Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Supro completes Blues King tube tone trifecta with new 1x10 combo


    Nyhetsroboten

    March 9th, 2020 – (Port Jefferson, NY) –  Building on the success of the 12" and 8" Blues King tube amps, Supro rolls out a new, 5-Watt, 10" model, with on-board spring reverb, switchable FET boost and Fat Drive circuits. The Blues King 10 delivers the authentic 6V6-powered tube-amp tone of the Chicago-made Supro combos from the 1950s. The Class-A power amp found in the Blues King 10 provides all the natural compression and touch-sensitive headroom that have made these vintage “single-ended” combos a go-to solution for studio recording since the early days of Rock and Roll.

    Supro Blues King 10 Demo by Matt Smith

    In addition to the traditional 12AX7 tube preamp in the Blues King 10, a BOOST function can also be switched into the signal path for an extra push. When even more gain is desired, the Blues King 10 offers a FAT DRIVE mode with a freshly designed CMOS tube emulator circuit that will send your tone soaring over the top with additional distortion and sustain. 2-band EQ and Master Volume controls join the footswitchable BOOST and DRIVE functions to help tailor the amp’s sound for gigging, recording and home practice.

    Supro Blues King 10 Official Demo by Rick Devita

    The 1810R Blues King features a custom-made genuine analog spring reverb and a line output located before the master volume for direct recording or slaving to another amp. The vintage-inspired poplar wood cabinetry is based on the mid-50’s Comet model and comes loaded with a BK10 speaker. This custom-made 10” driver was specifically designed to capture the magic of the original field-coil speakers used in the earliest American tube amps.

    FEATURES

    • 5-watt 1×10” tube combo
    • Footswitchable boost and gain
    • Analog spring reverb
    • ¼” line output
    • FET Boost
    • FAT Drive
    • Class-A tube power amp
    • Custom Supro BK10 speaker
    • 1x 12AX7 preamp tube
    • 1x 6V6 power tube

    BluesKing_10_top_red_final.thumb.jpg.7d3a36d07f15fe61129568976c0724bc.jpg

    The Blues King 10 is now shipping to dealers worldwide, and retails for $499.

    Read more here

    BluesKing_10_front_trans_red.jpg

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Andreas Hedberg
      Boss Waza Air är ett gitarrförstärkarsystem med hörlurar och som placerar dig i ett virtuellt rum. Hörlurarna håller koll på dina huvudrörelser så att den virtuella ljudkällan blir verklighetstrogen.
      Läs mer hos Boss.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Björn Olsberg
      Blackstar Sonnet är en liten och mångsidig gitarrförstärkare som har många funktioner för att forma ljudet som du vill samt stöd för bluetooth audio.
      Läs mer hos Blackstar.
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Micke Linderoth
      Det var Carlos Santana som gav namn åt Mesa Boogie, ett företag som tog sin början i en enkel reparationsverkstad.
      Mesa Boogies utveckling från småskalig reparationsverkstad till att designa och bygga egna förstärkare är en parallell till dagens boutiquemarknad med instrument, förstärkare och effektpedaler. På våra breddgrader har Boogies prylar alltid haft en aura av magi kring sig, men som med många andra gäller även här: att smakar det så kostar det.
      Idag är mastervolym och flera kanaler med ett kristallklart rent ljud till ett übertungt metalgitarrsound en självklarhet. Förr var det inte lika enkelt. Enda sättet att få till ett varmt, sjungande distsound var att pressa sin förstärkare till max. Många gånger med en boost, dist eller fuzzpedal (eller alla tre) mellan din gitarr och förstärkare med ett öronbedövande volymtryck som följd.

      På bilden en modernare variant, Mark Five, men med den karaktäristiska Mesa Boogie-looken.
      Mesa Boogie Mk I
      När Mesa Boogie lanserade sin förstfödde i början av 70-talet blev den en sensation. Preamp-sektionen hade tre 12AX7-rör medan slutsteget hade två 6L6-rör. På frontpanelen fanns två ingångar med olika känslighet: en hi gain och en som var mer lik en Fender Bassman. Två volymkontroller, en mastervolym följt av tonkontroller (treble, bass och middle) och på baksidan en presence-kontroll. Högtalaren var en 12-tums JBL eller en Altec Lansing i ett träkabinett.
      På de första modellerna var reverb och eq ett tillval och i dag är dessa modeller samlarobjekt. Mesa Boogie var först ut med kabinett av exotiska träslag i stället för vinyl och tolex.
      Några år tidigare hade Mesa Boogies grundare Randall Smith byggt om och moddat Fender Princetonförstärkare – över 200 enligt honom själv – med mer gain, ny elektronik, eltrafo och en tolvtumshögtalare i sin ”hundkoja”. Den första som fick tillbaka en ”förstärkarulv i fårakläder” var gitarristen Barry Melton i bandet Country Joe and the Fish.
      När Carlos Santana hörde den sade han: ”Man, that little amp really boogies” och företaget fick sitt namn.
      Hemligheten bakom Boogie Mk. I var att Smith byggde en förstärkare med fyra gainsteg (då var ett eller två det vanliga) där signalen förstärks i något som kan kallas kaskadgain (eng. cascade gain) – en finess som idag finns på de flesta gitarrförstärkare.
      I en intervju för några år sedan beskrev Randall Smith sina första år som förstärkarbyggare: ”Jag ville bygga någonting hippt för att slippa svälta. Mitt mål var att bygga det bästa, inte bara en massa förstärkare”.
      Kända användare
      De första förstärkarna i Mesa Boogies Mark I-serie byggdes något år in på 70-talet och tidiga användare var gitarrister som Carlos Santana, Keith Richards, Ron Wood och Jerry Garcia.
      Den första Boogiestärkaren jag såg – förutom annonser i varje nummer av amerikanska Guitar Player – kom till Västerås när Björn Werngren, för övrigt en av Sveriges absolut bästa blues-rockgitarrister i bland annat Monaco Blues Band, beställde en direkt från USA. Vad jag vet så spelar Björn oftast fortfarande på en Boogie-topp.
      Idag har Mesa Boogie ett stort sortiment av förstärkartoppar och kombos. Mark-serien var länge deras flaggskepp men med grunge och metal blev det Rectifier-serien som tog över. Idag har Mesa Boogie massor av förstärkarmodeller och tillverkade en MK I reissue för några år sedan. Undertecknad har aldrig ägt en Boogie, men man ska aldrig säga aldrig.
      Detta är en uppdaterad och reviderad artikel, som tidigare är publicerad i Studio nr. 5-2013
    • By HoboRec
      Mjukvarumarknaden för elgitarrinspelning är stor, och helt ärligt väldigt bra. Men om du vill spela in med den där speciella rörtoppen du har hemma, eller i replokalen utan att störa omgivningen, hur gör du då? (In English at the bottom of the page).
      Det finns ju faktiskt ingen plugin som låter exakt som din favorit-förstärkare. Att spela in en 100w rörförstärkare hemma i lägenheten är inget alternativ för de flesta. Även om du bor i villa, så är det troligtvis inte den mest populära eftermiddagssysslan bland övriga familjemedlemmar. I veckans video experimenterar jag lite med hur du kan spela in den där förstärkaren utan att störa någon – den som du inte lyckats få till ljudet ifrån trots utbudet av plugins och ändlösa listor med Kemperprofiler. Utan att behöva använda högtalare eller mikrofoner. Dina grannar kommer nog också gilla detta.

      ENGLISH
      Record your guitar amp without disturbing your neighbours
      The software market for electric guitar sound is huge, and honestly quite good. But what about that special tube amp you have at home or at your rehearsal space?
      There’s no plugin that sounds exactly like that. To record a 100w tube amp in your apartment might not be a very good alternative for most. Even if you live in a house it’s likely not the most popular afternoon activity among your family members. In this weeks video I’m experimenting with how you can record that amp. The one that you can’t seem to replicate with plugins and endless lists of Kemper profiles. This without having to use speaker cabs or microphones. Your neighbours will probably like this too.

      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Se alla HoboRec:s video-bloggar på Studio här
    • By Nyhetsroboten
      If you feel lonely, bored or just want to hang out with others from the World-wide EBS family, join the new EBS Facebook Group today!
      Everyone is welcome to join and ‘Stay connected with the EBS family!’
      Share your gear images, ask questions and discuss bass playing and EBS gear with members and EBS staff. Or give us an update on life at your corner of the world right now.
      We will soon launch another "Stay Connected" activity as well, to offer ways to connect in times when the situation limit meetings IRL.

      If you don't have Facebook or prefer to use other channels to get in touch with us, you can Contact EBS here.
  • Ämnen från forumet

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.