Jump to content
Annons

Behöver hjälp med lyssningen (problemet löst)

lavrell

Recommended Posts

Tja!

Nu är det såhär att jag ska börja spela in lite sångdemos till folk från skolan här hemma och vill då ge dom en någorlunda lyssning (ni vet hur sångare/sångerskor är 😉

Utrustningen jag har hemma att tillgå är som följer.

Dator med ESI Waveterminal 192L Ljudkort Länk här

Ett stycke Mindprint En-voice preamp Länk här

Sketen Alto s6 mixer som jag endast tänkte ha till lyssning, får se hur det blir nu Länk här

Tanken är att jag vill kunna skicka ut reverb i lyssningen till den som ska sjunga in medans jag vill höra torr signal i min lyssning (Behringer 2031A).

Jag vill även anända en dynamisk mikrofon som talk-backmikrofon.

Hur går jag tillväga? vart ska jag koppla in hörlurarna och vilka utgångar ska jag välja i Logic? Ifall nån kommer på en helhetslösning skulle jag bli överlycklig! 😄

Tack på förhand!

/Micke Lavrell

Edited by lavrell

Annons
Guest MrPhil

Åh... vilka krångliga problem det blir med datorer......ööööh...

Efter att ha stirrat på mixern tror jag nästan inte det går med allt du vill.

Du måste ju få tillbaka mixen med sång till både lurar o monitor, o du kan bara välja samma till dessa tror jag....

har du otur kan du inte ens skilja aux-return från att gå in i mixen...

Är den RIKTIGT kul så är det brytjack i i phones oxå, så då hör du inget i monitorerna....

O skickar du in i ljudkortet direkt o tappar ut på olika utgångar tillbaka till mixern så får du antagligen en irriterande latency som sångarna INTE kommer uppskatta.

nehe.... JAG går bet. Mitt råd är byt upp dig till en större mixer med bättre förutsättningar.

Testade nu med att kopiera signalen från output 1-2 till de andra utgångarna och kopplade in hörlurarna i en av de andra utgångarna.

Testade att spela in sång med reverb skickat till den kanalen via en bus i Logic.

Funkade kalasbra! utan latency!!!

Är ju ingen sångare men testade samma sak med min gura och inte heller där upplevde jag någon störande latency 😱

kan tilläggas att kopplingen ser ut som följer:

Gitarr ---> Mindprint ---> Ljudkortets Line-ingång

Utgång 1-2 ---> Alto-mixer ---> Monitorer

Splitta signalen från 1-2 till samtliga utgångar.

Utgång 5-6 ---> Hörlurar. Då ställer jag hörlursvolymen via ESI:s egna kontrollpanel.

Tänk att det va så enkelt. Eldprovet kommer om några dar då tjejen, som är en erfaren sångerska, ska sjunga in en demo. Hoppas på det bästa iaf 😮

/Micke