Jump to content
Annons

Forumordlista för åldringar


Carl Cadello

Recommended Posts

På senare tid har jag här på forumet upptäckt ord som jag inte förstår.

Ett exempel är Word!

Kan någon vara så vänlig att översätta?

Skratta ni, men en dag sitter ni där själva, är över 40 och fattar ingenting 😄

Har ni fler ord så kom med dem bara. Det finns väl alltid någon som kan vad de betyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag är säkert helmossig - kan inte förmå mig att använda ordet - men jovisst jag har hört det även tidigare, men när började folk att säga stärkare. Jag tänker på Stockholm och 40-tals söderkisar på hugget. (Jag vet egentligen inget om söderkisar, filmbild bara antar jag).

Vi kan väl skapa en ordlista för alla under 40... 😕

Rör = Analog variant på VST

Hammond = Avancerad 60-tals keyboard låter i bästa fall som en B3-plugg

Lesley = Roterande ljudutkast

Bandspelare = Magnetiserande inspelnings box med taper... :rolleyes:

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säkert helmossig - kan inte förmå mig att använda ordet - men jovisst jag har hört det även tidigare, men när började folk att säga stärkare. Jag tänker på Stockholm och 40-tals söderkisar på hugget. (Jag vet egentligen inget om söderkisar, filmbild bara antar jag).

Stärkare är vär ett perfekt svenskt ord. Verstärker e´ju tyska. En för-stärkare borde ju vara det som på englisch heter pre-amplifier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säkert helmossig - kan inte förmå mig att använda ordet - men jovisst jag har hört det även tidigare, men när började folk att säga stärkare. Jag tänker på Stockholm och 40-tals söderkisar på hugget. (Jag vet egentligen inget om söderkisar, filmbild bara antar jag).

Stärkare är vär ett perfekt svenskt ord. Verstärker e´ju tyska. En för-stärkare borde ju vara det som på englisch heter pre-amplifier.

Snacka om att skapa missförstånd om man använder orden på det sättet... 😛 En preamp är ju en för-förstärkare och inget annat. Det gäller att undvika att skapa mer förvirring i orddjungeln än den som redan finns... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säkert helmossig - kan inte förmå mig att använda ordet - men jovisst jag har hört det även tidigare, men när började folk att säga stärkare. Jag tänker på Stockholm och 40-tals söderkisar på hugget. (Jag vet egentligen inget om söderkisar, filmbild bara antar jag).

Stärkare är vär ett perfekt svenskt ord. Verstärker e´ju tyska. En för-stärkare borde ju vara det som på englisch heter pre-amplifier.

Snacka om att skapa missförstånd om man använder orden på det sättet... 😛 En preamp är ju en för-förstärkare och inget annat. Det gäller att undvika att skapa mer förvirring i orddjungeln än den som redan finns... 😕

En stärkare tar man sej i mina trakter... En för och en efter-stärkare i vardera benet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säkert helmossig - kan inte förmå mig att använda ordet - men jovisst jag har hört det även tidigare, men när började folk att säga stärkare. Jag tänker på Stockholm och 40-tals söderkisar på hugget. (Jag vet egentligen inget om söderkisar, filmbild bara antar jag).

Stärkare är vär ett perfekt svenskt ord. Verstärker e´ju tyska. En för-stärkare borde ju vara det som på englisch heter pre-amplifier.

Snacka om att skapa missförstånd om man använder orden på det sättet... 😛 En preamp är ju en för-förstärkare och inget annat. Det gäller att undvika att skapa mer förvirring i orddjungeln än den som redan finns... 😕

En stärkare tar man sej i mina trakter... En för och en efter-stärkare i vardera benet... 🙂

...och efter det, så spelar och sjunger man ENORMT mycket bättre - om man får säga det själv... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säkert helmossig - kan inte förmå mig att använda ordet - men jovisst jag har hört det även tidigare, men när började folk att säga stärkare. Jag tänker på Stockholm och 40-tals söderkisar på hugget. (Jag vet egentligen inget om söderkisar, filmbild bara antar jag).

Stärkare är vär ett perfekt svenskt ord. Verstärker e´ju tyska. En för-stärkare borde ju vara det som på englisch heter pre-amplifier.

Snacka om att skapa missförstånd om man använder orden på det sättet... 😄 En preamp är ju en för-förstärkare och inget annat. Det gäller att undvika att skapa mer förvirring i orddjungeln än den som redan finns... 😄

En stärkare tar man sej i mina trakter... En för och en efter-stärkare i vardera benet... 😆

...och efter det, så spelar och sjunger man ENORMT mycket bättre - om man får säga det själv... 🙂

Nja, det låter iaf bättre i ens egna öron... 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok här är ett par till som jag är lite osäker på:

😛 (blink)

😛 (ph34r)

🙂 (wub)

Ja, jag vet att det är smilisar och de skall uttrycka känslor. Men jag fattar inte vad de här betyder.

Jag kan ibland tolka dem som om de är förnedrande menat och ibland som lite uppskattande.????

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok här är ett par till som jag är lite osäker på:

😛 (blink)

😱 (ph34r)

🥰 (wub)

Ja, jag vet att det är smilisar och de skall uttrycka känslor. Men jag fattar inte vad de här betyder.

Jag kan ibland tolka dem som om de är förnedrande menat och ibland som lite uppskattande.????

Det betyder väl helt enkelt det de föreställer.

🙂 betyder att man är chockad/förvånad

😱 betyder ungefär samma sak fast mer att personen är konstig

🥰 betyder kärlek

Sen får man väl använda lite intelligens för att räkna ut om det är ironiskt menat eller inte och så 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

WORD kommer från amerikanskans "thats my word".

Alltså i samma betydelse som "jag kunde inte ha sagt det bättre själv".

Klassisk street/hiphopslang...

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 (ph34r)

Ett förtydligande. Den här betyder ju "fear" - alltså att det är något man fruktar.

T.ex:

Jag tyckte precis jag såg ett spöke! 😮

Men så är det väl ändå ingen som använder den? Inte som jag har tolkat det iaf.

Jodå, det är min bestämda uppfattning. Den heter ju t.o.m fear! (ph34r)

Visst, man kan använda den när man tycker nån är konstig, men då är det ändå med ett mått av fruktan man gör det.

T.ex:

Sluta titta sådär konstigt på mig! 😄

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag undrar över är uttrycket "shoo bre!" som ungarna här i hooden använde ganska frekvent för ett tag sedan. Det förekommer fortfarande, men inte lika ofta.

Betyder det "tjenare!"? Eller kanske "Hej då!"? Lingvistisk som jag är brukar jag kunna tyda sånt här, men nu är jag osäker.

Vars kommer det ifrån? Är det ett annat språk, kanske en dialektal variant av "Ciao, brother!" Bre = brorsan?

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Aah. Ok. "Tjenare" alltså.

Apropå okunskap, mitt ex hävde ur sig en del chockerande härligheter. Jag skrev ner en del av dem, mest på skoj, men när jag läser dem med vetskapen om att hon var helt allvarlig kan jag inte låta bli att glädjas över att hon inte längre är min flickvän. Här är några smakprov ur hennes fantastiska arsenal:

"Berlinmuren? Vad är det? Ligger inte den i Kina?" 😳

"Vem fan är August Strindberg?" (herrejävlar!)

"Mitt köttben åker ner" (hon menade tandköttet..)

"Vad betyder de där oranga bollarna?" (förtöjningsbojar för båtar)

"Men.. finns det inte etikljus?" (hon menade antikljus)

"Är Afrika det där som ligger under oss?" (ja jag vet, jag höll på att klappa ihjäl henne när hon sa det)

"Vi kan åka till det där konfirmationslägret!" (vi pratade om att bila genom Europa. Hon menade koncentrationslägret i Krakow..)

Haha... ja, djävlar. Kvinnan jag dejtar nu är tack och lov betydligt intelligentare.

😮

Jag hade en annan flickvän en gång i tiden som levererade följande briljanta frågeställningar:

"Vem är Davis Cup?" (lysande!)

"Benelux... det är väl en tvättmaskin?" (hon tänkte nog på Elektrolux..)

Undrar om det här säger mer om fruntimrena i sig, eller om mitt val av parners.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah. Ok. "Tjenare" alltså.

Apropå okunskap, mitt ex hävde ur sig en del chockerande härligheter. Jag skrev ner en del av dem, mest på skoj, men när jag läser dem med vetskapen om att hon var helt allvarlig kan jag inte låta bli att glädjas över att hon inte längre är min flickvän. Här är några smakprov ur hennes fantastiska arsenal:

"Berlinmuren? Vad är det? Ligger inte den i Kina?" 😳

"Vem fan är August Strindberg?" (herrejävlar!)

"Mitt köttben åker ner" (hon menade tandköttet..)

"Vad betyder de där oranga bollarna?" (förtöjningsbojar för båtar)

"Men.. finns det inte etikljus?" (hon menade antikljus)

"Är Afrika det där som ligger under oss?" (ja jag vet, jag höll på att klappa ihjäl henne när hon sa det)

"Vi kan åka till det där konfirmationslägret!" (vi pratade om att bila genom Europa. Hon menade koncentrationslägret i Krakow..)

Haha... ja, djävlar. Kvinnan jag dejtar nu är tack och lov betydligt intelligentare.

😮

Jag hade en annan flickvän en gång i tiden som levererade följande briljanta frågeställningar:

"Vem är Davis Cup?" (lysande!)

"Benelux... det är väl en tvättmaskin?" (hon tänkte nog på Elektrolux..)

Undrar om det här säger mer om fruntimrena i sig, eller om mitt val av parners.

😄

Det finns inga dumma människor, bara dom som har otur när dom tänker. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Aah. Ok. "Tjenare" alltså.

Apropå okunskap, mitt ex hävde ur sig en del chockerande härligheter. Jag skrev ner en del av dem, mest på skoj, men när jag läser dem med vetskapen om att hon var helt allvarlig kan jag inte låta bli att glädjas över att hon inte längre är min flickvän. Här är några smakprov ur hennes fantastiska arsenal:

"Berlinmuren? Vad är det? Ligger inte den i Kina?" 😲

"Vem fan är August Strindberg?" (herrejävlar!)

"Mitt köttben åker ner" (hon menade tandköttet..)

"Vad betyder de där oranga bollarna?" (förtöjningsbojar för båtar)

"Men.. finns det inte etikljus?" (hon menade antikljus)

"Är Afrika det där som ligger under oss?" (ja jag vet, jag höll på att klappa ihjäl henne när hon sa det)

"Vi kan åka till det där konfirmationslägret!" (vi pratade om att bila genom Europa. Hon menade koncentrationslägret i Krakow..)

Haha... ja, djävlar. Kvinnan jag dejtar nu är tack och lov betydligt intelligentare.

😄

Jag hade en annan flickvän en gång i tiden som levererade följande briljanta frågeställningar:

"Vem är Davis Cup?" (lysande!)

"Benelux... det är väl en tvättmaskin?" (hon tänkte nog på Elektrolux..)

Undrar om det här säger mer om fruntimrena i sig, eller om mitt val av parners.

🙂

🙂

Trodde faktiskt inte att det existerade så obildade människor i ett land som Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde faktiskt inte att det existerade så obildade människor i ett land som Sverige.

Hmm. Har du varit på Gotland? Bodde där ett par år och jag är fortfarande skakad ända in i märgen. Men o andra sidan kanske inte Gotland tillhör Sverige, eller är det bara mitt önsketänkande... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Hmm. Har du varit på Gotland? Bodde där ett par år och jag är fortfarande skakad ända in i märgen. Men o andra sidan kanske inte Gotland tillhör Sverige, eller är det bara mitt önsketänkande... 🙂

Haha...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vem är Davis Cup?" (lysande!)

Själv har jag svårt att förstå hur WC-tennis går till. Hur får de plats egentligen...? 😛

För många år sedan hörde jag någon som undrade varför det satt en stor reklamskylt där det bara stod ELVISP på. Vid en närmare undersökning, visade det sig att reklamen handlade om en samlingsskiva av en lite småkänd artist (go figure... 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...