Jump to content
Annons
  • Använd reverb och delay smartare

    FREDAGSTIPSET: Dagens inlägg är en uppföljning av Skaka liv i din mix med reverb och delay och är menat att ge lite mer handfasta tips kring hur du kan jobba med rummet på olika sätt i mixen.

    Jon Rinneby

    ingang_3595321708.jpg.a82794377f91836d0d26c46dc5e240a1.jpg

    Läs den tidigare artikeln här: Skaka liv i din mix med reverb och delay.

    Det finns tyvärr?! inte några bestämda regler för hur du ska jobba med just reverb och delay, då detta är högst personligt och i viss mån även genrebestämt. Men jag tror ändå det kan vara bra med lite riktlinjer att förhålla sig till och utgå ifrån. Med detta sagt...

    1. Om lead-sången eller något annat framträdande instrument har mycket reverb, så är det ofta en god idé att låta övriga kanaler vara relativt torra. Det är då lättre att få ett djup i mixen. Det handlar helt enkelt om kontraster: För att något ska kännas stort måste något annat vara mindre.

    2. Extra intressanta och iöronfallande effekter, må det vara reverb eller delay, gör sig bäst i små doser och unika tillfällen. Detta kommer garanterat göra ett större intryck på lyssnaren, till skillnad från att låta effekten ligga på hela tiden.

    3. Undvik gärna långa reverb på lågfrekventa ljud som bastrumma och bas då detta äter upp mänger av energi och ofta ger ett luddigt intryck. Med detta sagt är det är naturligtvis fritt fram att lägga reverb och delay på vilka lågfrekventa instrument du vill, men se då till att skära bort botten på effekterna, allt under 500-600Hz känns rimligt. På detta sätt skapar du mer utrymme i bottenpaketen.

    4. När det gäller reverb på virveltrummor och pukor kan du tänka något i stil med: Ju snabbare låt, ju kortare reverb. Detta gäller egentligen alla instrument. Balladen mår exempelvis nästan alltid bättre av längre reverb, medan punklåten klarar sig utmärkt på kortare. Sedan finns det såklart alltid undantag, men detta är en bra utgångspunkt.

    5. Ett användbart knep för att åstadkomma en stor och spännande rymd (som inte stör) är att kombinera reverb och delay. Det hela är ganska enkelt. Skapa två effektkanaler, ett delay med betoning på 8-delar och hyfsat lång feedback och ett lite längre och smetigt reverb. Skicka sedan sången till delayet och delayet till reverbet. Istället för att skicka sången till reverbet och delayet separat. Effekten blir ett delay med lång rumsklang som du sedan kan styra efter tycke och smak. Mycket användbart!

    BONUSTIPS: Det är lätt att luras till att använda för mycket eller för lite reverb och delay när du lyssnar i hörlurar. Försök därför att ställa effeknivåerna med studiomonitorer efter bästa förmåga, eller genom att referenslyssna i olika högtalarsystem. På detta sätt är det lättare att höra helheten utan att snöa in på detaljer.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...