Jump to content
Annons

Kondensormic med fantomström, kondens med konstant ström och hylla till keyboard.


Växjölirarn

Recommended Posts

Yepp, tre frågor. rubriken blev fel, det skall vara dynamisk på första frågan.

1, kan en sm57 matas med 48+V fantom utan att skadas (jag tror = inga problem)

2, är det okej för en kondensatormic (SEX1) att ha ström på konstant då mitt ljudkort alltid är på? Eller ska jag stänga av när jag inte använder micen?

3, Var kan jag hitta hyllkonsoler till midi-keyboard som skall vara "under och lite framåt" det nuvarande skrivbordet.?

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yepp, tre frågor. rubriken blev fel, det skall vara dynamisk på första frågan.

1, kan en sm57 matas med 48+V fantom utan att skadas (jag tror = inga problem)

Jäpp! Fantommatningen fungerar så fiffigt, att matningsspänningen kommer fram till båda polerna på membranet, vilket innebär att skillnaden blir 0V och därför helt ofarligt. Om man däremot använder en obalanserad eller felkopplad kabel så kan man förstöra micken.

2, är det okej för en kondensatormic (SEX1) att ha ström på konstant då mitt ljudkort alltid är på? Eller ska jag stänga av när jag inte använder micen?

Spelar ingen roll - men om du har för vana att täcka över micken med en påse e dyl för att skydda den mot damm när den inte används, så kan det vara lite riskabelt eftersom det kan bli för varmt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah vad nice, tack för ditt svar på fråga 2 . Var lite orolig att jag var tvungen att stänga av och på ljudkortet. Micen är fast i ett stativ så jag täcker det inte. Micen kostade 990:- så det är väl inte världens pengar men jag vill inte att den ska gå sönder i alla fall då jag är väldigt nöjd med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...