Jump to content
Annons
  • Så komprimerar du som proffsen

    FREDAGSTIPSET: Tidigare har jag skrivit tipset "Fem saker att tänka på när du använder en kompressor". Nu är det dags för en uppföljning, som riktar sig till dig som kommit lite längre.

    Jon Rinneby

    ingang_3602522124.jpg.b476dc7c51a3700aae1bbf99046b01cf.jpg

    Med detta sagt hoppas jag att följande tips även kan vara till nytta för dig som står i startgroparna gällande kompression. Läs gärna tipset Fem saker att tänka på när du använder en kompressor.

    Färg och ton
    Tänk inte på kompression som något som bara jämnar ut och tämjer dynamiken. Se det istället som ett verktyg som sätter färg och karaktär på ljudet. Exempelvis kan en snabb release verkligen få trummorna att andas och leva med en nästan distortions-aktig karaktär. Mycket angenämt i många sammanhang. Urei 1176 är ett klassiskt exempel.

    Transparens
    Ibland vill man tvärt om att kompressionen ska vara så ”osynlig” som möjligt. Då gör du rätt i att ratta in en låg ratio, soft knee, snabb attack och release och ett tröskelvärde så att kompressorn jobbar hyfsat konsekvent. Resultatet blir då att du knappt märker när kompressorn kickar in eller ut, samtidigt som ljudet aldrig kommer att kännas pressat. Vill du ta det hela ett steg längre (och ännu subtilare) så är det bara att dra lite på mixratten för gammal hederlig parallellkomprimering.

    Parallellt
    På tal om parallellkomprimering. Istället för att använda mixratten på kompressorn så är det ofta en god idé att duplicera originalspåret och komprimera detta (stenhård om så önskas) och sedan blanda in med det oprocessade originalet. På så vis kan du även jobba med equalizer och andra verktyg för att sätta rejält med färg på parallellspåret. Mycket användbart på allt från sång och trummor till bas och gitarrer.

    Ju fler kockar…
    Desto bättre kompression. Eller rättare sagt, kompression i serie gör många gånger underverk. Istället för att komprimera -12 dB med endast en kompressor, så kan du komprimera -4 dB med tre i rad. På så vis kan du komprimera mer, utan att kompressorn slår knut på sig själv. Detta funderar förresten även utmärkt om du vill limitera på ett mer "naturligt" sätt.

    Tajming
    När det kommer till mixbussen, eller trumbussen för den delen, så gäller det att försöka tajma releasen till låtens tempo. Ibland kan detta tyvärr vara lättare sagt än hört. Testa då att dra upp tröskelvärdet rejält, justera releasen tills du pumpar ”i takt” med musiken, för att slutligen backa på tröskelvärdet igen till en lagom nivå. Personligen brukar jag aldrig komprimera mer än -2 dB i låtens starkare parti, gärna mindre, bara för att ge en lite mer sammanhållen ljudbild. Tänk på att rullbandspluggar och andra analoga ljudförskönare på mixbussen komprimerar naturligt. En vanlig kompressor kan då lätt bli överflödig!

    BONUSTIPS: Ett klassisk trick på sång är att använda två kompressor i följd: En transparent med snabb attack för att fånga topparna, följt av en långsammare (10-15 ms attack) med vintagekaraktär. Mums!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...