Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Talade precis med min otroligt duktiga gitarreparatör som gav det trÄkiga beskedet att min Martin D 16 RGT sannolikt lÀmnat in för gott. Det har under flera Är varit problem med att locket "sjunker" p.g.a. svagheter och antagligen fel i dess konstruktion. Mycket har provats för att ÄtgÀrda detta men nu verkar det som sagt kört. Jag Àr inte första Àgare pÄ gitarren heller, sÄ att gnÀlla hos Martin har man nog inte mycket för...

Hur som helst börjar jag inse att jag kommer tvingas införskaffa en ny gitarr och mina tankar har under lĂ„ng tid kretsat kring en D 28. Jag Ă€lskar ljudet nĂ€r de vĂ€l Ă€r inspelade och konstruktionen lĂ€r ju vara stabilare Ă€n en D 16 RGT. En ny sĂ„dan kostar runt 16 000... Vad jag ocksĂ„ börjat fundera pĂ„ - nĂ€r man Ă€ndĂ„ ska investera stora pengar i en gitarr som ska funka mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r - Ă€r om det kan vara vĂ€rt att köpa en Ă€ldre gitarr av samma (eller liknande) modell. DessvĂ€rre Ă€r jag vĂ€ldigt dĂ„ligt insatt i detta med vintagegitarrer. Vad man lĂ€tt kan konstatera Ă€r att de snabbt blir dyrare ju Ă€ldre de Ă€r. Tittar man pĂ„ Ebay t.ex. sĂ„ kostar en som Ă€r byggt pĂ„ 80-90 talet ungefĂ€r samma som en nybyggd. Är den byggd pĂ„ 70-talet kostar den lite mer, pĂ„ 60-talet mycket mer och pĂ„ 50-talet hutlöst mycket (generellt sett alltsĂ„). Finns det nĂ„got generellt man kan sĂ€ga om byggkvalitĂ©n pĂ„ gitarrerna under de olika perioderna eller handlar det uteslutande om vĂ€rde utifrĂ„n Ă„lder och antal exemplar som finns? Jag Ă€r inte intresserad av en antikvitet som man bara fĂ„r titta pĂ„, utan en gitarr som lĂ„ter bra och hĂ„ller för att anvĂ€ndas. DĂ€remot ser jag gĂ€rna att den ökar i vĂ€rde över tid! NĂ„gon som Ă€r lite insatt och vill ge en introduktion, eller nĂ„gon som vet vart man kan börja leta för att skaffa kunskapen??

Annons
Postat

TrÄkigt med din gamla gitarr, det Àr ju vÀrsta som kan hÀnda nÀr ett inspelat instrument kastar in handduken. Men nu kan du ju fÄ tillfÀlle att fÄ tag i nÄgot Ànnu bÀttre som du vet kommer att hÄlla i framtiden. Lita inte blint pÄ det jag skriver nedan, det Àr ju trots allt bara en 21-Ärings forumempiristiska kunskaper som redovisas.

Jag fÄr för mig att det tar ett tag för ett idag nytt instrument att börja öka i vÀrde (15, 20 Är kanske?) just i och med att det tillverkats sÄ mycket bra under i stort sett hela 1900-talet och att Àldre alltid gÄr först.

Det man kan sÀga om vintagegitarrer Àr att Àldre gitarrer ofta tillverkades av trÀ som fÄtt torka ordentligt, vilket gav ett finare ljud. NÀr man sedan började massproducera instrument sÄ rÀckte inte det torkade trÀet till och man började anvÀnda trÀ som inte var lika vÀltorkat, varpÄ instrumenten lÀt sÀmre (och i vÀrsta fall fick en kortare livslÀngd dÄ trÀet inte rört klart pÄ sig före tillverkningen och kunde spricka vid förÀndrad luftfuktighet osv.) Akustiska instrument lÄter Àven bÀttre med tiden, men kan vara döda i tonen om de inte spelats regelbundet över en tid (har jag hört av en fiolbyggare.)

NÀr det gÀller gitarrer i den prisklass du tÀnker dig sÄ Àr det nog dock ingen fara med vilket trÀ som anvÀnts vid tillverkningen. Vidare har jag hört gitarrister som snackar om att en gitarr som har 10 Är pÄ nacken Àr ett sÀkrare köp Àn en ny i och med att trÀet med största sannolikhet rört klart sig och ger dÀrmed instrumentet en mycket lÄng livslÀngd om det bara konstruerats rÀtt (vilket jag antar att de flesta hi-end instrument sedan 90-talet har, vi har bÀttre grejer Àn nÄgonsin idag.)

Postat

Har kollat upp lite mer kring detta, specifikt vad gÀller Martingitarrer. Tydligen var det sÄ att Martin i början pÄ 70-talet satte igÄng att tillverka gitarrer i lÄngt mycket större skala Àn tidigare, varför Martingitarrer med samlarvÀrde i egentlig mening bara Àr de som tillverkades innan denna industrialisering av verksamheten. Dessutom sÀgs det att detta medförde en markant försÀmring av kvalitén pÄ gitarrerna och att en nyligen tillverkad Martin dÀrför sannolikt hÄller bÀttre standard Àn en frÄn 70-talet. Det betyder dock inte att alla gitarrer var dÄliga och - som du skriver - en gitarr som visat sig vÀrdig i ett par decenier kommer sÀkert hÄlla Àven fortsÀttningsvis. M.a.o. man kanske inte riskerar att rÄka ut för samma sak som jag med min D16... Utöver det tycker jag att man ofta hör att D 28 och andra gitarrer som inte har skalloperade ribbor behöver en lÄng tids inspelning innan de lÄter riktigt bra. SÄledes - vill man ha en "riktig" vintagemartin sÄ Àr det 60-talet och tidigare som gÀller. Dessa Àr ju redan sÄ mycket dyrare att jag nog helt enkelt fÄr ge upp den tanken.

Postat

Har sjÀlv funderat pÄ det dÀr, men kom inte fram till vad jag sjÀlv skulle fÄ ut av att nÄgot i min studio Àr vintage...?

Postat

Alltid trist nĂ€r gamla "kompisar" ger upp/lĂ€mnar in. 😕

Jag tycker du ska lyfta frÄgan hÀr ocksÄ: http://ackegura.proboards.com/

Det finns mÄnga som Àr duktiga pÄ akustiska instrument dÀr. Hoppas det löser sig pÄ ett bra sÀtt.

Postat

först tycker jag du ska gÄ till en annan reparatör ocksÄ för att snabbt slÀnga ett öga pÄ dem. d16 Àr vÀl dÀr grÀnsen gÄr för vad JAG tycker man ska kolla in och vad som Àr vÀrt att reparera. för dyrt kan det bli. men vÀrt om du Àlskar gitarren.

det som hÀnder med Àldre gitarrer Àr vÀl att trÀet torkar lite och ger en "naturligare akustisk" ton. sen Àr det precis som alla instrument. gamla instrument behöver inte alltid betyda bÀttre. olika ex kan skilja sig mycket!

jag har en nyare gibson country western frÄn 2002 kanske? som lÄter underbart men betydligt sÀmre Àn den hummingbirden frÄn 68 som finns i studion. den Àr dock sjukt jobbig att spela pÄ. sen vill man kanske inte alltid ha ett orginal ute pÄ vÀgarna. men av min erfarenhet sÄ gör martin (frÄn d18) bÀttre kvalitativa produkter Àn vad gibson gör i samma prisklass. tror jag provat 15st j45or innan jag valde nÄgot annat. har dock provat 2 olika j45or som Àr gudabra! men men.. kostade lite mer ocksÄ....

gillar du martingrejen sÄ bör du kolla in collings. de kanske ocksÄ har nÄgot för 18000. D28 lÄter iallafall bÀttre Àn en HD28 i mina öron. ibland kan jag dock tycka man vinner pÄ att skaffa en lite anvÀnd acke sÄ man vet vad man har att förvÀnta sig om ett par Är. min country western har precis börjat lÄta bra.

Postat

NÀ, i praktiken tillför det ju egentligen inte nÄgonting i sig att instrumenten man spelar pÄ kan kallas vintage och Àr svindyra om man skulle kunna fÄ ett nyare, massproducerat instrument som Àr lika bra för en brÄkdel av pengarna. Det Àr vÀl ren materialism och ha-begÀr, antar jag.

Jag har i ett tidigare skede varit runt till alla jag kan komma och tÀnka pÄ som kan nÄgonting om gitarrer i Göteborg. Har fÄtt rÄd om allt frÄn att min D16 bara behöver en rejÀl Äterfuktning till att det inte Àr mycket annat att göra Àn att "rÄka" tappa den i golvet och ringa försÀkringsbolaget. Den jag litar mest pÄ och som verkligen anstrÀngt sig för att fÄ ordning pÄ guran (Gitarren, pÄ Skanstorget) börjar nu ocksÄ lÄta vÀldigt uppgiven om vad man mer kan göra.

Till de goda nyheterna: I min jakt pÄ en "lagom" begagnad D28 snubblade jag istÀllet över en Guild D-55 som jag snabbt gjorde affÀr pÄ. En gitarr jag suktat efter i mÄnga Är. LÄter fantastiskt bra (och starkt) över hela registret. Enda som Àr ovant Àr den ganska breda halsen... SÄ kan det ocksÄ gÄ. Kontentan Àr iaf. att jag Àr vÀldigt nöjd!

• 3 veckor senare...
Postat

..var pĂ„ vĂ€g att tipsa om Gitarrmakaren pĂ„ Kastellgatan, strax ovan Gitarren pĂ„ Skanstorget, men sĂ„g nu att du slĂ„tt till pĂ„ en ny gura. Vill du Ă€ndĂ„ höra med ytterligare en duktig yrkesman gĂ€llande din Martin, sĂ„ hör med Åke pĂ„ just Gitarrmakaren.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.