Jump to content
Annons

callefredrikson

Medlem
  • Antal inlägg

    4
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Nu har jag provat ergo. Det gav inget resultat. på dom stående vågorna vid 140 hz. I alla fall inte i mixningspositionen. Andra ojämnheter fanns kvar. Det hände något men inte det som jag ville. Det funkar bättre med match eq i logic faktiskt. Alltså Ergo kan inte hjälpa ett obehandlat rum med extrema stående vågor men det kan faktiskt match eq i logic. Noll kronor kostade den lösningen och har fördelen att man kan hålla på och fininställa tills man är nöjd. En stor nackdel med ergo är att man inte kan se vad den gör!
  2. Blev rätt sugen på att köpa en sån ergo från krk. Undrar ifall den verkligen rätar ut basfrekvenserna i mitt katastrofdåliga rum bara. Skall nog försöka låna en imorgon på m.u.g. och testa. Det står ju på deras hemsida att den gör det som jag försökte göra med eq'n fast mycket bättre. Kanske värt att satsa på. Är det någon som har provat den? Det verkade ju bara vara en som hade provat på riktigt i den där tråden som handlade om detta och han märkte ju ingen skillnad. Han kanske hade bra ljud från början.
  3. Tack för upplysningarna! Jag kom på en metod för att förbättra lyssningen utan att behöva bygga någonting. Jag vet inte hur rätt den är men innan var den ialla fall väldigt fel ändå och nu låter det faktiskt bättre om mina favoritplattor. Vad säger ni om detta?: Jag spelade in en sinussweep med en c1 kondensator mikrofon vid lyssningsposition. Jag märkte som någon sa att dt kunde skilja ca 30 db vid vissa frekvenser! Jag märkte även att det fanns dalar där vissa frekvenser dämpades upp till ca 20 db. Det fanns stora oregelbundheter över hela frekvensområdet! Då använde lade jag en match eq från logic på kanalen med den inspelade filen. Jag analyserade den med orginalljuden från sine-sweepen. Sedan analyserade jag den inspelade filen. Tryckte sedan "match" och fick en eq inställning som gjorde underverk med ljuden mellan 40-1000 hz. Man kan se att eq'n dippar exakt vid problemområdet vid 140 hz. El-Basen på låten som jag testade som innan lät extremt otydlig (det gick knappt att höra vad som hände i basen alls) innan är fullständigt kristallklar (i jämnförelse). Jag använde bara detta intervall och lämnade resten åt sitt pissiga öde. Hur fel är det här? Tror ni att jag kan göra mixar med den här grejen på masterbussen eller har jag missat någonting fundamentalt?
  4. Hej! Jag har ett stort problem i rummet som jag sitter och mixar. Jag sitter i ett rum som är ca 18 kvadrat och jag sitter i mitten på kortsidan ganska nära väggen. Jag är i min lägenhet så jag kan inte ha stationen någonannanstans i rummet på grund av platsbrist. Nu är det så att jag märker av en kraftig förstärkning vid 140 hz (jag har kört en sine sweep i logic). Förstärkningen blir större om jag lutar mig frammåt närmare väggen (mellan högtalarrna). Finns det någon lösning? Finns det något dämp som fungerar extra bra för detta specifika problemet? Jag kan ju knappast vara den första som märker av det här. Många sitter väl i samma "mixa i lägenhets"- situation? Sitter jag för nära väggen? Jag läste i rekomendationerna för monitorerna att man bör ha högtalarna högst i meter ifrån väggen. Men finns det något minimum? Om jag flyttar ut högtarna en halvmeter tycker jag det blir bättre men problemet försvinner inte helt. Problemet beror väl på att just på den platsen jag sitter förstärker basfrekvenserna varandra. Svägningsnod tror jag det heter i fysik-termer. Men detta borde ju uppstå i alla studios oavsett hur mycket man dämpar och på olika frekvenser beroende på hur långt mellanrum man har mellan monitorerna och var man sitter? Ska man räta ut lyssningen med eq? För det är väl ändå det man eftersträvar, att alla frekvenser skall upplevas lika högt? Men detta verkar ju omöjligt enligt fysiken slagar, då man alltid på någon monitorplacering och någon lyssningsposition måste befinna sig i en svägningsnod för en viss frekvens? Snälla Hjälp.
×
×
  • Skapa ny...