Jump to content
Annons

Ljudet förstärks vid 140 hz


callefredrikson

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett stort problem i rummet som jag sitter och mixar. Jag sitter i ett rum som är ca 18 kvadrat och jag sitter i mitten på kortsidan ganska nära väggen. Jag är i min lägenhet så jag kan inte ha stationen någonannanstans i rummet på grund av platsbrist. Nu är det så att jag märker av en kraftig förstärkning vid 140 hz (jag har kört en sine sweep i logic). Förstärkningen blir större om jag lutar mig frammåt närmare väggen (mellan högtalarrna). Finns det någon lösning? Finns det något dämp som fungerar extra bra för detta specifika problemet? Jag kan ju knappast vara den första som märker av det här. Många sitter väl i samma "mixa i lägenhets"- situation? Sitter jag för nära väggen? Jag läste i rekomendationerna för monitorerna att man bör ha högtalarna högst i meter ifrån väggen. Men finns det något minimum? Om jag flyttar ut högtarna en halvmeter tycker jag det blir bättre men problemet försvinner inte helt. Problemet beror väl på att just på den platsen jag sitter förstärker basfrekvenserna varandra. Svägningsnod tror jag det heter i fysik-termer. Men detta borde ju uppstå i alla studios oavsett hur mycket man dämpar och på olika frekvenser beroende på hur långt mellanrum man har mellan monitorerna och var man sitter? Ska man räta ut lyssningen med eq? För det är väl ändå det man eftersträvar, att alla frekvenser skall upplevas lika högt? Men detta verkar ju omöjligt enligt fysiken slagar, då man alltid på någon monitorplacering och någon lyssningsposition måste befinna sig i en svägningsnod för en viss frekvens?

Snälla Hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har ett stort problem i rummet som jag sitter och mixar. Jag sitter i ett rum som är ca 18 kvadrat och jag sitter i mitten på kortsidan ganska nära väggen. Jag är i min lägenhet så jag kan inte ha stationen någonannanstans i rummet på grund av platsbrist. Nu är det så att jag märker av en kraftig förstärkning vid 140 hz (jag har kört en sine sweep i logic). Förstärkningen blir större om jag lutar mig frammåt närmare väggen (mellan högtalarrna). Finns det någon lösning? Finns det något dämp som fungerar extra bra för detta specifika problemet? Jag kan ju knappast vara den första som märker av det här. Många sitter väl i samma "mixa i lägenhets"- situation? Sitter jag för nära väggen? Jag läste i rekomendationerna för monitorerna att man bör ha högtalarna högst i meter ifrån väggen. Men finns det något minimum? Om jag flyttar ut högtarna en halvmeter tycker jag det blir bättre men problemet försvinner inte helt. Problemet beror väl på att just på den platsen jag sitter förstärker basfrekvenserna varandra. Svägningsnod tror jag det heter i fysik-termer. Men detta borde ju uppstå i alla studios oavsett hur mycket man dämpar och på olika frekvenser beroende på hur långt mellanrum man har mellan monitorerna och var man sitter? Ska man räta ut lyssningen med eq? För det är väl ändå det man eftersträvar, att alla frekvenser skall upplevas lika högt? Men detta verkar ju omöjligt enligt fysiken slagar, då man alltid på någon monitorplacering och någon lyssningsposition måste befinna sig i en svägningsnod för en viss frekvens?

Snälla Hjälp.

Du kan bygga/skaffa en basfälla som släcker ut 140hz (sök på forumet, finns massor av trådar).. Jag hade samma problem i min förra lägenhet och körde under tiden en EQ på masterbussen i min DAW. Det är helt klart inte det mesta optimala och dessutom glömmer man lätt att bypassa den när det är dags för bounce. Efter en ommöblering löste sig problemet av sig självt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det kanske vara ca 2.5m i takhöjd - eller är något av måtten i rummet ca 2.5m eller ca 5m...?

Det enda som hjälper mot stående vågor, är att bygga en avstämd basfälla, typ Helmholzresonator.

Kolla i Crunchers megalånga tråd, så finns det uträkningar för olika typer av sådana basfällor: https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377 . 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som en typisk stående våg.

Några typiska symptom:

- enstaka frekvenser blir starkare

- väldigt stor skillnad i styrka på de frekvenserna om man går runt i rummet, det kan skilja 30 dB på en halvmeter

- ofta hörs dessa frekvenser extra bra i rummet bredvid (lämna dörren öppen och gå dit)

Det finns bara ett fåtal fungerande lösningar:

- mixa i lurar -- svårt men genomförbart.

- fixa ordentliga basfäller. Behöver inte vara dyrt, men kräver lite kunskap. Det krävs att man provar sig fram för att få det bra. Kom ihåg att det är lätt att dämpa för mycket i diskanten i stället för i basen.

- skär bort all bas i högtalarna eller till högtalarna. Första tips kan var att täcka för basreflex-öppningen i högtalarna med en hoprullad socka eller liknande (förslagsvis ren). Tyvärr går det inte att köra EQ till en "korrekt" återgivning, men ingen bas alls fungerar ju när man vet om det och jämför med hörlurar.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för upplysningarna!

Jag kom på en metod för att förbättra lyssningen utan att behöva bygga någonting. Jag vet inte hur rätt den är men innan var den ialla fall väldigt fel ändå och nu låter det faktiskt bättre om mina favoritplattor. Vad säger ni om detta?:

Jag spelade in en sinussweep med en c1 kondensator mikrofon vid lyssningsposition. Jag märkte som någon sa att dt kunde skilja ca 30 db vid vissa frekvenser! Jag märkte även att det fanns dalar där vissa frekvenser dämpades upp till ca 20 db. Det fanns stora oregelbundheter över hela frekvensområdet! Då använde lade jag en match eq från logic på kanalen med den inspelade filen. Jag analyserade den med orginalljuden från sine-sweepen. Sedan analyserade jag den inspelade filen. Tryckte sedan "match" och fick en eq inställning som gjorde underverk med ljuden mellan 40-1000 hz. Man kan se att eq'n dippar exakt vid problemområdet vid 140 hz. El-Basen på låten som jag testade som innan lät extremt otydlig (det gick knappt att höra vad som hände i basen alls) innan är fullständigt kristallklar (i jämnförelse). Jag använde bara detta intervall och lämnade resten åt sitt pissiga öde.

Hur fel är det här? Tror ni att jag kan göra mixar med den här grejen på masterbussen eller har jag missat någonting fundamentalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

studio skrev ju om just den metoden för några nummer sen! visst tipsade de om specialbyggda mickar och dedikerade program, men principen är densamma! om du tycker att det låter hyfsat nu (provlyssna med nån låt du är bekant med) så ska det nog gå att mixa - nästan alla rum har sina egenheter, mycket av arbetet ligger ju i att lära sig hantera dem.

Hade samma problem som du förr, fast med en frekvens på ca 130hz. Flyttade bordet nån dm ut i rummet, samt slängde in 10 madrasser och en stor matta (vet inte om dessa hjälpte mot basfrekvensen, botade dock mycket av "skramlet" i rummet..) och nu låter det TIGHT! :rolleyes:

i say - kör hårt, och om du använder referenslyssning i andra miljöer, som alla (?) andra också måste göra, kommer du nog få strålande resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev rätt sugen på att köpa en sån ergo från krk. Undrar ifall den verkligen rätar ut basfrekvenserna i mitt katastrofdåliga rum bara. Skall nog försöka låna en imorgon på m.u.g. och testa. Det står ju på deras hemsida att den gör det som jag försökte göra med eq'n fast mycket bättre. Kanske värt att satsa på. Är det någon som har provat den? Det verkade ju bara vara en som hade provat på riktigt i den där tråden som handlade om detta och han märkte ju ingen skillnad. Han kanske hade bra ljud från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett stort problem i rummet som jag sitter och mixar. Jag sitter i ett rum som är ca 18 kvadrat och jag sitter i mitten på kortsidan ganska nära väggen. Jag är i min lägenhet så jag kan inte ha stationen någonannanstans i rummet på grund av platsbrist. Nu är det så att jag märker av en kraftig förstärkning vid 140 hz (jag har kört en sine sweep i logic). Förstärkningen blir större om jag lutar mig frammåt närmare väggen (mellan högtalarrna). Finns det någon lösning? Finns det något dämp som fungerar extra bra för detta specifika problemet?
Ja, som de andra nämnt en avstämd basfälla av något slag. Eller med tanke på frekvensen (140Hz => l/4 = ca 60cm) hörnbehandling av något slag (superchunks kanske). Det kanske går trots platsbristen. Det finns ju ändå 12 hörn i ett rektangulärt rum.
Jag kan ju knappast vara den första som märker av det här. Många sitter väl i samma "mixa i lägenhets"- situation? Sitter jag för nära väggen? Jag läste i rekomendationerna för monitorerna att man bör ha högtalarna högst i meter ifrån väggen. Men finns det något minimum?
Eftersom väggarna reflekterar ljuden så tar det lite olika lång tid för första-reflektionen att nå dig och det är därför det låter lite olika när du flyttar runt monitorerna. Jag skulle vilja säga att väggmontering (alt. trycka in dem i någon dämpning mot väggen) är ett relativt bra val trots allt i ett litet rum. Men däremot lagom lite brukar vara ganska dåligt. En riktlinje som dyker upp ibland för lyssningspositionen är 38% av rummets längd.
Om jag flyttar ut högtarna en halvmeter tycker jag det blir bättre men problemet försvinner inte helt. Problemet beror väl på att just på den platsen jag sitter förstärker basfrekvenserna varandra. Svägningsnod tror jag det heter i fysik-termer. Men detta borde ju uppstå i alla studios oavsett hur mycket man dämpar och på olika frekvenser beroende på hur långt mellanrum man har mellan monitorerna och var man sitter?
De stående vågorna har med rummets beskaffenhet att göra. De blir svårare att hantera ju lägre de blir. Särskilt utan akustikbehandling. Läs lite om Room Modes och reverbtid (reflektionstid).

Ska man räta ut lyssningen med eq? För det är väl ändå det man eftersträvar, att alla frekvenser skall upplevas lika högt? Men detta verkar ju omöjligt enligt fysiken slagar, då man alltid på någon monitorplacering och någon lyssningsposition måste befinna sig i en svägningsnod för en viss frekvens?

Det är därför jag hellre skulle lägga pengar på akustikbehandling än något avancerat eq-system. Rent teoretiskt iallafall. Akustikbehandlingen behandlar hela rummet och därför både förstärkningar och försvagningar. Och även om jag inte testat EQ-systemet så bör det rent teoretiskt bara funka för en specifik lyssningsposition (och denna kan vara väldigt avgränsad) samt bäst för förstärkningarna. Kan vara lite lurigt. Gilbert lämnade en länk och han har bättre koll än jag så läs den om just detta.

EQ-systemet funkar säkert bra men jag skulle göra det som sista lösning jmfr akustikbehandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provat ergo. Det gav inget resultat. på dom stående vågorna vid 140 hz. I alla fall inte i mixningspositionen. Andra ojämnheter fanns kvar. Det hände något men inte det som jag ville. Det funkar bättre med match eq i logic faktiskt. Alltså Ergo kan inte hjälpa ett obehandlat rum med extrema stående vågor men det kan faktiskt match eq i logic. Noll kronor kostade den lösningen och har fördelen att man kan hålla på och fininställa tills man är nöjd. En stor nackdel med ergo är att man inte kan se vad den gör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...