Jump to content
  • Att tänka på vid sånginspelning

    Sång är ett av det viktigaste du ska spela in om du arbetar med vokalmusik. Det är också bland det svåraste du kan göra. Det vanliga är att man bara ställer upp en mick och sätter igång, och har du tur låter det toppen.


    Ollie Olson

    mic-1132528_1280.thumb.jpg.4943cd6a2288fd98a4a9233df1d32571.jpg


    Det troliga är att det blir bättre med dessa tips: Börja med att hitta ett rum som har lite takhöjd så slipper du reflektioner/studsar som gör ljudet otydligt. Om du är hemma, eller var du nu är så försök att sätta mjuka tyger/filtar eller madrasser runt mikrofonen som att bygga ett litet bås av samma anledning som med taket, för att slippa reflektioner.

    Du kan också köpa en skärm för detta ändamål i det flesta musikaffärer, och passa också då på att köpa ett puffskydd som tar bort explosiva konsonanter typ ”P”, ”B” och ”K”. När detta är gjort så är det bara att sätta igång att välja mikrofon.

    Om du är på en dyr och fin studio så kommer du ha en mängd av mikrofoner att välja på, men nu kanske du har två stycken, en dynamisk, typ Shure SM57, eller en kondensator-mikrofon, typ Neumann U87 eller någon av alla kloner som finns av den. Testa alltid de mickar du har, på den som ska lägga sång, för man vet aldrig vilken som passar bäst. Tillvägagångssättet är lite olika beroende på vilken typ av mikrofon du väljer men principerna är densamma.

    Nu är det viktigt att den som sjunger håller ett avstånd på ca 10-20 centimeters avstånd om det är en kondensatormikrofon och 5-10 centimeter om det är en dynamisk mikrofon,  för annars uppstår den så kallade "proximitetseffekten", vilket innebär att ju närmare mikrofonen du står desto mer bas blir det i inspelningen, och tyvärr är det ingen bra bas, utan en bas som det är väldigt svårt att få bort och som inte låter bra. Om du å andra sidan står för långt bort så blir rösten tunn av samma anledning, så testa genom att låta den som sjunger prova olika avstånd.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By HoboRec
      Mjukvarumarknaden för elgitarrinspelning är stor, och helt ärligt väldigt bra. Men om du vill spela in med den där speciella rörtoppen du har hemma, eller i replokalen utan att störa omgivningen, hur gör du då? (In English at the bottom of the page).
      Det finns ju faktiskt ingen plugin som låter exakt som din favorit-förstärkare. Att spela in en 100w rörförstärkare hemma i lägenheten är inget alternativ för de flesta. Även om du bor i villa, så är det troligtvis inte den mest populära eftermiddagssysslan bland övriga familjemedlemmar. I veckans video experimenterar jag lite med hur du kan spela in den där förstärkaren utan att störa någon – den som du inte lyckats få till ljudet ifrån trots utbudet av plugins och ändlösa listor med Kemperprofiler. Utan att behöva använda högtalare eller mikrofoner. Dina grannar kommer nog också gilla detta.

      ENGLISH
      Record your guitar amp without disturbing your neighbours
      The software market for electric guitar sound is huge, and honestly quite good. But what about that special tube amp you have at home or at your rehearsal space?
      There’s no plugin that sounds exactly like that. To record a 100w tube amp in your apartment might not be a very good alternative for most. Even if you live in a house it’s likely not the most popular afternoon activity among your family members. In this weeks video I’m experimenting with how you can record that amp. The one that you can’t seem to replicate with plugins and endless lists of Kemper profiles. This without having to use speaker cabs or microphones. Your neighbours will probably like this too.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Veckans video är en enkel DIY-video. Jag bygger en billig reamp låda med inspiration från en gammal tidningsartikel från 2012. (In English at the bottom of the page).
      Om du liksom många andra har spelat in gitarr direkt till datorn, och försökt spela upp det genom en förstärkare i efterhand, så har du säkert upptäckt att det inte alltid är helt problemfritt. En gitarr förstärkare förväntar sig en hög-ohmig instrumentsignal medan signalen du skickar ut från ditt ljudkort är en låg-ohming linjesignal. Dessutom uppstår det i princip alltid problem med jordloopar och oljud i signalen. Det du behöver då är en låda specifikt för ändamålet, men de är ofta relativt dyra.
      Om du vill börja prova på och bli inspirerad av reamp-världen så rekommenderar jag att börja med detta lilla projekt. Förutsatt att du kan löda någorlunda bra.

      ENGLISH
      Build your own reamp box
      This weeks video is a simple DIY video. I build a reamp box with inspiration from an old guitar magazine from 2012.
      If you like many others have recorded guitar direct to your computer, and then tried to play that signal through an amp, you might have experienced that it’s not that simple. A guitar amp expects a high ohm instrument signal while the signal you send from your audio interface is a low ohm line signal. There will also be problems with ground loops and noise in your signal. This is where you need a tool made for this purpose, but they can be pretty expensive.
      If you want to try out reamping and be inspired by that whole world I recommend that you try this little project. You just need basic soldering skills.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      Jag skulle vilja påstå att virvelljudet är en av de viktigaste komponenterna i en rocklåts helhetsljud. Beroende på hur virveln är stämd och vad den har för respons kan uppfattningen om gitarrljud och annat påverkas. (In English at the bottom of the page).
      En stor tjock virvel med punch kan få gitarrerna att låta fetare och mer nedstämda än till exempel en jättehögt stämd piccolovirvel. Det finns också en del snabba trick du kan ta till för att drastiskt ändra ljudet i en virvel, utan att stämma om eller byta skinn. Något som kan vara bra om du tillfälligt vill ända karaktär i en låt, eller bara vill testa något nytt.

      ENGLISH:
      How the snare sound affects the over all sound of your mix

      I’d like to say that the snare drum is one of the the most important components for the sound in a rock song. Depending on how the snare is tuned and what kind of response it has the perception of the guitar sound and other things can change.
      A big fat punchy snare can make the guitars sound lower in tune than for example a high pitched piccolo snare. There are also some quick tricks that you can do to drastically alter the sound of the snare, without retuning or changing heads. Something that can be useful if you temporarily want to change the sound or just want to try things out.
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By HoboRec
      I Augusti förra året fick jag besök av japanska rock legenderna Electric Eel Shock. Jag hade tidigare kontaktat dem för att se om de var sugna på att komma förbi och ta en titt på studion om de hade vägarna förbi under sin europaturné. De svarade med ett bättre förslag, som var att boka ett par dagar för att spela in en ny singel.
      Jag passade självklart på att dokumentera så mycket jag han med under inspelningen, samt ställa lite frågor om deras instrument och annat relevant. Deras nya singel Red Devil är nu släppt så jag tänkte att det nog är hög tid att göra något av det här materialet.
      Electric Eel Shock firar 25 års jubileum i år och gör en ordentlig turné där de åter igen kommer till Sverige under våren. Har du tur kommer de spela någonstans i närheten av dig.
       
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
    • By joachime
      Hans Surte Norin är ett etablerat namn inom Kultursverige. Han är teknisk chef och ljudansvarig på Uppsala Konsert & Kongress, titulerad ljudguru på Västanå Teater och flitigt anlitad ljudtekniker på frilansbasis. Bland annat i ett nära samarbete med dirigenten Hans Ek.
      Surte kom i kontakt med Austrian Audio när han klev in i ett musikprojekt som specificerat fyra par matchade AKG C414-mikrofoner – något som visade sig svårt att på kort tid få tag i. Han valde istället att prova en uppsättning av Austrian Audios kondensatormikrofon OC18 som har stormembran. Valet var inte helt överraskande med tanke på att företaget startades av före detta AKG-anställda som gick vidare med egen produktion efter beskedet att tillverkningen skulle flytta från Wien i Österrike. 
      – Jag är nyfiken av mig och gillar att hänga med i den tekniska utvecklingen, berättar Surte. Vi testade mikrofonerna i alla möjliga sammanhang: överhäng till trummor, flygel, solister och tråblås. De gjorde inte bort sig någonstans.
      Uppsala Internationella Gitarrfestival blev lite av ett eldprov. Surte placerade mikrofonerna framför varje gitarr under hela festivalen, givetvis beredd att byta till någon de mera beprövade trotjänarna som alltid har funnits med.
      – Det blev så att vi i slutändan använde Austrian-mikrofonerna till alla framträdanden, säger Surte.
      – De har en direkt tilltalande ljudkaraktär och är dessutom lätta att skruva till för att få det ljud man önskar.
      Efter att ha försäkrat sig om att mikrofonerna var välljudande försåg Surte sin mickväska med ett par OC818. Till skillnad från OC18 har OC818 valbar upptagningskaraktäristik som dessutom kan styras steglöst via Bluetooth.
      – Det kan låta lite gimmick-artat men har visat sig vara oerhört praktiskt i och med att man kan justera mikrofonernas upptagningsområde under soundcheck, förklarar Surte.

      Att gå steglöst från supernjure till rundtagande gör det möjligt att finjustera balansen mellan frekvensrespons och läckage från sidorna av mikrofonen. Något som underlättat för Surte att finna intressanta klangfärger:
      – Det finns ett mellanläge mellan rundtagande och njure som är mycket användbart. Det har ett sound som känns större än njure, vilket ofta passar bra när man mickar upp flygel.
      En annan fördel han har funnit med Austrian Audio är företagets kvalitetskontroll. Varje enskild mikrofon ligger så pass nära de angivna värdena att de går att betrakta som matchade. 
      Vi ställer frågan om det är någonting han saknar hos OC818. 
      – Ja, det skulle vara praktiskt att kunna justera upptagningsområdet för flera mikrofoner samtidigt, svarar Surte som ser positivt på den framtida utvecklingen inom området. 
      Läs mer
      > Tillverkare: Austrian Audio
      > Surtes arbeteplats: Uppsala Konsert & Kongress
      Av Joachim Ekermann
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...