Jump to content
Annons

Val av basförstärkare?


bernu

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja basförstärkare. Vad bör jag tänka på för att kunna spelain bar bas? Jag kommer använda en AKG D112 (kaggemick) + en shure 57:a för att micka upp förstärkaren.

Jag har tittat en del på Hartke ME48 som säljs på musikbörsen i ett paket med en 15"+4st 10"+toppen.

Har någon testat EBS? Dom säljs bland annat på Musik Centralen i Växjö (http://www.musikcentralen.se/)

Som sagt, jag behöver förslag på något som funkar bra för att spela in och samtidigt funkar att använda för att repa med...

Tackar och bockar 😉

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan är om inte EBS gör de bästa produkterna för basister idag. Har inte haft tillfälle att prova några av deras förstärkarriggar, men deras effektboxar tillhör mina favoriter, och deras "Northern Light" är det enda jag strängar upp med. Testa några EBS-stärkare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja EBS verkar göra stabila grejer, men det är inte ett av dom märken jag sett eller testat själv innan. Jag har mest kollat på Trace Elliot, Hartke och Ampeg annars... Jag såg mest att EBS fått bra recensioner så då vill man ju kolla upp dom lite mer.

Jag får väl helt enkelt sticka bort till JAM och testa lite 😎

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu återger jag bara saker som ofta hörs i "basdebatten". De går ut på att man inte gärna kör en 4 x 10 ensam för att den ofta saknar botten. Man brukar då också ha ett kabinett med en 15" högtalare i också. 4 x 12 brukar funka bra på egen hand.

Vad tycker jag då? Jag kan förstå vad som menas. Sen tycker jag nog att det är skillnad på scenljud och studioljud. Jag tror att med en AKG D112 som ena mick så kommer Du ändå att få till en botten Du blir nöjd med. Ett tips bara: Linea även från förstärkaren. Det brukar vara jättetacksamt att ha den kanalen att tillgå när man mejslar ut bassoundet, även om man vill att det skall låta uppmickat.

Sen har jag väldigt goda erfarenheter av alla de märken som räknas upp här ovan. Jag vet en spelning vi gjorde där vår basist körde på en inlånad rigg. Det var en Ampeg 400 w topp och ett jättekabinett av samma märke med 8 x 10!!!! Man var rädd för att vistas framför den riggen! Det lät svinbra, distinkt och med en jättebotten! Tro fasiken det, högtalarkabinettet var stort som en mindre korvkiosk!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips bara: Linea även från förstärkaren. Det brukar vara jättetacksamt att ha den kanalen att tillgå när man mejslar ut bassoundet, även om man vill att det skall låta uppmickat.

Riktigt. Vissa riggar kan vara luriga att micka bra. Min gamla HH Acoustic-rigg är en sådan. Med 2st 200W 15-tummare och sub-portar brukar golv, väggar och inredning vibrera och skaka, inklusive mikrofonstativet. Den är helt omöjlig att ha att göra med i en studio. Som live-rigg däremot slår den det mesta... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Haj,

Tack för svaren! 😕

Jag har läst att det är väldigt många som bara kör med en DI-box för att spela in basen. Blir det verkligen bra? Jag kan förstå poängen med att köra det som en extra "variant" för att lägga till det slutgiltiga basljudet men det borde väl vara bättre med en "riktigt" mickad basrigg, eller?

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag kör med en Trace Elliot stärkare helt underbart ljud tycker jag, jag brukar vid inspelning påde micka upp den och linea basen för att sedan mixa ihop signalerna i slutändan.

Så om jag får rekomendera en stärkare så är det Trace Elliot

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst att det är väldigt många som bara kör med en DI-box för att spela in basen. Blir det verkligen bra? Jag kan förstå poängen med att köra det som en extra "variant" för att lägga till det slutgiltiga basljudet men det borde väl vara bättre med en "riktigt" mickad basrigg, eller?

Det här är ju väldigt individuellt, egentligen...både beroende på musikstil, spelstil och personligt tyckande. Jag håller med om att micka upp basriggen är den mest åtråvärda metoden då man där har "sitt" ljud. Å andra sidan så blir slutresultatet alltid vad "producenten" skruvar fram. Finns ju faktiskt (tyvärr) folk som tror att en elbas inte har ett dugg att göra över 100Hz trots användning av både dist- och choruspedaler, och då blir det lajn och mono enligt gammal vana (snacka om att falla platt).

Följ Wonderboys råd och micka vid inspelning, men lägg basen 2ggr (vänster/höger) för att få upp bredden på soundet (en naturlig choruseffekt). Det är bättre att ha att ta av än att fattas. Och ett lajn-spår KAN komma till användning för att "feta upp" de tunga frekvenserna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu återger jag bara saker som ofta hörs i "basdebatten". De går ut på att man inte gärna kör en 4 x 10 ensam för att den ofta saknar botten. Man brukar då också ha ett kabinett med en 15" högtalare i också. 4 x 12 brukar funka bra på egen hand.

Generellt sett föredrar jag att micka 10" framför 15" när jag spelar in. 15" kan ge otroligt mycket botten, men jag kan sakna träigheten (mellanregistret) som de mindre elementen har.

Men består basriggen av både ett 4x10" och ett 15" kabinett är det ju smart att micka båda.

Edit: förtydligade

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare sagt är det ju jättemycket en fråga om tycke och smak...men själv tycker jag nog att Ampeg gör de bästa basförstärkarna. Och då talar jag om deras rörhäckar (V4B eller SVT), inte de nyare transistorprylarna som är lika hemska som allt annat. Själv har jag en Fender Bassman 135, den är nästan värdig att snudda vid en kabel som en gång suttit i en Ampeg...men bara nästan.

Vad gäller högtaleri vid inspelning räcker strängt taget en bra 1x10, viktigare är att den klarar att återge den kraft som förstärkaren skickar in i den. En tumregel är att högtalaren bör klara minst dubbelt så hög effekt som förstärkaren kan ge. Då har du headroom så att det räcker och blir över. Ex: En Ampeg V4B är på 100W, högtalaren bör då klara minst 200W.

Det kan också funka att line'a. En bra linebox som kan ge ett schysst skitigt ljud är SansAmp Bass DI.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu återger jag bara saker som ofta hörs i "basdebatten". De går ut på att man inte gärna kör en 4 x 10 ensam för att den ofta saknar botten. Man brukar då också ha ett kabinett med en 15" högtalare i också. 4 x 12 brukar funka bra på egen hand.

Generellt sett föredrar jag att micka 10" framför 15" när jag spelar in. 15" kan ge otroligt mycket botten, men jag kan sakna träigheten (mellanregistret) som de mindre elementen har.

Men består basriggen av både ett 4x10" och ett 15" kabinett är det ju smart att micka båda.

Edit: förtydligade

Ursäkta min otydlighet. Jag menar just att kombinationen 4 x 10" + 1 15" anses vara så bra av bl a av just de anledningar Du nämner. Jag menade inte att man hellre skulle micka upp en 15" än en 10". De flesta jag pratat med skulle micka upp bägge kabinetten samt linea. Vad som sen verkligen används bestäms i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min otydlighet. Jag menar just att kombinationen 4 x 10" + 1 15" anses vara så bra av bl a av just de anledningar Du nämner.

Ja, nu när jag läser det igen (utan grus i ögonen) så ser jag ju klart och tydligt vad menar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

provade en Ashdown förstärkare med en 4x10 låda som jag gillade riktigt mycket. Nu lirar jag inte direkt metal då förstås men för mig "funkade" den kanon. Kommer dock inte ihåg modellen men den var inte farligt dyr på JAM sist jag såg den.

Jag mickar inte så ofta basstärkare vid inspelningar men det beror mycket på musikstilen (och tidsbrist). En riktigt bra aktiv linebox kan låta underbart bra till softare musik men vill man ha en skitigt rock ljud då vill jag både ha en linad signal samt mik och sen blanda dem i mixen. Ett tips är då att vrålkomprimera den ena signalen och låta den andra vara oprocessad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...