Jump to content
Annons

Ljudfördelning mellan ljudkort


ticcitocc

Recommended Posts

Jag har köpt mig ett E-MU 1212m och för att gå direkt på problemet så får används det kortet vid fel tillfälle. Jag vill enbart använda det till mina inspelningsprogram : Cubase , Logic som jag dock inte installerat än. Nu är det så här att i Windows så spelar Mediaspelaren upp musiken med mitt EMU kort, jag vill ha det uppspelat i mitt SB-Live! där jag har mitt högtalarsystemet. När jag tittar på TV från mitt tv-kort som skickar signalen till linjeingången på mitt SB-live så spelas det upp från det kortet. Men det kanske är så självklart som det låter..

Jag har ställt in i kontrollpanelen att mitt SB-Live ska vara kortet som sköter allt men ändå spelas ljud från mediaplayer upp med mitt EMU. I Spel får jag inget ljud i något av korten.

Det här blev långt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu postade jag två av misstag, hoppas någon kan ta bort det senare. (Fick upp en error sida som sa att det inte funkade så jag provade igen)

.

Min kompis har ett 1010lt och när han kopplade in det för första gången så löste sig allt direkt utan att han gjorde något... fusk 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig stött på problemet, men jag brukar å andra sidan installera mitt SB Live först - och inte förrän drivrutiner etc för det är installerat, trycker jag i mitt audiokort (RME Hammerfall). Det borde vara en idiotsäker metod, eftersom Windows då känner igen det först installerade kortet som standardkort och troligen därför väljer det i första hand, så att audiokortet bara används i de applikationer där man vill använda det...

För mig har detta sätt fungerat varje gång i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske får prova olika mediaspelare tex.

Själv har jag winamp där kan du enkelt ställa in vilket ljudkort som ska användas.

Sen gäller det även drivrutiner också kolla att alla finns.

Sen kan du högerklicka på filer och välja öppningsalternativ på olika filer typ mp3 filer öppnas med winamp dvs ditt Sb-kort. Och wav filer öppnas med tex wave lab eller hur du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inaktiverade mitt EMU kort nu och installerade nya drivrutiner till mitt SB-live och nu har jag ljud i mitt SB- live igen. Dock kan jag inte aktivera mitt EMU nu :S När jag trycker på aktivera så stängs datorn av *poff* och startas upp igen och fortfarande inaktiverat.

Någon som haft det här problemet ? :'(

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag är ledsen att jag har trakaserat er med den här tråden som ingen vill vara med i men nu funkar det ! 🙂

Vad gjorde du för att få liv i det...?

Kan vara bra att veta om någon annan stöter på samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan altså koppla in 2 st ljudkort utan problem och låta dem arbeta med olika saker?

Tex att mitt delta är till för audio och midi inspelning och mitt audigy till uppspelning?

JAg skulle gärna vilja ha svar på den här frågan.. du som stängde tråden kan du inte säga hur du lyckades och på så vis hjälpa andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att Creative avråder från att ha några andra creative-kort installerade när man installerar drivrutinerna till 1212/1820. Jag gissar att de nya drivrutinera slår ut de gamla.

Så kan det mycket väl vara - Creative äger ju EMU sedan några år tillbaks, så det kan vara där problemet ligger. Enda lösningen är kanske att skaffa ett annat slask-ljudkort eller använda det som sitter inbyggt på moderkortet om det finns...

Jag körde tidigare RME Hammerfall och ett SB Live tillsammans - och numera kör jag med samma Hammerfallkort och använder det som sitter på moderkortet som slask-kort. Fungerar klockrent, precis som det gjorde tidigare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde tidigare RME Hammerfall och ett SB Live tillsammans - och numera kör jag med samma Hammerfallkort och använder det som sitter på moderkortet som slask-kort.

Appropå det. Terratec har en lite lustig lösning påsitt EWS88 D. Egentligen är det ett rent digitalt kort (inga AD/DA-omvandlare). Men där sitter även en enkel ljudkrets med egen DA-omvandlare som man kan använda just till slask (systemljud och liknande). Fördelen är att slaskkortet inte kräver egen IRQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just installerat en mBox, så nu har jag ett E-mu 1820 & en mBox installerade samtidigt. Lite kul att ha igång Protools & samtidigt lyssna på musik genom E-mu-kortet, varför det nu skulle vara bra.. 😳

Jag tror det blir vajs med 2 st Creative-kort, drivrutinerna för wav är antagligen samma för båda korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...