Jump to content
Annons

Stenarna som saknas?


riwa

Recommended Posts

Ofta sitter jag i följande situation:

Jag har trummor som låter fett

Jag har en fet hook eller ackordföljd.

Men det är bara en massa som saknas

Sakerna jag kommer på vill inte passa. Jag brukar lägga en basgång som oftast tar för mkt ljus från hooken. Eller så lägger jag på stråkar som får min hook att bli fromm som ett lamm. Till slut blir det oftast bra men det tar en evighet och det känns som att "receptet" blir förlorat på vägen. Som att jag har en god köttbit och god potatis men ingen sås. Och varje gång jag lyckas reda en sås så har jag hunnit glömma hur jag tänkte. Jag har ju rent ut sagt provat mig fram ibland. Jag fattar att det så klart är för att jag är nybörjare men jag känner att jag hade kunnat lära mig snabbare med en knuff i rätt riktning.

Tacksam för tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela upp det du har kommit på för någon annan, och låt de komma med input. Det kan räcka med en liten knuff bara för att komma vidare.

En viktig del är också att försöka hitta vad som är viktigt i låten och arrangemanget. Som du skriver så lägger du på stråkar som gör hooken sämre, varför lägga till stråkar i sådana fall? Ofta lägger man på för mycket saker bara för sakens skull, men fyller de inte någon funktion eller rent av förtar något så kan det vara bättre att skala bort än att lägga till.

Ytterligare något som jag har upptäckt är bra om man fastnat är att bryta mönster. Om du upptäcker att du alltid skriver en låt eller gör ett arrangemang i samma ordning, försök vända på det. Om du alltid börjar med ett trumkomp så kan du försöka att skapa en melodi och utgå från den o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Du kanske börjar i fel ände? Börja skriva kärnan i låten. Dvs melodi och text. Lär dig spela den på ngt instrument.

Jag har själv ofta en föreställning i början i skrivandet om att en låt borde passa en viss stil. Men när den är färdig så känns det som att tex en "stråklåt" istället borde vara en "pianolåt". Vissa riff kan kännas fel i slutänden. Tonarten kan vara fel. Låten kanske borde gå snabbare/långsammare vilket jag inte vet innan den är färdig.

Om jag börjat med inspelandet utan att låten är färdig så kan jag känna mig inlåst. Jag spelar ofta en låt några månader på ngt instrument innan jag spelar in den som demo, och då ofta för att höra den utifrån och fråga mig själv: "Passar detta?", "Funkar Lyriken?", "Är tonarten/tonarterna rätt?"

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingår det sångtext eller rap i slingan?

Om inte, testa att göra det. Då får du en idé om vad det hela handlar om, en riktning att följa, en berättelse att klä i rätt kläder.

I övrigt är det här en oerhört underskattad del av musik-alstrande. Oerhört ofta man hör på väl säljande musik att dom fått till en bra slinga/hook/följd, men dom har klätt den i t-o-t-a-l-t mediokert, eller helt fel dräkt liksom. Väldigt vanligt. Själv sitter jag aldrig vid datorn när jag gör sånt här. Jag kan inte tänka kreativt vid datorn. Tanken blir blank som ett tomt word-dokument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...