Jump to content
  • Checklistan för välljudande elgitarrer

    FREDAGSTIPSET: Jag tänkte idag prata lite om elgitarrer, dessa outtröttliga arbetshästar. Arbetet börjar i vanlig ordning med själva inspelningen och här handlar kort och gott om att få fram önskad karaktär.


    Jon Rinneby

    ingang_2928030895.png.4c6e9cb43443cc23b69422d620ac1704.png

    Val av gitarr, förstärkare, mikrofoner och mikrofonplacering spelar en avgörande roll för slutresultatet. Detta är mer eller mindre självklart. Anledningen till att jag gång på gång upprepar vikten av själva inspelningen är helt enkelt för att jag är trött på det slitna uttrycket ”det fixar sig i mixen”. Nåja, dagens tips kommer lägga fokus på själva mixandet och inte inspelningen i sig. Här kommer hursomhelst checklistan för mer välljudande elgitarrer som sitter i mixen:

    1. Skär bort botten med ett högpassfilter. Allt under 100 Hz är i regel överflödigt på elgitarrer, speciellt om du har en mix med både bas och trummor. Många gånger kan du skära så högt som 200 Hz-300 Hz, men då gäller det att passa sig så att gitarrerna inte låter för tunna. Ett bra tips är att spela upp trummor och bas tillsammans med elgitarrerna och sedan svepa försiktigt med högpassfiltret och lyssna efter när gitarrerna börjar låta tunt, backa då en aning. Likväl behöver du sällan något över 9kHz-10 kHz så här kan du tänka likadant, fast omvänt. Spela då upp gitarrerna tillsammans med andra högfrekventa instrument och backa försiktigt tills de börjar låta dova. Backa sedan tillbaka tills briljansen infinner sig igen.

    2. Om elgitarrerna låter pappiga eller burkiga hjälper det ofta att skära någonstans mellan 500-600 Hz. Akta dig dock för Metallica-effekten där allt lågt mellanregister försvinner, om det nu inte är det soundet du vill åt.

    3. Mina gyllene frekvenser när det kommer till elgitarrer ligger mellan 1000-1500 Hz. Här sitter den fina hårdheten och karaktären. En lagom bred boost i detta område får vilka plankor som helst att visa framfötterna, utan att låta påträngande och vassa.

    4. Gällande panorering är det ofta en god idé att skicka elgitarrerna åt varsitt håll så att du får en bredare ljudbild, speciellt i refrängerna. Om dina gitarrer har ett liknande sound är det också bra att ratta dem olika, så att de får sin egen plats i mixen. Om du höjer den ena elgitarren runt 1500 Hz så kan du sänka den andra i samma frekvensområde och vise versa. Såhär kan du förresten tänka generellt när du mixar.

    5. Ett vanligt knep för att få till ett fetare sound är att dubblera gitarrerna. Detta kan absolut fungera, men det finns också en risk för att det då låter stökigt och ofokuserat. Här gäller det att planera och tänka efter. Personligen tycker jag att det är betydligt lättare att få till en aggressiv mix som andas med hjälp av färre gitarrer. Helst inte fler än tre eller fyra stycken som spelar samtidigt.

    6. Ju mer distortion, ju mindre kompression. Hårt distade elgitarrer har betydligt mindre dynamik än en lajnad eller stålsträngad gitarr och behöver därför sällan komprimeras särskilt mycket. Om det ändå är så att du känner för att komprimera så kan du utgå från en ratio på mellan 4:1 och 8:1 med långsam attack och snabb release och sikta på att komprimera max 2-3 dB. Ljudet blir då mer levande och inte så ihoptryckt. Detta är naturligtvis bara riktlinjer.

    7. Om gitarrerna saknar värme är det området runt 200 Hz du ska boosta. Går du längre ner så konkurrerar du genast med bas och baskagge. Om du däremot boostar för mycket runt 200hz så konkurrerar du dessutom med sång och virvel, så här gäller det att fundera på var värmen ska komma ifrån. Tänk på helheten.

    8. Ett vanligt problem är att elgitarrerna låter vassa och står i vägen för sången. Samtidigt behöver de just denna tydlighet för att sticka ut. Vad kan du göra? Jo, jag brukar tänka som så att elgitarrerna får ta plats runt 1000-1500 Hz och från 4000 Hz-8000 Hz. Det brukar därför fungera bra att skära bort en del runt 2000-3000 Hz för att lämna plats åt sången, utan att soundet blir allt för lidande. Testa gärna att jobba med en dynamisk equalizer för just detta ändamål!

    9. Reverb? Absolut, men gärna plåtreverb och då inte särskilt långa, i alla fall inte på kompgitarrerna som lätt blir smetiga och otydliga av för långa rum. Även fjäderreverb gör sig utmärkt på elgitarrer, speciellt om du är ute efter vintagekaraktär.

    BONUSTIPS:
    Soundtoys MicroShift (eller dess lillasyster för den delen) hjälper dig att feta till vilket gitarrljud som helst utan en massa dubbleringar. Bx_refinement från Plugin Alliance eller nya Soothe från oeksound råder lätt bot på skrikiga och jobba frekvenser.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      1. Lyssna inte på instrumentet du justerar utan istället på vad som händer runt omkring. Hur påverkar förändringen de andra instrumenten och hela mixen? Zooma ut ditt lyssnande istället för in.
      2. Behöver du nya perspektiv? Byt plats på vänster och höger kanal så att höger blir vänster och vänster blir höger (exempelvis genom att vända på hörlurarna). Det som tidigare uppfattats av höger hjärnhalva uppfattas nu av vänster och vice versa vilket ger en helt ny ljudupplevelse.
      3. Om något instrument låter för starkt eller svagt kan du testa att höja eller sänka det 3 dB och se vad som händer. 3 dB hit eller dit kan bli magiskt, fråga mig inte varför.
      4. Om refrängen saknar energi kan du testa att automatisera ner verserna/bryggan innan refrängen -1 dB, då smäller det garanterat på lite extra när volymen blir normal igen.
      5. Behandla kompressorn både som ett kreativt verktyg och ett volymreglage. Kompression handlar minst lika mycket om att skapa rörelse och energi som att kontrollera dynamik. Var inte rädd för att experimentera.
      6. När du lyssnar på mixen istället för på musiken har du suttit för länge. Ta en (lång) paus.
      7. Experimentera med LCR-panning, det vill säga att du placerar dina instrument så att de ligger 100 procent till vänster, 100 till höger eller mitt i. Mixa sedan varje del för sig: först vänster sida, sedan höger och sist mitten. På så vis får hjärnan färre saker att fokusera på. En annan fördel med LCR-panning är att mitten ofta blir väldigt tydlig och kraftfull, samtidigt som stereobilden blir bred med mycket separation. Se dock detta tillvägagångssätt mer som en övning snarare än en komplett mixstrategi.
      8. Håll dig runt -14 LUFS när du mastrar så har din musik goda förutsättningar att låta bra på alla digitala musiktjänster.
      9. De bästa av idéer föds sällan i studion utan när du gör något helt annat som att promenera, diska eller lägga pussel.
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Studio
      Mesa/Boogie is one of the most respected and prestigious brands in sound and guitar amplification--to their family of brands. Mesa/Boogie--the original “Boutique” amplifier company--was founded 51 years ago by Randy Smith, who is responsible for creating the ground-breaking circuits that drive some of the most influential sounds of our time. Randy will join Gibson as Master Designer and Pioneer of Mesa/Boogie and beyond. In his new role, Randy will continue his passion for tube technology and his vision for building hand-crafted, high performance amplifiers, that continue to redefine how we experience sound across Mesa/Boogie and Gibson.
      Beginning in a converted dog kennel under the redwoods of Northern California, Randy Smith was wrenching amplifiers for all the great San Francisco area bands over 50 years ago when vintage gear was new. Being close to so many great guitar players, from Bloomfield to Santana and The Rolling Stones, Smith learned the virtues and shortcomings of the era’s gear and began a process of innovation that continues today. Mesa/Boogie, the company Smith founded, was the first boutique amplifier builder and revolutionized amplifier performance in ways that impacted rock music worldwide. Simultaneously respecting and improving the vintage classics he grew up with, Smith, through Mesa/Boogie pioneered the invention of High Gain.
      “At Gibson we are all about leveraging our iconic past and leaning into the innovative future, a quest that started over 100 years ago with our founder Orville Gibson,” says James ‘JC’ Curleigh, President & CEO of Gibson Brands. “Today this quest continues with the addition of Mesa Boogie into the Gibson Brands family, along with the visionary leadership of Randy Smith and his Team who, for the past 50 years, have created an iconic and innovative brand that has stood the test of time. This is a perfect partnership based on our collective professional experiences and passion for sound.”
      “I’m 75 years-old and still at work every day,” says Randy Smith founder of Mesa/Boogie. “This is my art and many of our crew have worked along my side for 30 to 40 years. As we witnessed JC and Cesar transform Gibson, we saw kindred spirits sharing common values and a fierce dedication to quality. Today, Gibson’s guitars are the best-ever and when they asked if we’d like to become Gibson’s Custom Shop for Amplifiers, we envisioned a perfect collaboration that would expand our outreach while preserving our legacy beyond my time. Gibson realizes the unique value of what we’ve all built together and this next chapter in the Mesa/Boogie story is a continuation of that dream. I am so fortunate for this partnership with the new Gibson after 50 years of doing what I love. It’s been the ride of my life . . . and it ain’t over yet!” 
      Randy Smith, Founder of Mesa/Boogie.
      “Mesa Boogie, led by Randy, has been in service to sound without compromises since the very beginning, and that’s a perfect fit for us,” adds Cesar Gueikian of Gibson Brands. “We are looking forward to being the best custodians of Mesa Boogie’s iconic heritage that we can be, and at the same time, a steward of its future. We are honored that Randy and the Mesa Boogie team have trusted us to lead Mesa Boogie into the future. Together, we will continue to pursue our mutual quest of sound, quality and craftsmanship and to push the boundaries of how guitar sound is delivered and experienced.”
      “This is very exciting, I can’t think of a better company to carry the Mesa Boogie torch, and I can’t wait to see what we can do together,” says Adam Jones, guitarist for the multi-platinum and multiple GRAMMY-Award winning band Tool. “I have been using Mesa Boogie amplifiers and cabinets for a long time. I use them at home, in the studio when I record and on stage when I play live; they go across all of my needs.”
      “I’ve been using Gibson guitars together with Mesa/Boogie amps onstage with the Roots for well over a decade,” says Captain Kirk Douglas, guitarist for the legendary, multiple GRAMMY-Award winning hip-hop group The Roots. “Recently, I’ve been doing a lot of home recording with my Mesa Boogies; it’s exciting to see the two brands joining collaborative forces.” 
      (L-R): Cesar Gueikian, Randy Smith, and James “JC” Curleigh.
      Read more here
    • By Jon Rinneby
      Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.
      Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.
      För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. 

      Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter
      Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2021 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.
      Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov. Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.
      Inte bara volym
      Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:
      Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven.  Några populära mätverktyg
      Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
      Detta är en uppdaterad artikel som ursprungligen publicerades 3 januari, 2020.
    • By Jon Rinneby
      Det känns alltid bra att inleda det nya året med lite glada nyheter. Det verkar nämligen som att Spotify äntligen gett upp den föråldrade volymstandarden ReplayGain till förmån för LUFS*. I korthet innebär detta att de största streamingstjänsterna som Spotify, Youtube, TIDAL och Amazon nu ligger på -14 LUFS, vilket underlättar avsevärt för oss som mixar och mastrar. Problemet för Spotify har tidigare varit att ReplayGain och LUFS inte samarbetat så bra. I vissa fall kunde skillnaden nämligen vara så stor som 3 dB mellan olika låtar, trots att ReplayGain och LUFS gett samma genomsnittliga utslag. Detta har sin förklaring i att de båda volymstandarderna, på olika sätt, försöker beräkna hur vi människor upplever ljudstyrka - beroende på saker som frekvensmässig balans, dynamik och inte minst hur länge starka ljud pågår. Vidare har Spotifys inbyggda limiter, vilken stått för normaliseringen, kanske inte varit den allra bästa i jämförelse med Youtube och iTunes. 
      Men som sagt tycks detta bekymmer nu vara som bortblåst och Spotify har lovat att under början av 2021 helt och hållet gå över till den rådande volymstandarden LUFS. Limitern plockas bort helt för ”Normal” och ”Tyst” volymnivå (se bild).
      * LUFS, som står för Loudness Unit Full Scale, är idag det mest populära sättet att mäta upplevd ljudstyrka på gällande musik.

      Kontentan
      Kör på som vanligt och följ mina rekommendationer enligt Hur volymstark ska din mix vara 2021? men nu med vetskapen att din musik har ännu bättre förutsättningar att stå sig volymmässigt bra. Tänk dock på att:
      En välbalanserad mix där samtliga frekvenser är representerade på ett bra sätt fortfarande är det som väger tyngst. Bra musik kommer nämligen alltid låta bra, i alla fall om vi lyssnar till historien.
      Med detta sagt är det fortfarande en god idé att analysera dina mixar via loudnesspenalty.com vilket du kan läsa mer om här:
      Lycka till!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      Loudness Penalty är en användbar hemsida med ett tydligt syfte: Att kolla så att din nya musik inte processas i onödan när den laddas upp på streamingtjänster som Spotify, iTunes, Youtube, Tidal och Pandora. Detta görs genom att du laddar upp en låt som sedan genom mer eller mindre avancerade algoritmer läses av, gällande hur mycket eller lite volymen kommer förändras av varje tjänst. Bra att känna till är att Loudness Penalty inte lagrar din musik någonstans, utan denna tas bort direkt när uträkningen är gjord.
      Exempel: Du laddar upp en låt och får följande resultat:
       

       
      Resultatet avslöjar att Youtube, Spotify och TIDAL sänker din låt med -1.4 dB och iTunes -1 dB. Detta är helt klart inom rimlighetens gränser - men du kan också med gott samvete dra ner din mix eller master -1 dB för ännu mindre "volymstraff" och därmed eventuellt belönas med mer dynamik. Ett volymstraff på -1 till -3 dB är helt ok så länge musiken låter bra, men mer rekommenderas inte.
      Och svårare än så är det faktiskt inte. Har du frågor gällande volym eller något annat relaterat till just detta ämne så är det bara att slänga iväg ett meddelande till Studios skribent @Jon Rinneby
      Kuriosa
      Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité.
      Ett tydligt och välanvänt exempel är Metallicas album "Death Magnetic" som fick både lyssnare och kritiker att reagera på den usla och odynamiska ljudkvalitén. Detta album blev också på många sätt startskottet för en tydlig motreaktion ledd av bland annat mastringsteknikern Bob Katz, som tillsammans med iTunes utvecklade en ny automatiserad volymstandard, vilken senare kom att appliceras på andra streamingtjänster.
      I korthet innebar detta att starkt mastrad musik med minskad dynamik sänkes volymmässigt, medan mer dynamisk musik gick vinnande ur kriget. Volymkriget pågår i viss mån fortfarnade, men i betydligt mer begränsad omfattning.
      Läs mer om Volymkriget på Wikipedia.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...