Jump to content
Annons
  • Fyra frekvensområden att hålla lite extra koll på

    FREDAGSTIPSET: Ni som följt mina tips ett tag vet att jag ogärna generaliserar kring vilka frekvenser det ska rattas på i olika sammanhang, eftersom varje inspelning och låt är unik. Vare sig det gäller mixning eller mastring.

    Jon Rinneby

    ingang_1959186435.jpg.9fe9e9e56d63cb6dc30a73a8f809850d.jpg

    Med detta sagt kan jag ändå se ett tydligt mönster på många av de låtar som skickats till mig för mastring genom åren. Det finns helt enkelt några ständigt återkommande ”problemfrekvenser” – vilka jag tänkte belysa idag. Och som kan vara värda att kika lite närmare på nästa gång du sätter dig bakom spakarna.

    60-80 Hz
    Lågbasen. Frekvensområdet som nästan alltid ställer till problem. Speciellt om du mixar under mindre optimala förhållanden. Antingen blir det för mycket bas och hela mixen känns baktung, eller också så blir det för lite och musiken känns med ens liv- och energilös.

    Men vilka instrument ”behövs” egentligen här nere? Inte särskilt många faktiskt. Handlar det om vanlig modern musik så är det i stort sätt bara basen och baskaggen som har rätt att bråka om botten.

    Ett hett tips, förutom att se till att övriga instrument inte har för mycket energi just här, är att lägga en equalizer på masterkanalen och sätt low-cut på allt under 80 Hz i sidorna, med mid/side-funktionen. På så vis får basen och baskaggen fritt spelrum i mitten och botten, vilket ger en avsevärt mycket tydligare mix.

    904420444.jpg.aa02da7db6eaafcdab20252a999ec9f4.jpg60-80 Hz: Lågbasen.

    300-400 Hz
    Lågt mellanregister är ett klassiskt problemområde eftersom i stort sett alla instrument har mycket energi och fundamentala frekvenser här. Något du ska ta naturligt vara på, men också vara vaksam över. Om för mycket skärs bort tappar mixen nämligen fokus och känns lätt urholkad. Samtidigt innebär ett överskott av lågt mellanregister att mixen blir otydligt och luddig.

    Det gäller helt enkelt, precis som med botten, att bestämma sig för vilka instrument som ska få ta lite extra plats – sång, gitarrer och klaviatur är uppenbara kandidater. Om du sitter på en färdig mix som upplevs ofokuserad och grötig, så är det nästan alltid bättre att börja med området runt 300-400 Hz, innan du drar på i toppen. En mid/side eq kan göra underverk även i detta fall, lyssna då efter om det är sidorna eller mitten som behöver justeras (hörlurar underlättar). Detta kommer samtidigt ge mixen en känsla av mer djup och bredd.

    981106269.jpg.c3d44f001d132ec33facbd2fce800240.jpg300-400 Hz: Lågt mellanregister.

    2000-3000 Hz
    Örats känsligaste område. Eller i alla fall den nedre regionen av örats känsligare område, som faktiskt sträcker sig upp till 4000-4500 Hz. Här sitter mycket av tydligheten, men också det ”påträngande” och vassa i en mix. Här trivs bland annat sång, gitarrer, klaviatur och virveltrumman.

    Det är ofta inte sången som behöver justeras här, utan övriga instrument för att sången ska få det utrymme den förtjänar. En snäll sänkning runt 2000-4000 Hz på övriga instrument kommer ge hela mixen en varmare framtoning, samtidigt som sången förblir tydlig och centrerad. Om det nu är detta du är ute efter. mid/side eq på masterkanalen fungerar givetvis även här.

    580018721.jpg.cf0f35b57056d269d9c4276443529fa3.jpg2000-3000 Hz: Örats känsligaste område.

    6000-8000 Hz
    Diskantrassel och väsande, men också glitter och skimmer. Ett ibland bortglömt frekvensområde, som ”sköter sig själv” men som samtidigt kan ställa till oerhörda problem. Sångens konsonanter (s, t, p, k och så vidare), cymbaler, shakers, tamburiner och andra perkussiva instrument stormtrivs här. Samtidigt har exempelvis elgitarrer ofta mycket överskottsenergi runt 7000 Hz, speciellt om du använder mjukvaruförstärkare och inte spelat in med bandmikrofoner.

    Var alltid noga med de-esser på sången – och ibland räcker det inte bara med en! Zooma in på utstickande diskanttoppar på övriga instrument och skär bort dessa, med smala Q-värden. Om för mycket 6000-8000 Hz försvinner tappar dock mixen sin lyxighet och förvandlas snabbare än du anar till en ”demo-produktion”.

    3930948067.jpg.cb43968c5cfade560fef5c7ee50aaaef.jpg6000-8000 Hz: Diskantrassel och väsande, men också glitter och skimmer. Zooma in på utstickande diskanttoppar på övriga instrument och skär bort dessa, med smala Q-värden. Om för mycket 6000-8000 Hz försvinner tappar dock mixen sin lyxighet och förvandlas snabbare än du anar till en ”demo-produktion”.

    Va?! Inte 10kHz och uppåt kanske du tänker? Nej, faktiskt inte. Faktum är att om ovanstående justeras på rätt sätt, så sköter luften sig själv. Och så är det med den saken.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...