Jump to content
Annons

Studiofestival - Del 1 - Klassiskt stycke


Carl_B

Recommended Posts

Schyrre!

Det bästa hade kanske varit att radera hela denna tråd och göra en enda ny sida som beskriver detta!? 😎

Egentligen är det nu Calle Bs första och sista inlägg som är nödigt för att förstå vad det handlar om och hur...eller hur?

Ah.. vet.. men de e så jäkla svårt o administrera... vet inte hur man ska göra.. hoppas lekledarn till nästa tävling har nån bättre idé... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Dreamland Project (oregistrerad)
Tillåtna instrument:

Woodwinds

Ursäkta en dum fråga, men vad är "woodwinds" för instrument ? 🙂

Kan någon kanske göra en liten mini mp3:a med ett exempel så jag vet vad det är som jag får använda i mitt klassiska stycke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena allihop 🙂

Ny här på Forumet.

Kul tävling, man kanske skulle göra ett försök...dock har jag fullt upp i plugget just nu, så jag kan inte lova 100% att jag hinner fixa något.

Får man anmäla sig med viss reservation för att man inte hinner få in något bidrag?

Till Eja...

Woodwinds (Träblåsinstrument på Sv.), brukar i en orkester vanligast innefatta följande instrument:

Oboe & Engelskt Horn (Oboe & English Horn på Eng. Engeskt Horn är en lägre stämd "variant" av Oboe)

Fagott & Kontrafagott (Bassoon & Contrabassoon / Double Bassoon på Eng. Kontrafagott kan enkelt beskrivas som en "basfagott")

Klarinett (Clarinet på Eng. Ibland används även Basklarinett - Bassclarinet på Eng. )

Tvärflöjt & Piccolo(flöjt) (Concert Flute & Piccolo på Eng. Piccolon är en mindre flöjt som spelar i höga register)

Det finns även övriga varianter på de flesta av dessa instrument, men de ovan nämnda är vanligtvis standard så vitt jag vet.

En annan grej...trots att dessa instrument sammantaget kallas för Woodwinds (Träblås), så betyder det inte att de nödvändigtvis till största delen är tillverkade av trä, utan även metall (Tvärflöjt t ex), ebenolts eller bakelit (Klarinett t ex).

Hoppas det var någorlunda svar på din fråga.

Om du vill veta ännu mera, så rekommenderar jag dig att kolla in "Instruments Online" på Vienna Symphonic Library's hemsida: VSL Instruments Online

Där kan du inte bara läsa utförliga beskrivningar om varje enskilt orkesterinstrument och se bilder etc, men även höra hur dom låter.

Kolla på den övre delen av sidan, i den horisontella menyn, så ser du följande kategorier (från vänster till höger): WOODWINDS BRASS STRINGS PERCUSSION

Därifrån når du samtliga instrument som vanligtvis förekommer i en symfoniorkester.

Bye 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Till Eja...

Woodwinds (Träblåsinstrument på Sv.), brukar i en orkester vanligast innefatta följande instrument:

Tack för det eminenta svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eja...var så lite så, kul att det var till hjälp. 😛

Aspucko...tack för ytterligare ett bra exempel på att kategorierna (woodwind, brass etc) inte alltid är logiska.

Om jag inte är helt ute och cyklar, så räknas tydligen också som "träblås" i vissa sammanhang pga sitt trämunstycke? Du kanske vet mer om detta?

Det är dock väldigt ovanligt med saxofon i symfoniorkestersammanhang, men det förekommer.

Fråga till Carl_B...är det absolut nödvändigt att ha med piano? Räcker det inte med ett "vanligt" orkesterupplägg (typ strings, brass, woodwinds & percussion), och total frånvaro av ickeakustiska instrument? (förutom ev. samplingar man använder förstås, eller nån kanske t o m har tillgång till en riktig symfoniorkester? 😆 )

Bye 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga till Carl_B...är det absolut nödvändigt att ha med piano? Räcker det inte med ett "vanligt" orkesterupplägg (typ strings, brass, woodwinds & percussion), och total frånvaro av ickeakustiska instrument? (förutom ev. samplingar man använder förstås, eller nån kanske t o m har tillgång till en riktig symfoniorkester? 🙂 )

Bye 😠

Japp.. nödvändigt med piano.. det behöver dock inte styra låten.. kan ligga lite sött i bakgrunden om du vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga till Carl_B...är det absolut nödvändigt att ha med piano? Räcker det inte med ett "vanligt" orkesterupplägg (typ strings, brass, woodwinds & percussion), och total frånvaro av ickeakustiska instrument? (förutom ev. samplingar man använder förstås, eller nån kanske t o m har tillgång till en riktig symfoniorkester? 🙂 )

Bye 😏

Japp.. nödvändigt med piano.. det behöver dock inte styra låten.. kan ligga lite sött i bakgrunden om du vill...

Ok...got it. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Hur går det för alla?

Vi kanske ska skjuta deadlinen en vecka? jag har inte hunnit jobba så mycke... :skäms:

dessutom måste ja hitta nån ftp eller liknande där alla kan skicka bidragen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Hur går det för alla?

Vi kanske ska skjuta deadlinen en vecka? jag har inte hunnit jobba så mycke... :skäms:

dessutom måste ja hitta nån ftp eller liknande där alla kan skicka bidragen...

Jag blev klar igår, tror jag, så skjut inte på deadlinen 😳

Man skulle säkert kunna sitta och småpula med sitt 'stycke' i evigheter men det märks nog ingen skillnad, iallafall inte när det är jag som pular 🙂

Nä, iväg med smörjan nu - vart ska jag skicka!!??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Hur går det för alla?

Vi kanske ska skjuta deadlinen en vecka? jag har inte hunnit jobba så mycke... :skäms:

dessutom måste ja hitta nån ftp eller liknande där alla kan skicka bidragen...

Jag blev klar igår, tror jag, så skjut inte på deadlinen 😳

Man skulle säkert kunna sitta och småpula med sitt 'stycke' i evigheter men det märks nog ingen skillnad, iallafall inte när det är jag som pular 🙂

Nä, iväg med smörjan nu - vart ska jag skicka!!??

Släng iväg ett mail till: calle at ktg dot se så får du ett unikt nummer-id som du skall döpa låten till innan du laddar upp på en ftp (blir antagligen min burk med lousy felia 512 :grrr: )

Link to comment
Dela på andra sajter

men vafan, bajs tråkigt me regler om vilka instrumment man får använda?! De ska vara klassiskt klassisk musik, alla fattar väl att man inte ska använda synthar å breakbeat loopar å sånt... får man inte använda percussion, Cymbaler å sånt? Klassisk gitarr, alla spelar juh inte piano? om någon använder 303 basångar så röstar ju ingen på den bara?

Larvigt me en massa såna regler... jag har hästhov-ljud i min tex... å varför MÅSTE man använda piano å stråkar... larvlarvlarv...

å eftersom jag antar att ingen har tillgång till en jävla orkester å alla har ju inte de fetaste stråkbiblioteken så kommer de ju inte låta RIKTIGT ändå. Jag trackade just min i FT2 me skit .XI filer från 97 typ å de låter jätte mycket gjort-i-ft2-me-xi-från-97...

Redigerat av nadom
Link to comment
Dela på andra sajter

men vafan, bajs tråkigt me regler om vilka instrumment man får använda?! De ska vara klassiskt klassisk musik, alla fattar väl att man inte ska använda synthar å breakbeat loopar å sånt... får man inte använda percussion, Cymbaler å sånt? Klassisk gitarr, alla spelar juh inte piano? om någon använder 303 basångar så röstar ju ingen på den bara?

Larvigt me en massa såna regler... jag har hästhov-ljud i min tex... å varför MÅSTE man använda piano å stråkar... larvlarvlarv...

å eftersom jag antar att ingen har tillgång till en jävla orkester å alla har ju inte de fetaste stråkbiblioteken så kommer de ju inte låta RIKTIGT ändå. Jag trackade just min i FT2 me skit .XI filer från 97 typ å de låter jätte mycket gjort-i-ft2-me-xi-från-97...

det är inte meningen att endast piano och stråkar skall vara med... utan bara att de måste finnas med... alltså... du får gärna använda andra klassiska instrument...

Angående deadlinen så gör vi såhär...

vi håller diskussionen igång hur långt alla har kommit osv... o är inte tillräckligt många färdiga till 25e så förlänger vi max 1 vecka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... jag kommer nog (tyvärr) inte själv (hinna) att bidra med någon musik i tävlingen, men jag tänkte på den här diskussionen med regler...

Är det inte bäst att INTE dra upp för noggranna regler från början?

Om man bara säger att det skall vara framfört med "typiskt klassiska ljud", så kan ju alla skicka in och sedan kan det ju bli ett riktigt smaskigt praktgräl sedan, när 2:an och 3:an inte tycker att 1:an är tillräckligt utpräglat klassisk..? 😄😄😄

Förresten, Toccata och Fuga i Dm har väl varken stråkar eller piano?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... jag kommer nog (tyvärr) inte själv (hinna) att bidra med någon musik i tävlingen, men jag tänkte på den här diskussionen med regler...

Är det inte bäst att INTE dra upp för noggranna regler från början?

Om man bara säger att det skall vara framfört med "typiskt klassiska ljud", så kan ju alla skicka in och sedan kan det ju bli ett riktigt smaskigt praktgräl sedan, när 2:an och 3:an inte tycker att 1:an är tillräckligt utpräglat klassisk..? 😄😄😄

Förresten, Toccata och Fuga i Dm har väl varken stråkar eller piano?

Anledningen till att jag valde stråkar och piano är inte bara för att det är typiskt klassiskt utan för att jag vill begränsa bidragen lite... blir lättare att rösta sen t.ex...

stråkar o piano är ett måste... slutdiskuterat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay then......stråkar och piano it is. 😄

Men...Andreas L tog upp en intressant aspekt...nämligen form.

När man säger "klassiskt" så är det lätt att tolka det som (i alla fall för de som kan något om klassisk musik) att musiken även måste följa de diverse olika klassiska formerna (t ex Fuga, Menuett, Symfoni etc).

Personligen så kan jag ingenting om dessa former (mer än jag vet att de existerar). 😄

Frågan blir alltså: finns det något krav på "klassisk" form? Om inte, så kanske det stycke denna tävling handlar om bör kallas ett "orkestralt" stycke med krav på piano och stråkar...istället för ett "klassiskt" stycke?

"Klassiska" verk är väl ändå en kategori inom den orkestrala genren och inte tvärt om? Får man t ex delta med ett orkestralt stycke som kanske låter mer som en modern hollywood-filmmusik produktion än ett renodlat "klassikt" stycke? Filmmusik kan ju också inehålla enbart akustiska (orkestrala) instrument, inkluderat stråkar och piano...men ändå inte vara "klassisk" musik enligt gängse norm.

Sorry om jag komplicerar till saker, men jag tror att det är en väsentlig skillnad i definition och något som kanske behöver klargöras?

Vad gäller deadlinen så ligger jag personligen pyrt till pga studier (har inte hunnit göra ett crap än)....men å andra sidan så inbillar jag mig inte heller att jag har någon chans att vinna...så det kanske kvittar. 😄

Bye 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

carl b: Jo, jag fattar oxå att det inte är de ända som ska vara med?

men på tilllåtna instrumment listan finns inte ens percussion me? Om man inte ens får använda det hoppas jag ur. Har redan gjrot en låt som innehåller massa perc....

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay then......stråkar och piano it is. 😄

Men...Andreas L tog upp en intressant aspekt...nämligen form.

När man säger "klassiskt" så är det lätt att tolka det som (i alla fall för de som kan något om klassisk musik) att musiken även måste följa de diverse olika klassiska formerna (t ex Fuga, Menuett, Symfoni etc).

Personligen så kan jag ingenting om dessa former (mer än jag vet att de existerar). 😄

Frågan blir alltså: finns det något krav på "klassisk" form? Om inte, så kanske det stycke denna tävling handlar om bör kallas ett "orkestralt" stycke med krav på piano och stråkar...istället för ett "klassiskt" stycke?

"Klassiska" verk är väl ändå en kategori inom den orkestrala genren och inte tvärt om? Får man t ex delta med ett orkestralt stycke som kanske låter mer som en modern hollywood-filmmusik produktion än ett renodlat "klassikt" stycke? Filmmusik kan ju också inehålla enbart akustiska (orkestrala) instrument, inkluderat stråkar och piano...men ändå inte vara "klassisk" musik enligt gängse norm.

Sorry om jag komplicerar till saker, men jag tror att det är en väsentlig skillnad i definition och något som kanske behöver klargöras?

Vad gäller deadlinen så ligger jag personligen pyrt till pga studier (har inte hunnit göra ett crap än)....men å andra sidan så inbillar jag mig inte heller att jag har någon chans att vinna...så det kanske kvittar. 😄

Bye 😄

hmm.. de va intressant... ett orkestralt stycke då... filmmusik är helt ok sålänge det är klassiska instrumment...

Link to comment
Dela på andra sajter

carl b: Jo, jag fattar oxå att det inte är de ända som ska vara med?

men på tilllåtna instrumment listan finns inte ens percussion me? Om man inte ens får använda det hoppas jag ur. Har redan gjrot en låt som innehåller massa perc....

percs är ok sålänge det inte är moderna... du får själv tänka ut vad du tycker är rimligt passande till klassiskt/orkestralt stycke

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
"Klassiska" verk är väl ändå en kategori inom den orkestrala genren och inte tvärt om? Får man t ex delta med ett orkestralt stycke som kanske låter mer som en modern hollywood-filmmusik produktion än ett renodlat "klassikt" stycke? Filmmusik kan ju också inehålla enbart akustiska (orkestrala) instrument, inkluderat stråkar och piano...men ändå inte vara "klassisk" musik enligt gängse norm.

Lyssna bara på Antonin Dvorak´s Symphony no 9 "From the new world" - Largo är där ett typexempel på vad som Mooseart menar. Mycket av hans musik har använts i filmer, de har en "modern touch" trots att de komponerades under slutet på 1800-talet. Intressant frågeställning det här. Frågan är väl hur djupt vi skall ramla ner i begreppsträsket. Risken är väl att vi inte tar oss upp ur det igen = det blir ingen tävling. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att vi kan samsas om att namnet på tävlingen är lite förhastat. Vi kan ju inte sitta här och snobba oss och bedömma hurvida ett stycke kan räknas som klassiskt eller ej. 😄

Stråkar, piano, och att stycket skulle ha kunnat spelas upp av en symfoniorkester på 1800-talet är väl egentligen det vi har kommit fram till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Word Pluffo!

Komponera nu istället för att diskutera!

Stråkar & Piano, ok, minst de två grejjerna ska vara med!

Om man inte gillar detta kan man efter den 25e starta en egen tävling som heter "tokfri-tävlingen" där precis allt är fritt, en bastrumma som stompar 90 bpm i 18 min, helt ensam, kanon! Där man får skicka in hur många bidrag man vill! Där vem som helst får rösta, precis varsomhelst. Jamen Lunarstorm också? Visst, självklart. Bidragen får skickas in i vilket namn som helst, och behöver inte ens vara komponerade av inskickaren, utan man ta vilken jävla mp3 som helst ur sin samling, skicka in till Lunarstorm under pseudonymen "ARNE BLÄCKFISK" åsså kan man själv skicka in arton röster på sig själv! Regler suger! Allt ska vara precis fritt, FRITT F R I T T ! Tokjävla fritt annars blir det ju orättvist!!! Om man inte har någon mp3, kan man då ta någon annans inskickade? SJÄLVKLART ! !

No rules alltså. FRITT!!!! Kan man använda dennes alias också ?? Vad tror du själv mannen??? Sa vi fritt eller sa vi fritt ??? Nu skiter jag snart i studiofestivalstävlingen för den blev ju så himla komplicerad...vilka instrument fick inte vara med?? Vänta...öh...kan jag ha get-skitar med? Vi sa ju att filmmusik var ok? I en film en gång var det en get som sket OCH HELA MIN SYMFONI ÄR UPPBYGGD AV GETSKITAR; ska ja inte få va mé nu'rå?

AHHhhhhhhhhhrghhhhhhhhhh...................................

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...