Jump to content
Annons

Mornel - Krackel


mornel

Recommended Posts

Halli hallå,

Det svåraste med att göra musik är att slutföra - men det är också det man lär sig allra mest av. Så jag letade upp några gamla skrällen ur de mörkaste skrymslena på min hårddisk men som jag ändå tycker har potential och bestämde mig för att försöka göra färdigt, pyssla ihop och avsluta. Det här är ett sånt spår; lite lagom Christian Kleine-, B Fleischmann- och Fennesz-inspirerat. Vore jättekul att höra vad ni tycker. Om ni gillar't kanske jag avslutar mina andra stycken i samma stil.

* LÅTNAMN: Krackel

* ARTIST/GRUPP: Mornel

* GENRE: Indietronica

* LÅTLÄNGD: Kring fyra minuter

* KOMPOSITÖR: Mornel

* PRODUCENT: Mornel

* INSPELNINGSÅR: 2005/2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5,8mb

* STATUS: Typ Färdig demo

* LÅTLÄNK: HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

gillar't. Mysigt som tusan. Fast jag vill ha sång på det. I övrigt finns inget att tillägga, grymt snyggt.

Vet hur svårt det kan vara att göra klart idéer som man har liggandes, har massor av låtar som jag lyssnar igenom ibland och tänker att DETTA måste jag göra KLART!

Dessutom vill jag beställa en flightskiva, men vet inte riktigt hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, vad roligt! Tack så jättemycket.

Om jag kunde sjunga kanske jag skulle lägga på lite, fast jag tycker nog att sånt här ska vara instrumentalt.

Om man vill köpa en Flightskiva kan man maila flight snabel-a lingon.nu eller PM:a mig så löser vi det! Och Pazo, klart du ska remixa 😄 Skickar nödvändiga bitar ikväll när jag är hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter........trasigt. 🙂

Snyggt med kontrasterna mellan det avlägsna blöta syntslingorna i bakgrunden och de snustorra kracklandet rätt upp i ansiktet.

Låten då? Vackert och avslappnande :rolleyes:

Den ska vara instrumental!

Får lust att krypa upp i fåtöljen, blunda och lyssna en gång till.

När kommer 5.1-mixen med surroundreverbet och där alla ljudeffekterna flyger runt huvudet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud vad roligt att ni gillar den! Det gör mig verkligen jätteglad. Har som sagt fler halvfärdiga grejor i Reasonmappen som jag verkligen blir sugen på att göra klart nu. Kanske ska plocka fram gitarren ur garderoben också :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt! En slowmotionvideo med undervattensbilder från nåt korallrev spelas upp i mitt huvud. Låten funkar bra i mina laptophögtalare vilket är det enda jag kan lyssna genom just nu, så om det ligger nån fet bas under så missar jag den... :rolleyes:

Jag tycker dock att det saknas nåt, tex ett instrumentalt solo av något slag. Gärna en schysst synthlead eller distad gura. Å andra sidan tror jag inte att det är fel med lite sång heller... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysigt! Håller med Billy Jo, den här sorteras verkligen in i regnig-dag-titta-ut-genom-fönstret-avdelningen.

Gillar spraket ihop med det fina. Som en jättesöt tjej med någon form av förfulande asymmetri i ansiktet - oemotståndligt.

Som Pellesnusk var inne på vore det ju kalas med en sparsmakad gitarr som plinkar litegrann.

Visst funkar den som instrumental, men på nåt sätt är den för "bra" för det. En spröd Radio Dept-röst som sjunger nåt drömskt skulle göra det här till en superlåt.

Har du fler såna här prylar tycker jag definitivt att du ska göra klart dom, alternativt skänka dom till mig, så att jag kan få lite fart den här jävla musikkarriären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft. Det regnade och åskade när jag avslutade den. Satt och stirrade ut genom fönstret en kvart på skyfallt innan jag satte mig och tog tag i den här på nytt, kul att det har gett avtryck i musiken.

En "lead"-gitarr eller -synth tror jag inte är rätt väg att gå, men sång kan ju förstås funka. Får fundera på det.

Tack så jättemycket för alla kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, gillar vad jag hör. Får genast en vattenklar "Boards of Canada" känsla över det hela. Speciellt det "brusiga, skrapande" trummorna som gnuggar så där "brus/statiskt/vinyl"-aktigt. Alltså menar "statiskt", som ljud... laddat och sprakande.

Vidare tycker jag att du kanske skulle sänka "piano/rhodes" slingan som går, den sticker ut, prova ett par steg.

Du har lyckats bra med att skapa ett rum i låten, som gör den fyllig och varm - det finns liv i helheten.

Annars är låten bra och passar i alla fall mina öron, eftersom jag själv gör liknande "ambient" musik.

Ger den 7/10 i totala poäng.

/Dees Productions 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så tycker jag att det blir lite enformigt...

Men helt klart skön låt!

give me some more baby! 🙂

Säger killen som gillar techno 😛

I hear ya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp! Mer sådant. Jag blir avundsjuk!

Vad blir du avundsjuk på? 🙂

Det mesta är Reason, och nästan allt är FSB. Har samplat en gammal radio och skruvat till en del trummor själv, men låtstommen utgörs av Malström och några combinatorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så tycker jag att det blir lite enformigt...

Men helt klart skön låt!

give me some more baby!  🙂

Säger killen som gillar techno 😮

I hear ya.

🙂

Det jag stör mig på är nog el pianot eller va det är..

Den mörka tonen som följer med nästan hela låten som ett ackord..

Men annars var det riktigt skönt!

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

chroffa (oregistrerad)

hejhej!

sänk inte orgelljuden! lägg däremot gärna in mera kontraster mot det. jag skulle tycka det var skoj om det kom perioder där det var väldigt mkt mera sprak och oljud, samtidigt som man har den här flygande ambienta väldigt fina pads/orgel/elpoano ljuden.

jag saknar bas dock! det är väl en grundton typ som körs nu hela tiden för varje ackord. sänk den en oktav och lägg en eq som höjer rätt mkt runt 70hz. tänk sigur ros och efterklang, (kanske ska påpeka att jag menar bandet, med tanke på var det är jag skriver 😉 )

dom flygande syntljuden som kommer ibland skulle kunna få märkas mera, ett mer diskantigt ljud kanske? dock så blir dom kanske lite för påtagliga då, om man har dom ofta. men jag tror det skulle vara snyggare. det är väldigt mkt mellanregister nu tycker jag.

tycker även att det skulle vara skoj om melodiplinkande var mer diskantigt. eller att man höjer volymen på det. det är även kul att ha överdrivet mkt reverb på såna här låtar tycker jag. så sånt skulle gärna kunna få höras mera.

jag tycker nog inte det behöver vara sång på den här låten. man skulle ju kunna leka khonnor, skulle kunna funka. lyssna på det här: http://www.myspace.com/myppa

lägg på sådan "sång"/sampling 🙁

jag kan även tycka att baskaggen känns lite hetsig ibland, lite hård kanske. för mkt techno.

mer oljud och bas, så kommer låten bli så mkt mysigare 🙂

det var lite personligt ordbajseri bara.

skitbra låt!

/christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...