Jump to content
Annons

Istället för kontaktspray, bråttom!


Magpie

Recommended Posts

Min Am stratocaster som jag köpte ny 1996 har en mikrofonswitch som just precis börjat spraka i halsläget.

Jag har ingen kontaktspray hemma och undrar om det går bra med något annat som kan hjälpa?

Jag ska naturligtvis byta ut switchen eftersom spray bara är en tillfällig lösning, men just nu går det inte och jag vill gärna lösa detta ikväll.

556 ska man inte ha, men duger nåt annat man har hemma?

Kom gärna med beprövade förlsag.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack, men bensin har jag inte heller hemma.

Duger någon form av sprit?

Rengöringsmedel?

Jag letar efter en burk med sån alkohol man har till banspelare, hittar inte den.

Den har ett väldigt krångligt namn så det kanske är därför 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Isopropylalcohol heter det visst. Kan det funka?

(Om jag bara hittar den).

Fler förslag?

Det kan som sagt vara bra att ha kontaktspray hemma,

frågan är vilken man ska köpa?

Det finns både smörjande och icke smörjande electronisk spray.

Har för mig att det ena passar bäst för potar och det andra för switchar.

Någon som vet?

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Isopropylalcohol heter det visst. Kan det funka?

(Om jag bara hittar den).

Fler förslag?

Det kan som sagt vara bra att ha kontaktspray hemma,

frågan är vilken man ska köpa?

Det finns både smörjande och icke smörjande electronisk spray.

Har för mig att det ena passar bäst för potar och det andra för switchar.

Någon som vet?

Isopropylalkohol kan du använda till det mesta.

Kontaktspray är främst bra till en sak - om man vill förstöra elektronik. Speciellt då potentiometrar...

Det förekommer ofta att folk kvaddar sina prylar med dessa burkar.

Ett färskt exempel, bara för ett litet tag sedan fick jag in en synt för reparation, som någon hade förstört effektivt genom att spraya kontaktspray - över ALLT, inklusive kretskort, elektronik, potar, tangenter, omkopplare - ALLT. Allt var täckt av en kletig sörja av damm och kemikalier. En mardröm att försöka få ordning på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett ruskigt städjobb, gick det att fixa?

Har du tips på vad jag ska skaffa för kontaktspray, för det finns väl som jag skrev, olika sorter?

Isopropylalkohol...

Nej, det finns ingen möjlighet att fixa den smörjan till ett vettigt pris. Det skulle gå åt så många timmar att det inte blir rimligt. Så det blev inte åtgärdat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du rekommenderar överhuvudtaget inte kontaktspray i någon form?

Isopropylalkohol till både potar och switchar?

Nej, jag brukar vara extremt försiktig med "kontaktspray".

Det är som sagt alldeles för ofta jag får ta hand om elektronik som någon "lagat" med kontaktspray...

En potentiometer som börjat skrapa mår oftast bäst av ett utbyte. Visst, kontaktspray kan vara räddningen temporärt i extrema fall. Men när man väl kletat ner den är är den oftast räddningslöst förlorad. Och ibland är det någon som har sprutat litet på andra komponenter också "för säkerhets skull"... 😆

Göra rent från föroreningar kan hjälpa. Och till det fungerar ofta isopropylalkohol utmärkt. Men det hjälper ju inte mot slitage som ofta kan vara orsaken till ett problem.

Nu pratar jag givetvis om kontaktytor. Det finns ju andra rörliga delar i t ex omkopplare som kan behöva smörjas, men det är en annan sak. Och den oljan/fettet bör naturligtvis inte appliceras med spray, för då stannar det inte bara där det behövs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en intressant tråd...

Har själv lite problem med en mixer som sprakar lite vid användning

av volymslidern. Både mastern och kanalerna. Ibland försvinner ljudet

i vänster högtalare/hörlur. Om man då drar och fipplar eller maxar alla

volymreglar brukar det komma tillbaks...

Anv en Beringher 12ch 😆 jag vet att dom inte är de bästa

men det var allt jag hade råd med 🙂

Funderar på att skruva isär den och kolla, men om detta kan lösas

genom någon form av spray är detta att föredra...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

556 ska man inte ha, men duger nåt annat man har hemma?

Varför ska man inte ha 556?

/S

Därför att man inte vill förstöra sin elektronik...

556 är till och med ännu värre än kontaktspray avsedd för elektronik. Det är bra som smörjmedel, inget annat! Och definitivt inte i elektronik!

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en intressant tråd...

Har själv lite problem med en mixer som sprakar lite vid användning

av volymslidern. Både mastern och kanalerna. Ibland försvinner ljudet

i vänster högtalare/hörlur. Om man då drar och fipplar eller maxar alla

volymreglar brukar det komma tillbaks...

Anv en Beringher 12ch 😊 jag vet att dom inte är de bästa

men det var allt jag hade råd med 😆

Funderar på att skruva isär den och kolla, men om detta kan lösas

genom någon form av spray är detta att föredra...

Chansen att du ska kunna fixa det problemet med spray är, få se nu, ungefär... - 0,1 %... 😉

Det bästa som kan hända om du börjar spraya är att du får bättre funktion ett kort tag. Sedan kommer problemet tilbaka - med all sannolikhet värre än tidigare.

Jag kanske bör tillägga att ALLA kemikalier, alltså även isopropylalkohol, ska användas mycket sparsamt, de påverkar även i bästa fall även det du inte vill att de ska påverka, som kontaktbanor i en potentiometer...

Mitt bästa råd är: Spraya inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

556 ska man inte ha, men duger nåt annat man har hemma?

Varför ska man inte ha 556?

/S

Därför att man inte vill förstöra sin elektronik...

556 är till och med ännu värre än kontaktspray avsedd för elektronik. Det är bra som smörjmedel, inget annat! Och definitivt inte i elektronik!

Hihi, som jag sprayar mina guror med 556, "like there´s no tomorrow!"

Jaja, dom har inte funkat sämre av det ialla fall. Den har räddat prylar jag sedan länge hade gett upp om annars =) Hmm...Man kanske skulle ta reda på varför det sprakar...Näe...Sprayspray.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag uppdaterar min tråd och vill meddela att isopropylalkoholen fungerar utmärkt.

Pickupswitchen är knäpptyst och alla problem är borta.

Men det är ändå ett tecken på att switchen börjar bli gammal så jag har en ersättningsswitch liggandes.

Alla borde ha en flaska isopropyl hemma då det kan rädda många situationer.

Undrar vem som bunkrar upp på det? De hade bara en flaska kvar på mitt apotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska använda spray för att lösa upp oxider, så ska man se till att det är en spray som inte innehåller olja. 5-56 innehåller väldigt mycket olja, så det är verkligen en mardröm...

En orsak till sprak i potentiometrar, kan också vara att kolbanan har slitits ut. En nödlösning kan då vara att rita dit lite extra grafit med en blyertspenna, där banan är slut (om man kan komma in så att man ser och kommer åt banorna). En mycket tillfällig lösning, men ändå - nöden har ingen lag... 😆

Bäst är däremot alltid, som Violiner säger, att byta ut krånglande potar och omkopplare. De kostar ju ingen förmögenhet precis, så egentligen är det inte värt tiden man annars får lägga på att klydda med spray stup i kvarten.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har liknande problem med min stereo och har varit inne på att köpa något slags elektronikspray. Det är nämligen så att höger högtalare ofta sprakar till och ibland försvinner, vilket man åtgärdar genom att vrida lite på volymen. Detta är naturligtvis både irriterande och jobbigt att behöva göra hela tiden. Jag trodde först att det var poten som var trasig, men efter att ha lyssnat med hörlurar kunde jag konstatera att det bara spraka i högtalaren och inte i hörlurarna. Alltså måste det ju vara kontaktytan där högtalarkabeln är fäst som är täckt med oxid eller någon annan beläggning, eller?

Hur rengör jag då detta på bästa sätt? Isopropylalkohol? Elektronik-/kontaktspray?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har liknande problem med min stereo och har varit inne på att köpa något slags elektronikspray. Det är nämligen så att höger högtalare ofta sprakar till och ibland försvinner, vilket man åtgärdar genom att vrida lite på volymen. Detta är naturligtvis både irriterande och jobbigt att behöva göra hela tiden. Jag trodde först att det var poten som var trasig, men efter att ha lyssnat med hörlurar kunde jag konstatera att det bara spraka i högtalaren och inte i hörlurarna. Alltså måste det ju vara kontaktytan där högtalarkabeln är fäst som är täckt med oxid eller någon annan beläggning, eller?

Hur rengör jag då detta på bästa sätt? Isopropylalkohol? Elektronik-/kontaktspray?

Är det alltså en passiv högtalare?

I så fall är det nog snarare en kallödning... Bara att öppna och kolla.

Det kan också vara något fel i slutsteget, så att det skickar ut likspänning på högtalarutgången (hörlursutgången har ett eget slutsteg, så det är nog därför det inte hörs där i så fall). Om det handlar om en likspänning, så behöver slutsteget lämnas in för reparation så att högtalaren inte riskerara att skadas. Prova att byta högtalare mellan kanalerna och se om felet följer med eller om det är från slutsteget.

Skulle det ändå vara något kontaktfel, så kan du t ex använda någon av dessa sprayer:

6-68, PX eller CZ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det alltså en passiv högtalare?

I så fall är det nog snarare en kallödning... Bara att öppna och kolla.

Det kan också vara något fel i slutsteget, så att det skickar ut likspänning på högtalarutgången (hörlursutgången har ett eget slutsteg, så det är nog därför det inte hörs där i så fall). Om det handlar om en likspänning, så behöver slutsteget lämnas in för reparation så att högtalaren inte riskerara att skadas. Prova att byta högtalare mellan kanalerna och se om felet följer med eller om det är från slutsteget.

Skulle det ändå vara något kontaktfel, så kan du t ex använda någon av dessa sprayer:

6-68, PX eller CZ.

Japp, det är en passiv högtalare. Tror inte det är något fel på lödningen i högtalaren (om det nu var där du menar att kallödningen i så fall sitter) eftersom de är helt nya och förstärkaren betedde sig likadant innan jag bytte. Det är först nu jag orkat ta tag i problemet dock. Tilläggas bör att högtalarkabeln är av usel kvalitet och att jag genom att lirka den i rätt position kan slippa sprakproblemet en stund, det får ungefär samma effekt som att vrida lite på volymen.

Det vore tråkigt om det var slutsteget det var fel på, hade ingen aning om att det kunde vara något så allvarligt och det vore ju än mer trist att paja de nya högtalarna. Ska testa att byta kanal på högtalarna och se om det blir nån skillnad. Jag vill minnas att jag tidvis har haft problem med båda högtalarna men alltid åtgärdat det genom att ta bort och sätta dit högtalarkablarna på nytt. Men om det nu är så att slutsteget skickar likspänning så ska det alltså vara samma problem om jag skiftar kanal på högtalarna? Hur omfattande blir reparationen och hur mycket kan man räkna med att det kostar? Förstärkaren är en Onkyo från tidigt 90-tal tror jag, säkert rätt fin på sin tid.

Tack för snabbt svar förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Bäst är däremot alltid, som Violiner säger, att byta ut krånglande potar och omkopplare. De kostar ju ingen förmögenhet precis,

Jag hade en Sony Receiver en gång som började spraka. Volym och tonkontroller borde bytas ut, sa man. De tre rattarna kostade dock lika mycket som att köpa en helt ny likadan apparat... Så jag vet verkligen inte om jag tycker att det är prisvärt att byta ut omkopplare och rattar precis!

Dessutom, det var bara priset för de tre delarna. Tänk om jag låtit verkstaden utföra arbetet också..

Det blev så att jag aldrig byta ut dessa tre rattar. Men, hur svårt är det egentligen att klara av på egen hand?

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

HubbameBubba (oregistrerad)

Vi använder något som heter elektronikrengörning.

Används för att ta bort oxider och annat "skit2 som kan ha hamnat på eller mellan kontaktytorna.

Spraya väldigt sparsamt och 'skruva' in det i de mekaniska ytorna. Dvs om det är en tonkontrol, skruva den fram och tillbaka en massa gånger. Du bör märka att det blir lättare och lättare att skruva den.

Att byta ut elektronik gör man om den är kass, inte om där bara är lite oxid 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det alltså en passiv högtalare?

I så fall är det nog snarare en kallödning... Bara att öppna och kolla.

Det kan också vara något fel i slutsteget, så att det skickar ut likspänning på högtalarutgången (hörlursutgången har ett eget slutsteg, så det är nog därför det inte hörs där i så fall). Om det handlar om en likspänning, så behöver slutsteget lämnas in för reparation så att högtalaren inte riskerara att skadas. Prova att byta högtalare mellan kanalerna och se om felet följer med eller om det är från slutsteget.

Skulle det ändå vara något kontaktfel, så kan du t ex använda någon av dessa sprayer:

6-68, PX eller CZ.

Japp, det är en passiv högtalare. Tror inte det är något fel på lödningen i högtalaren (om det nu var där du menar att kallödningen i så fall sitter) eftersom de är helt nya och förstärkaren betedde sig likadant innan jag bytte. Det är först nu jag orkat ta tag i problemet dock. Tilläggas bör att högtalarkabeln är av usel kvalitet och att jag genom att lirka den i rätt position kan slippa sprakproblemet en stund, det får ungefär samma effekt som att vrida lite på volymen.

Det vore tråkigt om det var slutsteget det var fel på, hade ingen aning om att det kunde vara något så allvarligt och det vore ju än mer trist att paja de nya högtalarna. Ska testa att byta kanal på högtalarna och se om det blir nån skillnad. Jag vill minnas att jag tidvis har haft problem med båda högtalarna men alltid åtgärdat det genom att ta bort och sätta dit högtalarkablarna på nytt. Men om det nu är så att slutsteget skickar likspänning så ska det alltså vara samma problem om jag skiftar kanal på högtalarna? Hur omfattande blir reparationen och hur mycket kan man räkna med att det kostar? Förstärkaren är en Onkyo från tidigt 90-tal tror jag, säkert rätt fin på sin tid.

Tack för snabbt svar förresten!

Jag skulle testa att byta högtalarkablar mellan V och H, högtalare då det skulle kunna vara en kass kabel eller en taskig anslutningsterminal i slutsteget alt. högtalaren. En annan möjlig grej är att det är att ett högtalarelement är trasigt (är det bara från ett element det sprakar eller alla i samma högtalare?). Om spolen alt. upphägningen är trasig så kan spolen hamna snett i magnetgapet och skrapa mot kanten, en höjning/sänkning av utnivån från förstärkaren kan få spolen att hoppa rätt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle testa att byta högtalarkablar mellan V och H, högtalare då det skulle kunna vara en kass kabel eller en taskig anslutningsterminal i slutsteget alt. högtalaren. En annan möjlig grej är att det är att ett högtalarelement är trasigt (är det bara från ett element det sprakar eller alla i samma högtalare?). Om spolen alt. upphägningen är trasig så kan spolen hamna snett i magnetgapet och skrapa mot kanten, en höjning/sänkning av utnivån från förstärkaren kan få spolen att hoppa rätt igen.

Det är gamla högtalarkablar och helt nya högtalare, men jag hade exakt samma problem innan jag bytte högtalare men det är först nu jag orkat ta itu med det. Har tänkt köpa ny högtalarkablar i vilket fall, så det borde väl vara det som är problemet. Nu har jag dessutom flyttat kablarna från kanal A till kanal B på förstärkaren och inte märkt av några problem (dock inte använt dem så mycket sedan bytet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...