Jump to content
Annons
  • Därför låter det demo – och så gör du musiken proffsigare, del 3/3

    FREDAGSTIPSET: Vad är det egentligen som får musik att låta demo och hur får man mixen att låta mer professionell? Två vanliga frågor, med inte lika självklara svar. Del 3/3.

    Jon Rinneby

    ingang_3595321708.jpg.c96e4595133e2bd46d5becacaf5ad665.jpg

    Automatisering
    Det finns de som menar att automatisering är det absolut viktigaste att hålla koll på när det kommer till att mixa mer professionellt. Personligen vill jag inte dra det riktigt så långt, men faktum kvarstår: Automatisering är viktigt, för att inte säga direkt avgörande, för hur en mix upplevs, andas, lever och i bästa fall påverkar lyssnaren. En statisk ljudbild upplevs nämligen ofta som stel och tråkig.

    När vi talar om automatisering tänker de flesta förmodligen på klassisk volymautomatisering, vilket kort och gott handlar om att ändra volymen på diverse instrument. Det kan röra sig om att bas eller gitarr sänks lite i nivå under vissa partier, eller att trummorna hamnar mer i bakgrunden under en brygga eller stick. Effekten du vill åt är att musikerna (eller de tänkta musikerna) som spelar tar ett steg tillbaka och lämnar lite plats, så att exempelvis refrängerna känns starkare och mer energirika när allt sedan drar igång på full volym igen.

    Men det finns även andra typer av automatisering som kan göra din mix än mer intressant att lyssna på. Exempelvis panoreringsautomatisering, vilket innebär att du ändrar instrumentens panorering under mixens gång. Ett klassiskt trick är att hålla verserna smala med en majoritet instrument i mitten av ljudbilden, för att sedan bredda refrängerna rejält med maxpanorering. Tänk dock på att det ofta räcker med relativt subtila och små rörelser, snarare än stora övertydliga svep (vilket naturligtvis också kan vara effektfullt).

    Slutligen kan du naturligtvis även automatisera verktyg och effekter, som equalizer, kompressor, reverb, delay eller vad det nu må vara. Vanligt förekommande är låta verserna vara torrare, med mindre tillspetsade effekter, för att sedan öka på med med ”mer av allt” i refrängerna. Eller varför inte tvärt om? För att något ska kännas stort, måste något annat vara mindre. Mixning handlar om kontraster och här är automatiseringen din bästa vän.

    Men automatisering handlar naturligtvis inte bara om skillnaden mellan vers och refräng, eller att det måste vara någon slags effekt. Det kan även röra sig om att du vill jämna ut volymen på en ojämn sång- eller bastagning. Det är däremot ofta en bra idé att sätta grundläggande dynamik och eq-inställningar först, innan du fortsätter med själva automatiseringsbiten. Samtidigt är kompression och volymautomatisering i praktiken samma sak. Ställ dig därför alltid frågan: Är det värt att lägga en kompressor på den här kanalen, eller räcker det kanske med lite automatisering?

    Läs gärna: Du håller väl koll på dynamiken? och Kompressorn, vän eller fiende?

    Rörelse, energi och närvaro
    Med anledning av ovanstående vill jag därför avrunda detta Fredagstips i tre delar med det kanske viktigaste av allt, nämligen rörelse, energi och närvaro.

    Jag vet inte hur många gånger jag hört historier om band som spelat in och verkligen haft flow och känt den rätta energin. Bara för att snopet uppleva att något saknas när den ”perfekta tagningen” sedan spelas upp genom högtalarna. Låten känns plötsligt platt och livlös, som att något gått förlorat på vägen, mer varför? Själva inspelningen, med allt från musikernas prestation och instrument, till val av mikrofoner, mikrofonplacering och rum spelar naturligtvis stor roll. En väldigt stor roll. Men det som många gånger går förlorat under själva inspelningsprocessen är känslan av att faktiskt vara där. Att befinna sig i det är rummet och känna det som musikerna kände när de spelade in. Och detta är även sant för dig som spelar in allt själv.

    Visst handlar det som mixare om att balansera instrument och se till att mixen sitter ihop och låter ”bra överallt”. Men minst lika viktigt, om inte viktigare, är att bjuda lyssnaren på en resa, en musikalisk upplevelse, som andas och lever och gör att man vill fortsätta lyssna. Du vill beröra lyssnaren, något du sällan lyckas med genom att göra allt på ett ”korrekt” sätt. Istället handlar en bra mix om att utmana både dig själv som mixare och den som avnjuter musiken. Att lyssna på (och mixa) musik handlar inte om att ta sig från A till B till C och så vidare. Musikproduktion är ingen möbel från Ikea. Nej, istället handlar det om att väcka nyfikenhet hos lyssnaren, det är toppar, dalar och spänning och att ta fasta på och skapa (ny) rörelse, energi och närvaro. Först då har du taget steget från demo till en mer professionell mix, vad det nu egentligen innebär…

    Här hittar du del 1 i denna serie.
    Här hittar du del 2 i denna serie.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...