Jump to content
Annons

Studiofestival - Del 1 - Klassiskt stycke


Carl_B

Recommended Posts

STUDIOFESTIVAL DEL 1 - Klassiskt stycke

Röstning!

Hej allihopa!

Nu när det har börjat strömma in en hel del folk här på forumet hade det kanske varit kul med en liten intern tävling eller vad man ska kalla det... så jag tänkte ta saken i egna händer och anordna en tävling där man ska skapa ett klassiskt stycke. Jag skulle vilja höra era åsikter om detta... anledningen till att jag valde att man ska skapa ett klassiskt stycke är att det är ganska neutralt. Alla kan deltaga.

Regler:

Stråkar och piano måste finnas med i stycket.

Synthar, moderna percussion-ljud och liknande får ej användas

Max 3 minuter lång.

Tillåtna instrument:

Strings (stråkar)

Piano (ej electric)

Horns

Woodwinds

Brass

Harp

Deltagare (anmäl er här i tråden):

Carl_B

Hammagrella

Nisse

Neko

Rockfart

Mats_S

Insolitus

®offe

nadom

Pluffo

Eja

MooseArt

PepeLogu

peppemannen

Fierze

djonas

...

Pris:

Äran! Räcker inte det?

Tid:

Bidraget skall vara inskickat senast 2e maj

kan bli utdraget längre om jag inte löser hanteringen av filerna... jag efterlyser en ftp som kan vara host för filerna!

Röstning:

Röstning sker mellan 2e maj och 16e maj.

När ni skickar in bidraget, maila mig innan så får ni ett unikt nummer som ni ska döpa filen till. Sedan den 2e maj kommer jag skapa en gallup, eller fler om det behövs, med alla bidrag så att alla kan rösta, när röstningen är färdig kommer jag posta alla nummer och namn.

Kom gärna med era tankar, tips osv!

Med vänliga hälsningar,

Carl B, lekledare

EDIT: Denna posten kommer uppdateras ganska regelbunden så se till att lägga till den som bokmärke eller liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Äntligen! Jag är så på så det finns inte! Let´s roll!

Priser är oviktiga...man vinner ju äran!

Frågan är bara hur det ska gå till. Man skulle först kunna ha en tävlingsperiod..för att sedan ha en omröstningsperiod ( duh! ). Frågan är bara om någon skulle kunna bidra med webutrymme så att man kan samla alla tävlingsbidrag på samma ställe.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med så positiv respons! 😉

Tjaa... det är väl lite upp till er också..? Vad tycker ni är lagom som deadline? 1 månad efter start... 2 månader? Längd på stycket.. var 3 min lagom?

angående piano och stråkar så tycker jag att det begränsar lite... annars blir det lätt hänt att styckena spårar ut till mer pop/rock/techno/trance/osv... eller? kanske har fel.

Kom på lite nya idéer när jag satt på möte nyss...

Alla laddar upp sitt bidrag på ett gemensamt ställe, men innan mailar att som vill deltaga mig (inte nu, precis innan tävlingen börjar när allt är klart såklart!), och får sedan ett unikt nummer som ni döper filen till... när deadlinen är över skapar jag en gallup för varje 5 bidrag (vet inte hur många 'svar' man kan sätta... e de 5?).

På det sättet blir bidragen helt anonyma tills vinnaren utses. Vad sägs om de?

en till regel förresten... inga synthljud... alla ljud ska vara klassika.. tror vi får skriva en lista med alla tillåtna instrument/samples...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det låter ju som en bra idé det där med anonymitet så det inte blir t ex en massa röster på Grahn bara för att man vill ha Muffíns 😳

Menade du att man ENDAST skulle få använda piano och stråkar? För även om man måste använda piano och stråkar så är det väl ingent problem att låta sitt verk spåra ut i någon trancetjosan.

En ganska rättvis grej vore ju att skapa midifiler med endast GM-instrument. Och då är det svårt att trancea sig 😉 Nä, det kanske blir lite b. Kan man inte helt enkelt säga att det ska vara ett stycke som måste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester på 1800-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det låter ju som en bra idé det där med anonymitet så det inte blir t ex en massa röster på Grahn bara för att man vill ha Muffíns 😳

Menade du att man ENDAST skulle få använda piano och stråkar? För även om man måste använda piano och stråkar så är det väl ingent problem att låta sitt verk spåra ut i någon trancetjosan.

En ganska rättvis grej vore ju att skapa midifiler med endast GM-instrument. Och då är det svårt att trancea sig 😉 Nä, det kanske blir lite b. ]Kan man inte helt enkelt säga att det ska vara ett stycke som måste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester på 1800-talet?

Menade du att man ENDAST skulle få använda piano och stråkar? För även om man måste använda piano och stråkar så är det väl ingent problem att låta sitt verk spåra ut i någon trancetjosan.

nää.. menade att det måste va ett krav eventuellt... att de två måste finnas med någonstans i låten... men ja vet inte riktigt...

Kan man inte helt enkelt säga att det ska vara ett stycke som måste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester på 1800-talet?

Precis!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Jag tycker det låter som ett utomordentligt trevligt förslag.

1 månad deadline tycker jag låter rimligt, bäst att hålla intresset vid liv. Längre period tror jag tar död på kreativiteten.

Max 3 minuter låter oxå rimligt, med tanke på mig och en del andra modemåkare.

Anonyma bidrag låter oxå helt rätt. Frågan är var de skall lagras för att vara på "neutral mark" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...tycker inte att det är så stor idé att vänta 😉 Är det någon som har en fet server eller ska vi kanske starta ett nytt konto på någon sida där man får ladda upp sina egna låtar? Carl_B, du är lekledare va? Vad tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...tycker inte att det är så stor idé att vänta 😉 Är det någon som har en fet server eller ska vi kanske starta ett nytt konto på någon sida där man får ladda upp sina egna låtar? Carl_B, du är lekledare va? Vad tycker du?

Absolut! men jag vill också få deltaga... e de lungt eller? eller litar ni inte på mej? 😉

Aa.. de bästa hade kanske vart o dra igång så snart som möjligt... ska vi sikta på o starta mitten på april? förhoppningsvis så hinner vi få lite fler intresserade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du får delta! Alla får va mä! Även lekledare 😮

Vad sägs som att sätta igån den 15 April? Då hinner vi nog få en del organiserat och så kan alla som ska söka utbildningar få beslutsångesten ur vägen innan dem sätter igån ( inklusive mig 😉 ). Inget tjuvstartande bara. Släpp den där fiolen! Ja, jag snackar med dig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! men jag vill också få deltaga... e de lungt eller? eller litar ni inte på mej? 

Självklart får du vara med, men du får inte vinna 😉

Det är alltså L-U-G-N-T ! 😉

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Idén är utmärkt tycker jag, men vad menas med "klassisk" musik? Skulle det vara klassisk musik bara för att den spelas på piano och stråkar? Näppeligen!

Eller menar vi att kompositionen skall följa klassiskt mönster, baseras på klassisk harmonilära (dags att damma av gamle Söderholm igen kanske...). Eller skall vi till och med nagalfara varandras alster med avseende på kontrapunkt, orkestrering, programmatiskt genomförande och andra excesser som vidlåder vad många uppfattar som definitionen av "klassisk" musik.

Borde vi inte spika en form först för att inte ramarna skall flyta ut över alla bräddar. Sonatformen kanske? Eller varför inte en konsert för den ambitiöse. Någon kanske till och med har en hel symfoni liggande i den digitala byrålådan ...

Hmm... Det kanske är bäst trots allt att låta det kallas "klassisk" musik om vi bara använder piano och stråkar. Nu skall jag se om jag inte kan värka fram en stråkkvartett i nyklassicistisk stil över lunch.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Idén är utmärkt tycker jag, men vad menas med "klassisk" musik? Skulle det vara klassisk musik bara för att den spelas på piano och stråkar? Näppeligen!

Eller menar vi att kompositionen skall följa klassiskt mönster, baseras på klassisk harmonilära (dags att damma av gamle Söderholm igen kanske...). Eller skall vi till och med nagalfara varandras alster med avseende på kontrapunkt, orkestrering, programmatiskt genomförande och andra excesser som vidlåder vad många uppfattar som definitionen av "klassisk" musik.

Borde vi inte spika en form först för att inte ramarna skall flyta ut över alla bräddar. Sonatformen kanske? Eller varför inte en konsert för den ambitiöse. Någon kanske till och med har en hel symfoni liggande i den digitala byrålådan ...

Hmm... Det kanske är bäst trots allt att låta det kallas "klassisk" musik om vi bara använder piano och stråkar. Nu skall jag se om jag inte kan värka fram en stråkkvartett i nyklassicistisk stil över lunch.

😄

Med klassisk musik menar jag liknande:

Beethoven

Bach

Samuel Barber

Harmonierna behöver kanske inte vara sådana.. men just instrumenten...

EDIT: kanske bör tillägga att ja inte menar endast piano och stråkar utan bara att de eventuellt måste vara med

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl lägga oss på en realistisk nivå. Jag antar att dem flesta här inte är gamla kompositörer som har pluggat 280p kontrapunkt på musikhögskolan så allt för många kriterier kan vi nog inte sätta upp. Jag tror ändå att dem flesta har en ganska klar och hyffsat sanningsenlig bild av hur "klassisk" musik låter utan att behöva gå in på djupet. Och om ett bidrag låter som afrikansk folkmusik istället för österrikisk wienerwaltz så får vi väl helt enkelt hoppas att medlemmarna på forumet har så gott omdömme att dem inte slänger sin röst på bongotrummorna.

Nåja, det här med lagringsutrymme Carl_b; Vad tror du om att starta upp ett konto på t ex http://music.download.com/ och sammla allt där? Eller har du en smartare lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får väl lägga oss på en realistisk nivå. Jag antar att dem flesta här inte är gamla kompositörer som har pluggat 280p kontrapunkt på musikhögskolan så allt för många kriterier kan vi nog inte sätta upp. Jag tror ändå att dem flesta har en ganska klar och hyffsat sanningsenlig bild av hur "klassisk" musik låter utan att behöva gå in på djupet. Och om ett bidrag låter som afrikansk folkmusik istället för österrikisk wienerwaltz så får vi väl helt enkelt hoppas att medlemmarna på forumet har så gott omdömme att dem inte slänger sin röst på bongotrummorna.

Nåja, det här med lagringsutrymme Carl_b; Vad tror du om att starta upp ett konto på t ex http://music.download.com/ och sammla allt där? Eller har du en smartare lösning?

😆

Njaa.. jag hade hoppats på en ftp faktsikt... blir lättare att hantera... på music.download.com e de antagligen approval-time... o de klarar man sej väl utan.. 😄

I värsta fall får jag ha på min burk hemma dygnet runt o slänga upp en ftp där... dock kommer det vara på 512kbps felia.. så de blir väl inge kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...