Jump to content
Annons

någon som testat Hansén HCM-101


Audiorent

Recommended Posts

Annons
Jag skulle satsa på en bra mic istället för en dålig som är moddad.

Hellre en BMW än en trimmad Fiat...

Ett lite väl kategoriskt uttalande om man inte har testat den själv... 😉

Många befintliga märken, som har fått beröm på olika håll, är just modifieringar på en kinesisk grundkonstruktion - men då är denna modifiering gjord på fabriken enligt spec från beställaren...

Om jag har förstått det rätt, så plockar Hansén bort hela elektroniken och ersätter den med en helt egen konstruktion som tillverkas av dem själva. I själva verket är det alltså då bara själva kapseln och mikrofonkroppen som kommer från Kina, så det är en betydligt mer omfattande "modifiering" än hos de flesta andra. Om det sedan blir bättre eller sämre, är säkert en smaksak - som i så många andra fall...

Så småningom kommer den i alla fall med bland mina mictester, men jag ska få ihop ett gäng fler testobjekt innan det blir av. Kanske blir det klart inom någon månad eller så... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
maxmaxmax (oregistrerad)

Har det gått någonstans, Claes?

Tycker det låter som ett stenhäftigt initiativ av herr Hansén, sånt måste man stödja om det låter bra och om man är i mikrofonköparsvängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Äh, bättre att stödja Svenska tillverkare som gör mickar på riktigt. Som t.ex. Line Audio, Milab, Pearl eller Turesson.

.. som gjuter egna mikrofonkapslar! För det är JUST DÄR ljudet sitter, eller? 😆

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Man gjuter inte kapslar. Men ja, det är där det mesta av karaktären sitter. Man kan modda en kinamick hur mycket som helst, men man kommer inte runt kapseln. Om man inte tillverkar en själv förstås. Men det är rätt svårt och dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Man gjuter inte kapslar. Men ja, det är där det mesta av karaktären sitter.

Verkligen? Sitter det mesta av karaktären i kapseln? I mina öron låter det ologiskt, men jag kan ha fel.

Jag ska bara lyssna på mikrofonen, sen kan du få fortsätta övertyga mig om att jag inte tycker om den, ok? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det gått någonstans, Claes?

Tycker det låter som ett stenhäftigt initiativ av herr Hansén, sånt måste man stödja om det låter bra och om man är i mikrofonköparsvängen.

Tiden har inte räckt till för mig, men jag tror att det ska gå att fixa om ett par veckor, så jag ska börja förbereda för det. Planerna är att det ska komma med denna Hansén-mic, ett par Milabmodeller och ett par JJLabs. Eventuellt någon Violet Design och GR8 bandmicen också, men det återstår att se om det går att pussla ihop med alla leverantörer samtidigt...

Skulle kanske passa på att kolla med Pearl också om det går att låna ett par av deras modeller - jag har faktiskt glömt bort dem hittills...

Turesson? Det finns tydligen tillverkare som är helt okända för mig... Är det mikrofoner som ligger på priser som man inte behöver utföra något brottsligt för att ha råd med, så kan det vara kul att få med dem också... Var hittar man dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, bättre att stödja Svenska tillverkare som gör mickar på riktigt. Som t.ex. Line Audio, Milab, Pearl eller Turesson.

Så Bo Hansén är inte svensk och tillverkar leksaks mickar ööh ja moddar är det ju igentligen, men det är ju svensk elektronik kvalité 😉

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

Man gjuter inte kapslar. Men ja, det är där det mesta av karaktären sitter.

Verkligen? Sitter det mesta av karaktären i kapseln? I mina öron låter det ologiskt, men jag kan ha fel.

Jag ska bara lyssna på mikrofonen, sen kan du få fortsätta övertyga mig om att jag inte tycker om den, ok? 😄

Vad är det som är ologiskt med det? Ring upp någon (riktig) tillverkare, vilken som helst och fråga om du är tveksam. Jag har varit på Sennheiser och sett tillverkningen av Neumannkapslar. Åk dit och kolla så fattar du vad jag menar.

En förstärkarkrets är relativt lätt att göra (det fick vi göra på gymnasiet faktiskt) en kapsel däremot är riktigt svårt att få fason på. Ett supertunt PVC eller Mylarmembran ska beläggas med supertunnt guld. Guldet kan appliceras på många olika sätt. Vanligt är att man förångar guldet i en vaakumkammare. Detta ställer extremt höga krav på renlighet. På Sennheiser var det skyddskläder typ operationssal som gällde.

Elektroniken i all ära, men det är i kapseln karaktären sitter. Sen kan man ju alltid förbättra en usel elektronik, men man är alltid låst till kapseln ändå.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå grabbar,

Känner mig hedrad att min mikrofon blir omtalad här på forumet igen.

Men som jag sagt tidigare så vill jag inte använda forumet för att saluföra mina egna produkter, tycker att det är roligare disskutera ljud och inspelningsteknik med er alla här på forumet.

Efter 35 års erfarenhet av förstärkarkonstruktion, service, installation och även som gammal inspelningstekniker så känns det bra att få dela med sig av kunskaperna man har samlat på sig under alla dessa år.

Nu något om kondensatormikrofoner.

Det är helt rätt att ljudet färgas mycket av kapselns konstruktion gällande diameter, membrandämpning (hålmönstret inuti kapseln), tjocklek på plastfilmen/membranet, tjocklek/täthet av guld/metall beläggningen, tension av membranet och många andra tillverkningsparametrar.

Dessa ljudskillnader märks oftast i frekvensgången/tonbalansen, t.ex. om mikrofonen låter ljus/skimmrande eller "middig" o.s.v.

Det skall också tillägas att en del Kineser gör förvånadsvärt bra kopior på både Neumann och AKG kapslar, (men det finns mycket skräp också)

Jag köper hundratals kapslar åt gången som jag testar och selekterar ut i olika kvalitéts nivåer, en del av dessa kapslar kan ibland vara oskilljaktiga från orginalen.

Mikrofonens förstärkare och i viss mån övrig elektronik färgar ljudet också enormt mycket, men på ett annat vis än kapseln.

Här hör du skillnader som stadighet i basen, attack/transient rikedom, renhet, brus och mycket annat.

En utmaning är att göra en bra Phantommatad "halvledarmikrofon" eftersom här finns det stora begränsningar med spänningsmatningen som man måste ta hänsyn till, så det blir många kompromisser som måste göras. (eller trolla med knäna)

Dessa problem slåss alla mikrofontilverkare med, även dom stora grabbarna som Neumann och liknande.

(Kinatillverkarna är tyvärr mycket dåliga på att få ihop mikrofonelektroniken, och smyger in många konstruktion/kopieringsfel, märkligt nog återfinns samma fel i dom flesta av kina fabrikaten och modeller, så det verkar vara kopior på kopior)

Däremot en rörmikrofon är mycket enklare att tillverka och få bra, har finns naturligt rejäla matningsspänningar som ger enorm överstyrningsreserv "headroom" och hög polariseringsspänning till kapseln som medger hög utsignal/lågt brus, samt ett enklare sätt att koppla om mellan olika riktningskaraktärer.

Det var någon här tidigare som tyckta att vi skulle stödja dom Svenska "riktiga" mikrofontillverkarna, jag håller absolut med om detta, men det finns tyvärr bara ett fabrikat att välja på som här i Sverige tillverkar alla mikrofondetaljer inklusive kapseln själva, och det är Pearl som grundaes av Rune Rosander under 1940 talet, men som i dag ägs av Bernt Malmquist med familj.

Pearls historia skall hedras, och framför allt Bernt som har fört denna tradition vidare. (Pearl skall dock inte blandas ihop med Milab:s mikrofontillverkning, som idag är helt skillda företag)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det så tillverkar Turesson sina kapslar också. DeGeer är också på gång att tillverka egna kapslar. Menar du att Milab importerar kapslar?

Line Audio använder förpolariserade kapslar, men hans konstruktioner är ändå unika såtillvida att han faktiskt är väldigt mån om det akustiska förutsättningarna i sina höljen. Han tillverkar ju dessa själv. Detta är också en sak som måste vara svår att påverka när man modifierar OEM mikrofoner.

----Jag har bara 10 års erfarenhet som elektronikingenjör och inspelningstekniker----

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Finns ju inget egenvärde i att egentillverka sina kapslar - tillverkar de även sina egna kondensatorer, sina egna kablar, sitt eget stål 🙂?

Ljuder mikrofonen bra så är den bra, allt detta här andra känns bara som någon slags kvasi-moralism! Produktens pris är däremot inte

kvasi utan reell!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det finns visst en vits med att tillverka egna kapslar. Gör man det bra så har man ju full kontroll över produkten. Med precision kan man hålla väldigt jämn kvalitetsnivå, något som är svårare med OEM kapslar. Tillverkning av komponenter är en helt annan sak. Trissor, motstånd och kondingar används i tusentals kritiska applikationer och efterfrågan efter komponenter med bra specar är väldigt stor. Mikrofonkapslar används till en sak - mikrofoner.

Målet för de flesta mikrofontillverkare är att göra en så ofärgad produkt som möjligt, med så lågt självbrus som möjligt. Det finns grymt tysta FET'ar idag har man en bra kapsel så borde det handla om att göra ett så rent förstärkarsteg som möjligt.

Sen kan man ju i förstärkarsteget eq'a till en schysst frekvensgång ur en kass kapsel om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, så länge kapseln är bra finns fortfarande inget egenvärde i att just du tillverkat kapseln. Blir mikrofonen sämre ifall din bror tillverkat kapseln?

Ifall din bor bor i Kina och/eller är kines gör detta din mikrofonen sämre? Jag tycker inte det! Eller rättare sagt, egentligen tycker jag det men ifall

det samtidigt gör mikrofonen dyrare, d.v.s. sämre så är detta värde väldigt tveksamt något positivt! Menar vad kostar DeGeers mikrofoner med

egentillverkade kapslar? 10,000 kr? 100,000 kr?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara nämna att jag har pratat med Pearl nu också - så det kommer att bli ett par modeller från dem också i den kommande inspelningsomgången. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen att göra kapslar själv är givetvis att de KAN bli bätttre. Men du fattar uppenbarligen inte. Jag ger upp.

Bo Hansén nämner ju också att han köper in hundratals kapslar och sorterar dem - något som egentligen borde tillhöra jobbet för kvalitetskontrollen på fabriken. Det borde säga en del om kvaliteten på de som väljs ut att bli Hansén-mikrofoner, eller hur? Om man gör en sådan sållning, så plockar man ju ut de bästa och då är det nog inte lika säkert att man hade kunnat göra det bättre med en helt egen konstruktion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag förstår precis hur du menar, tycker bara inte du har rätt! Du utgår ifrån att en egentillverkad kapsel är bättre än en som man köper!

Man kan aldrig utgå ifrån något, basera hela sitt resonemang på att just detta "något" är korrekt utan att då och då gå tillbaka och se

efter ifall det verkligen är som man tror! Det kanske var så för 5 år sedan, det kanske var så för 2 år sedan! För 20-30 år sedan kanske

egentillverkning inkluderade motstånd och kondingar medan det i dag inte ens inkluderar mikrofonkapslar, vem vet? (Inte Peder!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen,

Jag är inte mycket för att ingå i en diskussions duell, det är inte så viktigt för mig att få sista ordet, eller att med näbbar och klor försvara en personlig åsikt.

Charmen med forumet är att vi hjälper varandra kommer med goda råd, utbyter tankar, ideér och har trevligt.

Skall bara lägga in en liten kommentar ang. Svensktillverkade mikrofonkapslar.

Det är helt rätt att Milab tillverkar egna rektangulära kapslar och som dessutom är mycket bra, men man måste ha i åtanken att dessa kapslar är en orginal Pearl konstruktion som utveklades av Rune Rosander och Bernt Malmquist.

Bernt arbetade kvar som utvecklings chef på Milab under många när Pearl splittrades upp och sedan blev Pearl och Milab.

Så som jag har uppfattat det hela, tillverkas Milab`s rektangulära kapslar enligt Pearl`s konstruktion och Bernt`s tillverkningsrutiner. (har också för mig att under en övergångsperriod så levererade Pearl/Bernt kapslar till Milabs mikrofon tillverkning)

Här är en intressant länk där det finns myckat att läsa om Pearl`s historia och deras produkter genom tiderna:

http://www7.tripnet.se/~jazz/equipm.htm

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hmmm... Jag antar att du svarade till Logichead...?

Jag menade mitt inlägg som något positivt för Hansén, om det inte framgick... 🙂

- Sorry, jo jag besvarade Logichead!

F.ö. ursäkta om jag låter arg! Är så van att argumentera friskt så man kommer fram till nåt konstruktivt utan att man ens kan

såra varandra, att jag lätt glömmer bort att vi ju faktiskt inte känner varandra här ute på intenet, ska försöka tänka på det!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hallå ja!

Eftersom det verkar på er vara så märkvärdigt svårt att tillverka en mikrofon, så borde det vara så att samma mikrofon varierar i kvalitet sinsemellan. Alltså, det kan finnas MXL-1 eller TSM87 eller Shure58 eller Sony ECM-99 som är olika bra. Det gäller att ha en väldigt tur och få ett bra ex. Eller hur?! Eller hur kontrolleras mikarna så att nån slags kvalitetsnorm uppnås då de lämnar fabriken.

😠

nyfiken i ett rån/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå ja!

Eftersom det verkar på er vara så märkvärdigt svårt att tillverka en mikrofon, så borde det vara så att samma mikrofon varierar i kvalitet sinsemellan. Alltså, det kan finnas MXL-1 eller TSM87 eller Shure58 eller Sony ECM-99 som är olika bra. Det gäller att ha en väldigt tur och få ett bra ex. Eller hur?! Eller hur kontrolleras mikarna så att nån slags kvalitetsnorm uppnås då de lämnar fabriken.

😠

nyfiken i ett rån/:musik

Du är helt rätt på det. Det varierar grymt mycket i frekvensgång och känslighet bland budgetmickarna har jag märkt. Detta är iofs inte begränsat till budgetmickarna, även AKG verkar tillåta rätt stora avvikelser inom batcharna. Det beror på att det är svårt att tillverka tusentals kapslar som alla är exakt likadana. Det finns två sätt att angripa detta problem: antingen ser man till att ha en hypernogrann tillverkning från början (som Neumann/Sennheise t.ex.) eller så ser man till att ha en väl fungerande kvalitetskontroll där man kasserar dåliga kapslar.

Köper man en billig kinamick så har man mycket att vinna på att ta hem ett par stycken och testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...