Jump to content
Annons

Vilka skivbolag?


Gekko

Recommended Posts

Skulle gärna vilja ha lite tips på till vilka skivbolag man hade kunnat skicka sin demo till om man sysslar me house? Antar att man kan skicka till dom absolut största skivbolagen också eftersom house väl nu blivit väldigt mainstream så lista gärna även dessa:

Tacksam för alla svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

beror väl på vilken stil housen är. jag brukar leta upp de som släpper samma stil som låtarna jag gjort och sedan skicka demo till dem. tänk på att vissa bolag inte gillar att man visar upp låtarna på tex soundcloud. bättre då att ladda upp ett gäng låtar på tex mediafire och ge dem en länk dit.

ibland har man tur. jag blev kontaktad av omar s på fxhe i detroit att han ville släppa ett av mina gamla spår som släpptes på platta typ 95 och det har i sin tur inneburit att jag har släpp på gång på fit sound, också i detroit och ett nystartat bolag i malmö.

men berätta gärna vilket stuk det är på din house eller länka där man kan lyssna lite så kan man kanske ge bättre råd efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon härligt med svar va lite segt i början där:) Jo jag gör ganska hård house men med mycket melodi, man skulle väl kunna säga att det är ganska typisk svensk house med skillnaden att jag ej gör remix på något utan skriver allt själv. Har tyvärr inget jag kan skicka i nuläget då jag ej fått tillbaka det från mastering än.

Link to comment
Dela på andra sajter

är också väldigt intresserad i den här frågan, har försökt o skicka till bl.a spinning records och Joia men verkar ha varit för döva öron, eller att jag kanske gått till väga på fel sätt? håller också på med house men kan göra allt möjligt beroende på vad känner för ^^

här är väll ett exempel iaf https://soundcloud.com/whaat-1/whaat-high-some-improvements

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag är väl ingen för er då eftersom jag inte kallar det ni gör för house... 😉 Men mitt råd kvarstår, det är bara att skicka och skicka till de bolag som släpper den typen av musik. Man måste tänka på att de säkert får en jäkla massa demos nu för tiden och att de inte har tid att besvara alla. Om ni inte får svar från de större bolagen, gå mot de mindre osv.

Jag var som mest aktiv mellan 1990-1995 men startade upp lite smått i år igen... Antar att det var enklare på ett sätt på den tiden för att det var inte så många som höll på med det då. Det som gör det enklare nu dock är att allt kan skickas digitalt så det är bara att tjöta. Gör ni en ny låt, skicka igen, och igen och igen... Men skicka inte samma låtar flera gånger till samma bolag. På min tid fick man skicka kassett band och så småningom dat band så det är ju enklare nu. 🙂

Får ni inga svar från skivbolagen så är det väl bara att lägga upp på soundcloud och sedan börja sprida det till grupper där de listar den musiken ni gör etc. Vem vet, det finns kanske något skivbolag där som snappar upp det? Reverbnation har en tjänst som visserligen kostar en liten slant men där man har möjlighet att få sin musik listad på itunes etc om det bara är bra nog, kanske på er egen nätlabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på t.ex. beatport.com eller andra nedladdningssidor och se vad skivbolagen heter som släpper er typ av musik. Se om det står någon kontakt uppgift till dem på t.ex. discogs.com eller residentadvisor.com eller google sök och kollar efter hur de bolagen tar emot demos. Det finns tyvärr skivbolag också som inte tar emot så kallade unsolicited demos. Cocoon är ett sådant skivbolag. Sär här är benämningen för det:

Each label has their own definition and policies for "unsolicited" material. "Unsolicited" material means either: 1. materials the record label hasn't invited you to send, or 2. materials submitted by representatives the label hasn't had business associations with.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...