Jump to content
Annons
  • Mixa baklänges i sex enkla steg

    FREDAGSTIPSET: Det ska sägas direkt: Idag bjuds det varken på hokus-pokus, enkla lösningar eller magiska knep, bara en tydlig plan för att ta sig från A till Ö. Mitt mixkoncept är enkelt: Börja stort och avsluta smått.

    Jon Rinneby

    ingang_3535376721.jpg.62dee1d2008df7bdf50052474bf9fa29.jpg

    Det handlar kort och gott om att börja med helheten och avsluta med detaljerna, istället för tvärt om.

    Det finns lika många sätt att angripa en mix på som det finns mixare och det ena sättet är nödvändigtvis inte bättre än det andra. Vad som däremot står klart är att det förekommer mer eller mindre lyckade (och beprövade) strategier för att underlätta arbetsflödet hos hårt arbetande studiorävar. Hurvida mitt tillvägagångssätt fungerar för just dig är naturligtvis omöjligt att svara på, men förhoppningsvis kanske du kan snappa upp ett och annat. Då kör vi.

    1. Börja med att gruppera och namnge samtliga kanaler. Ett städat och välorganiserat projekt är alltid mycket trevligare att jobba med. Det är dessutom en förutsättning för kommande steg.

    2. Ställ volym och panorering och inget annat. Här gäller det att fokusera på helheten och framförallt lyssna på själva låten, inte mixen. Med detta menar jag att du inte ska snöa in på detaljer. Strunta i om baskaggen saknar botten, eller om gitarrerna låter grötiga. Lägg i stället all fokus på att få ihop själva låten. Fundera över vad som är låtens kärna. Vilka instrument är viktiga och vilka ska hålla sig i bakgrunden? Lyft fram de betydelsefulla elementen, och var inte rädd för att slänga (eller muta) överflödiga spår. Gå på känsla och strunta i det tekniska. 90% procent av en mix är volym och panorering, i alla fall enligt mig. Lägg tid på detta!

    3. Ställ sedan in siktet på gruppkanalerna. Vi säger för enkelhetens skull att vi har trummor, bas, gitarrer, synthar och sång att jobba med. Hur låter grupperna i förhållande till varandra? Konkurrerar de frekvensmässigt? Gör övergripande eq-justeringar så att varje grupp får sin plats i ljudbilden.

    Trummorna kanske behöver sänkas vid 150 och 500Hz för att bas och gitarrerna ska komma fram och gitarrerna kanske behöver sänkas vid 2000Hz för att sången ska få plats och så vidare. Det kan hjälpa att tänka bas, mellanregister och diskant. Varför inte göra tvärt om kanske du undrar? Varför inte börja med de individuella kanalerna och sedan ställa slutljudet i grupperna? Det kan du visst göra, om du vill. Men det finns en idé med att sätta ett slags grundljud först, då detta i regel innebär att du senare slipper skruva lika mycket på de individuella kanalerna, vilket i sin tur kan ge ett mer naturligt sound. Dessutom går detta arbetssätt hand i hand med filosofin att fokusera på helheten och inte snöa in på detaljer förrän det är absolut nödvändigt.

    4. Nu är det (äntligen?!) dags för de individuella kanalerna och pillande på detaljnivå. Gör vad som måste göras, men inte mer. Är gitarrerna fortfarande grötiga? Behöver baskaggen mer botten eller sången mer luft? Nu är det dags att justera detta. Men undvik helst att ratta i sololäge, det spelar ingen roll hur ett instrument låter ensamt. Självklart kan det vara nödvändigt att sololyssna ibland, speciellt när du letar problemfrekvenser och dylikt. Men detta bör gå snabbt och inte ta upp allt för mycket tid.

    Enligt min uppfattning är det av yttersta vikt att inte fasta i detaljer, då glädjen med att mixa snabbt förvandlas till frustration. Håll tempot uppe. Jag har sagt det förr och jag kommer garantera att säga det igen: Det spelar ingen roll om baskaggen låter ”poff” eller ”boom” om inte musiken får dig att stampa takten.

    5. Fortsätt sedan med effekter och automatisering. Här handlar det om att skapa rörelse, energi och djup med hjälp av reverb, delay och automatisering. En levande mix är en mix som andas, som inte känns statisk. Exakt hur du kan jobba med effekter och automatisering kan du läsa mer om här:

    6. Finputsa. När du kommit såhär långt är det dags att ta en välförtjänt paus. Hur länge är helt upp till dig och det är naturligtvis frestande att bara köra på (och ibland finns det tyvärr inget val). Men några timmar är absolut att rekommendera och helst ska du vänta tills nästa dag för att vila och fräscha upp öronen. När du sedan lyssnar på låten (inte mixen!) försök att göra detta förbehållslöst - Stäng av skärmen eller slut ögonen och bara lyssna, från början till slut. Skriv sedan ner vad som behöver justeras. Det kan exempelvis handla om att basen är för stark, sången för diskant, eller att mixen är för dov överlag. Råd bot på detta.

    Grattis. Du har nu lyckats med konststycket att mixa baklänges i sex enkla steg - Från den stora helheten till de små detaljerna. Hela tiden med musiken i fokus, utan att snöa in på detaljer i onödan.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...