Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Undrar lite över kopplandet av in-ear system och sÄ vidare.

Som jag förstog först va ett trÄdlöst in-ear system nÄtt som gjorde att man fick medhörning direkt i öronen OCH att var och en i bandet kunde ratta sitt helt egna ljud.

Detta undrar jag stort hur det skulle funka för man behöver vÀll en lite mer speciell eller kanske till Ä me varsin mixer för att fÄ detta?

Sen en annan sak som slog tanken var trĂ„dlösa system, nĂ€r alla fĂ„r ha samma ljud. man köper ETT paket med sĂ€ndare, mottagare och hörlurar och sen de andra fyra i bandet kan vĂ€ll bara köpa mottagare Ă„ hörlurar som ligger pĂ„ samma frekvens? SĂ„ alla fĂ„r sin signal frĂ„n samma sĂ€ndare? Borde vĂ€ll funka kanske Ă€r sĂ„ man gör inte vet jag 😛

Annons
Postat

Ska var och en ha olika monitorljud sÄ krÀvs att mixern har mÄnga AUX utgÄngar som helst ska gÄ att stÀlla pÄ PRE regeln. En för varje monitormix.

Klart att alla kan dela pÄ samma sÀndare om nu mot förmodan alla nöjer sig med samma monitorljud. Oftast vill man ju ha olika dock.

Postat

Jag brukar fundera pĂ„ varför man inte kan göra sĂ„ att alla hör samma ljud? Och att det Ă€r samma ljud som det som gĂ„r ut i PAt. Om det ljud jag hör Ă€r nĂ„t helt annat Ă€n det publiken hör hur ska jag dĂ„ kunna nyansera rĂ€tt? Jag vet att det Ă€r vanligt med separatta mixar men vaddĂ„, vill man höra nĂ€stan bara sig sjĂ€lv och slippa höra de andra? Shit vad tajt o bra man mĂ„ste lira dĂ„... 🙂

Postat

Jag tycker att det Àr mycket lÀttare att t ex köra om jag hör mig sjÀlv ordentligt, och inte som nÄgon bakgrundsstÀmma i en fÀrdig mix. Men visst, Àr det inte allt för komplext sÄ funkar det fint att köra pÄ samma mix som gÄr till publiken.

Olika sÀtt att koppla in in-ear-lyssning diskuteras ganska flitigt i t ex denna trÄd: //forum.studio.se/index.php/topic/96558-personlig-monitor-for-helt-band/page__fromsearch__1

Ett tips kan förresten vara att inte stirra sig blind pÄ att det mÄste vara trÄdlöst i början. Det Àr ju egentligen mest om ni Àr ute och giggar mycket med egen utrustning. NÀr ni repar gÄr det förmodligen lika bra med trÄdbundna in-ear-pluggar. Det enda man behöver komplettera mixerbordet med dÄ Àr en hörlursförstÀrkare med tillrÀckligt mÄnga utgÄngar.

Postat

Jag brukar fundera pĂ„ varför man inte kan göra sĂ„ att alla hör samma ljud? Och att det Ă€r samma ljud som det som gĂ„r ut i PAt. Om det ljud jag hör Ă€r nĂ„t helt annat Ă€n det publiken hör hur ska jag dĂ„ kunna nyansera rĂ€tt? Jag vet att det Ă€r vanligt med separatta mixar men vaddĂ„, vill man höra nĂ€stan bara sig sjĂ€lv och slippa höra de andra? Shit vad tajt o bra man mĂ„ste lira dĂ„... 🙂

Det var vÀl en ganska löjlig invÀndning.

Klart att man vill ha en balanserad monitormix som avspeglar det som gÄr ut men försök du vara körsÄngare om du inte hör dig sjÀlv bra med en gitarrstÀrkare jÀmte dig. Jag mixar ofta ett stort balkanband och dÀr vill sÄngerskan i princip bara ha kompet i sin medhörning medan fiolerna tycker det rÀcker med scenljudet. Bara för att ge ett exempel. Kan lova att det blir tajt ÀndÄ.

Postat

Det var vĂ€l det dĂ€r ocksĂ„? Nilsson har ju Ă€ndĂ„ fler Ă„r i branschen Ă€n ganska mĂ„nga av oss tillsammans 🙂 Även om du inte hĂ„ller med sĂ„ behöver man inte sĂ€ga att andras Ă„sikter Ă€r "löjliga":

Sen Ă€r det sĂ„klart sĂ„ att alla inte har samma syn pĂ„ vad som funkar, kan t ex tĂ€nka mig att ett stort antal forummedlemmar skulle tycka att hans studio Ă€r nĂ„got svĂ„rarbetat. Men som man sĂ€ger i utlandet, whatever floats your boat 🙂

Postat (redigerat)

Klart att man vill ha en balanserad monitormix som avspeglar det som gÄr ut men försök du vara körsÄngare om du inte hör dig sjÀlv bra med en gitarrstÀrkare jÀmte dig. Jag mixar ofta ett stort balkanband och dÀr vill sÄngerskan i princip bara ha kompet i sin medhörning medan fiolerna tycker det rÀcker med scenljudet. Bara för att ge ett exempel. Kan lova att det blir tajt ÀndÄ.

Sxxt pĂ„ dig. TS har ett traditionellt rockband med tvĂ„ gitarrer, bas trummor o sĂ„ngare, inget Balkanband med 100 balalajkor. Är man ett vanligt rockband funkar det skitbra att alla har samma ljud. Om jag sjĂ€lv ska spela bra Ă€r det viktigt att jag hör de andra minst lika starkt som mig sjĂ€lv. Hör jag min egen sĂ„ng för starkt sjunger jag som en gnĂ€llande unge. Är man ett mkt ungt rockband Ă€r det inte sjĂ€lvklart att man köper en mixer med 10 auxar per kanal. De pengarna existerar inte dĂ„.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Ok, löjligt var kanske fel ordval. Ber i sÄ fall om ursÀkt för det Guitar Nilsson. TÀnker dock undvika att sxxxa pÄ mig om det Àr ok.

Men jag tÀnker inte alls hÄlla med dig ÀndÄ. Spelar ocksÄ i rockband dÀr vi tex har en synth pÄ lead. Jag vill inte alls höra den lika starkt som han som spelar den vill utan Àr mer intresserad av vad basen och gitarristen gör dÄ jag Àr trummis.

Menar ni att detta skulle vara en ovanlig önskan?

Postat

Monitormixar Àr ytterst personliga! Men som grundregel brukar man vilja ha sitt huvudinstrument lite högre Àn alla andra.

Trummisar och basister brukar hÀnga ihop rÀtt tajt och vill oftast ha mycket av varrandra. Samma sak ofta med gitarrister.

SÄngare Àr experter pÄ att be om lite av de andra och mycket mer av sig sjÀlva. (Rapparna spelar i en helt annan liga!)

NÀr man kommer in pÄ Inear Àr det vÀrt att satsa pÄ lite dyrare snÀckor (helst formgjutna, men det Àr som vanligt en kostnadsfrÄga). KÀnn sen efter hur mÄnga system som behövs. Man kan komma lÄngt pÄ bara tvÄ!

VÀrt att veta Àr ocksÄ att mÄnga brukar tappa livefeelingen med IEM och det brukar resultera i att man mÄste skaffa tvÄ ambience mikrofoner för att kunna lÀgga med publik/slask-ljud frÄn scenkant(ytterligare kostnad)

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Tja!

Vet inte om du sett detta Àn, men Mackie har en ny mixer ute som man kontrollerar med en iPad. 6 auxar, alla pre eller post och alla med en separat meny sÄ varje bandmedlem (upp till 6 stycken) kan fÄ sin egen monitormix. Ansluter du systemet till WiFi kan dessutom alla styra sin egen monitormix frÄn en iPhone (eller iPad).

Helt enkelt fantastisk prestanda för överkommligt pris (runt 10 000).

/F

Postat

Tja!

Vet inte om du sett detta Àn, men Mackie har en ny mixer ute som man kontrollerar med en iPad. 6 auxar, alla pre eller post och alla med en separat meny sÄ varje bandmedlem (upp till 6 stycken) kan fÄ sin egen monitormix. Ansluter du systemet till WiFi kan dessutom alla styra sin egen monitormix frÄn en iPhone (eller iPad).

Helt enkelt fantastisk prestanda för överkommligt pris (runt 10 000).

/F

Är de denna du menar http://www.thomann.d...kie_dl_1608.htm ?

har ju kollat lite pÄ presonus http://www.thomann.d...iolive_1602.htm Àr ju "lite" lika, men med presonusen sÄ fÄr man ju vanlig mixer som gÄr sedan att styra med ipad genom deras program vara.

Men kÀnns som de skulle va en riktigt go grej Ä ha om man inte kör med nÄn snubbe som stÄr Ä endast rattar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.