Jump to content
Annons

bygga diffuser...(VOGEL?)


tryff

Recommended Posts

kollade musikmagasinets serie om studiobygge och där bygger han en diffuser..

Han uppger att han hittat idealmåtten på internet...skulle han inte kunna dela med sig av måtten så man kan bygga en själv?

Eller har någon annan ritning/ritningar på diffusers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Räkna primtal får man göra när man bygger diffusorer. Man tar primtalet 5 tex. 5^2 blir 25 för den första "Gropen" i diffusorn blir 25-1 tills man inte kan subtrahera något mer följdaktligen 0. Nästa blir 5^2-2=23-2=21-2 osv man får 1 kvar. Näst "grop" blir 25-3-3-3 osv så fortsätter man tills man kommer till 5... Sen kan man göra diffusorer som är större primtal... Om detta är det enda sättet att räkna vet jag inte men det är ett sätt iaf...Sen om det är 100% rätt skall jag inte svara på men fär Shreoder funkade det:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Diffusorer, spjälkar sönder ljudet kan man säga. De sprider signalen över en större yta och gör signalen mer diffus.. Bra förklaring va:-) Och de är bra för att inte få starka reflexer direkt till lyssnings positionen. Sitter oftast i den bkre delen i lyssning/kontroll rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hum...låter som om äggkartonger borde funka hyfsat till nåt sånt, eller?

// David

Äggkartonger brukar man använda när man vill "döda" rummet.. Ta bort ljudreflektioner alltså.

En diffusor gör snarare rummet större genom att ljudets olika frekvenser "studsar" runt i den en sväng innan det reflekteras tillbaks.. den färgar ljudet en aning kan man säga.. Men den kan också användas för att "slå sönder" ljud och sprida så att akustiken (reflektioner) dör snabbare.

När det gäller akustik så brukar man snacka om 3 saker, Reflektion, Diffusion samt Diffraktion. Jag nämner inte dämpning eftersom det är samma som "icke refektion" enkelt utryckt.

Tänk på ljudet som ljus så vet du vad en prisma kan göra med ljus.. Det kan dela upp ljuset i dess frekvenser (olika färger). Ljud som studsar runt i en lokal beter sig lika. Höga frekvenser böjer av med större vinkel än låga frekvenser när de refleteras mot nåt.

Vet inte om jag är ute och cyklar (flummar) helt men ungefär så minns jag det hela i alla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hum...låter som om äggkartonger borde funka hyfsat till nåt sånt, eller?

// David

Äggkartonger brukar man använda när man vill "döda" rummet.. Ta bort ljudreflektioner alltså.

Absolut inte! Man använder äggkartonger till ägg - och inget annat.

De absorberar ljudet så ojämnt, att det är en ren pina att lyssna på sådant som spelas in i en äggkartong-"dämpad" lokal. Det blir ett ganska typiskt replokalssound över det... 🙂😱

Ta bort reflektioner gör man med absorbenter som är rimligt jämna i frekvensgången - och tyvärr finns det inga genvägar - utan det kostar en del. En budgetlösning kan vara att hänga upp tjocka draperier en bit ut från väggarna - men det dämpar mest höga frekvenser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du både cyklar och flummar? 🙂

Ok.. Men helt fel ute är jag ju inte På rätt väg cyklar jag i alla fall.. eller hur?

Och OK Claes. Det är inte det bästa att använda äggkartonger.. Men det hjälper till viss del i alla fall om budgeten är liten.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, faktiskt inte.

Eftersom de ger en så ojämn frekvensgång, så förvärrar äggkartongerna en dålig situation.

Med liten budget är draperier bättre - och för att få lite kontroll på basen, så kan man ställa ett par välfyllda bokhyllor i hörnorna. Om man dessutom låter böckerna stå ojämnt i djupled och inte som en jämn yta, så vips! har man en diffusor som fungerar bra. :rolleyes:

Det finns faktiskt någon galning som har fått uppmätt frekvensgången på äggkartongernas absorption: http://www.acousticsfirst.com/docs/egg.PDF

Jämför det med riktiga absorbenter, så är det väldigt mycket jämnare frekvensgång, så att det blir mer kontroll på ljudet - ett exempel är HÄR. Ett annat exempel (dock utan uppritat diagram), hittar man HÄR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan Claes.. Vad grinig du blivit på sistonne :rolleyes:. Jag har gjort många lyckade live-rock inspelningar i trä/betong lokaler med just äggkartonger som dämpmaterial. Men vi brukar sätta upp asfaltmatta (köps med fördel hos Biltema) först som får ta han om det mer långfrekventa.. Äggkartongerna får ta hand om det mer högfrekventa. det låter MYCKET bättre än utan äggkartonger kan jag lova.. Sen att det finns bättre absorbenter om man har råd.. Det kan jag visst hålla med på.. Men men.. Som sagt.. Om man har väldigt liten budget så...

Sen kan jag hålla med om att draperier är bland det bättre på att "döda" en lokal.. Hade fördelen att få tag på ett gäng kolsvarta tjocka filtmattor avsedda för teater.. Suvve och ha som dämpmaterial.. Hängandes ca 10 centimeter framför väggen.

Sov gott nu.. För det ska jag (takfläkten får stå på högsta snurr i natt) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
kollade musikmagasinets serie om studiobygge och där bygger han en diffuser..

Han uppger att han hittat idealmåtten på internet...skulle han inte kunna dela med sig av måtten så man kan bygga en själv?

Eller har någon annan ritning/ritningar på diffusers?

Du behöver följande:

http://www.mhsoft.nl/DiffusorCalculator.html

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan Claes.. Vad grinig du blivit på sistonne 😉.

😆 Det är bara det, att jag får en kraftig allergisk reaktion (bildligt talat alltså... 😉 ) av äggkartonger som "dämpmaterial". Vi testade det när jag hade mitt sista band. Replokalen bestod av två rum, där vi använde det ena som kontrollrum/fikarum och det andra som inspelningsrum/replokal. Det gick åt en j-a massa äggkartonger och blev så skum akustik, att vi blev tvugna att hänga draperier framför i stället - och dra ner äggkartongerna från en vägg för att det skulle bli hygglig akustik. Vi gjorde naturligtvis misstaget att använda sättlim. Det satt fast ganska bra, så det var ett elände att fixa till... 😳😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag vill minnas att jag skrev att jag hittade en ritning på BBC:s webbsida. Vilket innebär att man borde kunna hitta den där... Nå, jag ska inte vara sådan. Här är den:

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1990-15.pdf

Ritningen hittar du på sid 6. Jag använde bitar av 45x45 mm regel som jag limmade med kraftig montagelim på en plywoodskiva (typ 22 mm tjock vill jag minnas). Eftersom det är 12 regel-bitar på varje ledd måste plywoodskivans bredd vara minst 540x540 mm, jag gjorde mina 580 mm så att jag hade något att skruva i. Reglarna sågades i storlekarna 50, 100, 150 och 200 mm (motsvarande 1-4 på ritningen, 0 anger en plats helt utan regelbit, där det bara är naken plywood). Eftersom jag gjorde 16 hela diffusorer på detta sätt beställde jag regelbitarna uppsågade och klara från byggvaruhuset. Det blev en hel pall med fyra pallkragar....

Det är väldigt jobbigt att måla dem, så om du ska göra många kan jag rekommendera dig att leva med att de är omålade. Det är också jobbigt att sätta upp dem eftersom de väger uppskattningsvis 10-15 kg styck. Du måste ha flera mycket kraftiga skruvar om du ska hänga dem i taket, och vara säker på att det du fäster dem i håller för tyngden!

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Tusan Claes.. Vad grinig du blivit på sistonne 😄.

😳 Det är bara det, att jag får en kraftig allergisk reaktion (bildligt talat alltså... 😄 ) av äggkartonger som "dämpmaterial". Vi testade det när jag hade mitt sista band. Replokalen bestod av två rum, där vi använde det ena som kontrollrum/fikarum och det andra som inspelningsrum/replokal. Det gick åt en j-a massa äggkartonger och blev så skum akustik, att vi blev tvugna att hänga draperier framför i stället - och dra ner äggkartongerna från en vägg för att det skulle bli hygglig akustik. Vi gjorde naturligtvis misstaget att använda sättlim. Det satt fast ganska bra, så det var ett elände att fixa till... 😱😛

Fan, man ska inte äta för mycket ägg. Kolesterol du vet 🙂 Men ni kanske gjorde snitsiga varianter av äggen; pasta med ägg, äggmackor, kastade ägg på varandra efter dåliga tagningar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan Claes.. Vad grinig du blivit på sistonne 😛.

😄 Det är bara det, att jag får en kraftig allergisk reaktion (bildligt talat alltså... 🙂 ) av äggkartonger som "dämpmaterial". Vi testade det när jag hade mitt sista band. Replokalen bestod av två rum, där vi använde det ena som kontrollrum/fikarum och det andra som inspelningsrum/replokal. Det gick åt en j-a massa äggkartonger och blev så skum akustik, att vi blev tvugna att hänga draperier framför i stället - och dra ner äggkartongerna från en vägg för att det skulle bli hygglig akustik. Vi gjorde naturligtvis misstaget att använda sättlim. Det satt fast ganska bra, så det var ett elände att fixa till... 😳🙂

Fan, man ska inte äta för mycket ägg. Kolesterol du vet 🙂 Men ni kanske gjorde snitsiga varianter av äggen; pasta med ägg, äggmackor, kastade ägg på varandra efter dåliga tagningar? 🙂

Vi trodde ju att ägg var potenshöjande, så att vi skulle bli riktiga gudar i sängen... 😱

Nja - inte riktigt så kanske, men en kille vi kände jobbade i affär - och de fick ett antal sådana där äggflak över varje dag. Det blev några hundra vi använde... 😄

Kan ju passa på att tipsa om ett nytt och riktigt spännande fabrikat som har kommit till Sverige; http://www.vicoustic.com . De har mycket intressanta produkter (både absorbenter och diffusorer), som inte bara är kopior av andra - och som ligger i vettiga priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...