Jump to content
Annons

Keyboardinspelning


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har nästan aldrig spelat in keyboards, men ska göra det i morrn, det är en lite större Kurzweilgrej tror jag, med viktade tangenter.

Det är väl ganska enkelt, man slipper ju mickar osv, men undrar ändå om det är nåt jag borde tänka på. Tänkte koppla den först till en stereokompressor och komprimera lite lätt. Det blir mest Hammondstuk på ljuden, men även piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag skulle strunta i kompressorn, orgelljud är inte anslagskänsliga så skall du inte färga ljudet medvetet gör kompressorn inte mycket nytta. Piano skulle jag också strunta i att komprimera vid inspelningstillfället.

Däremot skulle jag fundera på att dra in orgeln i en gitarrförstärkare för lite skön crunch, det kan göra underverk på en orgelsframtoning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra ut den i ett PA, eller "vanlig" stärkare och spela in den signalen också.

Rune Bertilsson som han heter har fruktansvärt bra ljud i den burken, det låter nästan mer Hammond än en riktig Hammond o Lesley. Kan en liten Fendercombo med tunn botten tillföra nåt där? I Lexiconeffekten finns det Lesliesimuleringar, men såna är det väl redan i keyboarden?

Nåt jag är skitsvag för är snygga elpianoljud. Det liksom kluckar hemtrevligt i dem, de ger ett j-a groove med rätt pianist.

Antagligen spelar vi in utan lurar o kör lyssningen genom JBL+subben. Det är inga andra instrument som ska spelas in samtidigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag struntar i kompressorn, kan ju bounca dit en sån senare om jag vill. Ska rigga även en förstärkare med mickar. Fan vad kul det ska bli, pianisten är sjukt skicklig, han spelar mina konstigaste låtar live utan att blinka fast han aldrig hört en sekund av dem. Fyra tonartsbyten? Peace of a cake. 😎

Edit: Jag har ju PA-grejer med, värsta aktiva Yamaha toppar o tex en Laney 12" golvmonitor. Kan det vara bättre att köra orgel i dem, bättre botten än Fender Hot Rodden?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Provar stereo med två olika mickar. Med två lika blir det mindre stereoeffekt på en ensam högtalare.

Jag har ju iofs två gitarrstärkare, en liten 5 watts rörfender oxå.... Kanske bättre att tappa v o h till var o en av combona. Lesliesimuleringen borde ju vara i stereo redan från början, med bara en stärkare mattas väl den stereobilden av?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är du en klurig farbror kan du spela in stereo i portan och sedan kan du ju "reampa" orgeln i någon bra stärkare och mixa linje och förstärkar signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du en klurig farbror kan du spela in stereo i portan och sedan kan du ju "reampa" orgeln i någon bra stärkare och mixa linje och förstärkar signalen.

Det blir väl så. Keybordisten har mkt ont om tid, han spelar överallt och är familjefar, att det är kort om tid förståår man när han föreslår att han ska komma o spela in kl 10.00 på en söndagmorron. Så experimenterandet tar jag efter inspelandet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...