Jump to content
Annons

PRODIPE PRO 10S ACTIVE SUBWOOFER.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag tog hem en sån på prov. Har testat bara lite, vi har släkt o vänner här, men jag tyckte det lät hur bra som helst ihop med Eventmonitorerna. Hur någon kan mixa annat än blockflöjter utan sub fattar jag inte. Nu hör jag precis allt. Det blev som att topparna helt plötsligt blev 10 ggr bättre.

För att få den klenare basen att hänga med topparna får jag dra ner volymen bak på topparna och gasa på basen, spelar det nån roll? Jag spelar inte högt när jag mixar ändå...

Är det nån som har dåliga erfarenheter, att de pajar eller nåt? När jag spelade lite svagt och det kom ett ensamt donk ur jazzbastrumman började det rassla i den, ljudet försvann. Kom fram till att det var den lilla vippbrytaren till fasomkopplingen. När jag vickat ett antal ggr på den försvann det hela. Högtalaren är helt ny, men har väl stått ett tag i källaren på Musikbörsen.

Jag vill inte nämna vad jag får ge om jag köper den, men det är åtskilligt billigare än hos Über Allez:

http://www.thomann.de/se/prodipe_pro_10s_a...e_subwoofer.htm

Hittade en hemsida på franska... Är det franska grejer made in china? Ruggigt mustigt blev det i alla fall. Blundar man tror man att man står precis bredvid kontrabasen.

http://prodipe.com/index.php?ml=3&lang=12&cat=33

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag vibrerat huset lite. Upptäckte att subben inte skär bort bas som skickas vidare till topparna fast man kan ställa delningen steglöst från 50 till 150 hz. Det var lite sopigt! Som tur är finns det en knapf att trycka in på topparna varvid 80 hz och neråt beskärs bort.

Men hur fruktansvärt tydligt det blir att man inte har en chans att höra hur fetbasen låter utan sub. Drar jag ner subbens volym på baksidan så låter topparna odelat utan intryckt knapp. Och utan sub låter det som om basfiolen åkt till månen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sån lyssning som jag har nu med Event ASP 6 och den enklare (?) subben Prodipe Pro10S vill jag inte byta bort. Utan sub tycker jag det är helt omöjligt att mixa, även med större fullrangelådor. Nu har jag mixat jazz så det stått härliga till.

Kan nämna lite om Prodipe subben. Den har både XLR, tele och rca-anslutningar och vitsen är att man ska gå först till subben, välja delningsfrekvens på en steglös ratt och mata topparna därifrån, då skärs basen i topparna av på samma frekvens. Men...! Efter att ha lyssnat mkt kort tyckte jag det var nåt lurt. Jag vred ner vollen på subben och rattade mellan ändlägena 60 och 150 hz. Topparna lät lika hela tiden!

Sen stängde jag av subben, då dog topparna förstås. Nu hade jag fått med låga tonerna som jag ville, men när jag lyssnade på alla tre högtalarna och jämförde med Beyerlurarna var det plötsligt ganska stor skillnad, lurarna lät bättre. Jag misstänkte genast subbens delningsfilter, det ändrade ju inte delningen uppåt heller. Då kopplade jag som förut, först balanserat till topparna och därifrån med bara telekablar ner till subben. Eventtopparna har en fast knapp för att skära 80 hz och neråt, in med den och subbratten också på 80 hz. Och nu låter det bra igen. Mixen låter bra i de olika grejer jag hunnit provlyssna i hittills. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...