ofta ger pukorna mer kraft. Slutligen justerar du threshold tills du hittar soundet du letar efter. Ju mer du komprimerar, just mer av nyanserna kommer att höras. Svagt blir starkare och starkt bli svagare.

    Var inte rädd för att komprimera 6-10dB eller mer. Mina personliga kompressor-favoriter när det kommer till trummor är Stillwell Rocket, Sly-Fi Deflector, Kush Audio UBK-1 och Waves dbx 160.

    Reverb
    Reverb på trummor är ett kapitel för sig. Vissa gillar mycket, andra inget alls. Det ska dock nämnas att mindre verkligen är mer när det kommer till trummor. Detta eftersom för mycket reverb gärna grötar till ljudbilden och lätt gör att det hela låter lite ”billigt”.

    Personligen gillar jag att tänka mer rum än reverb när det kommer till trummor. Mer djup än efterklang. Långa reverb-svansar kan absolut fungera på ballad-virveln, men gör sig sällan lika bra på exempelvis pukor. Min rekommendation är därför att lägga fokus på kortare reverb, eller ännu bättre utnyttja det naturliga rummet, om ett sådan finns inspelat. Ett övergripande plåtreverb på hela trumpaketet kan dock göra susen för att subtilt limma ihop hela kittet.

    Grädde på moset
    Slutligen vill jag slå ett slag för rullbandspluggar och analog distortion när kommer till pukor och trummor i allmänhet. Att runda av de digitala topparna och samtidigt lyfta fram övertonerna med hjälp av saturation är ett beprövat knep på just trummor. Ett lite skitigare trumljud känns helt enkelt mer levande och mer organiskt, inte minst om du jobbar med samplingar och trummaskiner.

    Pluggar att kika närmare på är Slate VTM, Softube Tape, Softuber Decapitator, Kush Audio 458a, Waves Kramer Master Tape och Klanghelm SDRR 2, för att nämna några.

    Bonustips: Att panorera ut pukorna en aning till höger respektive vänster ger lyssnaren en känsla av mer bredd. Tänk dock på att för mycket panonering kan göra att trummorn tappar fokus och känns osammanhängande. Mer än 25% panorering är därför sällan nödvändigt.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 1

    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...