Nicklas Enace Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Har svĂ„rt att fĂ„ fram raylsvĂ€rdet pĂ„ denna isoleringsskiva. NĂ„gon som vet hur man kan rĂ€kna ut det eller vart man kan fĂ„ info ifrĂ„n utan att maila Paroc? đ Anledningen Ă€r att jag behöver svar hyfsat fort.. đ 610 x 1220 mm 195mm tjock http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/produkter/pages/allmanna-byggisolering/paroc-extra-
joachime Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Kan den hÀr tabellen hjÀlpa? http://www.paroc.com/spps/BI_attachments/Airflow_resistance_table.pdf
Nicklas Enace Postat 9 november 2012 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2012 Kan den hĂ€r tabellen hjĂ€lpa? http://www.paroc.com...tance_table.pdf Jag önskar att det var till hjĂ€lp, det Ă€r sĂ€kert det men jag har svĂ„rt att tyda denna.. đ
cborg Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Joachime gav dig svaret. Innan jag hjÀlper till mÄste jag veta, vad Àr det du behöver rayl-vÀrdet till? (rayl = Pa * s / m)
Nicklas Enace Postat 9 november 2012 TrÄdstartare Postat 9 november 2012 Joachime gav dig svaret. Innan jag hjÀlper till mÄste jag veta, vad Àr det du behöver rayl-vÀrdet till? (rayl = Pa * s / m) Ifall dessa skivor passar bra som absorber i studion. Fast det kanske man inte behöver rayls vÀrdet för att förstÄr? Hörde frÄn en god vÀn att det borde ligga mellan 5000-7000..
cborg Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 Aha. DĂ„ tror jag att det Ă€r rayls/m som du tittar efter (airflow resistivity) inte rayl (characteristic acoustic impedance). rayls/m = Pa * s / m2 I rapporten joachime gav dig har du kPa * s / m2 (dvs antal tusen Pa * s / m2 = antal tusen rayls/m) sĂ„ dĂ€r har du svaret. đ Liten brasklapps-detalj: TĂ€nk pĂ„ att för optimal absorption behovs olika flödesmotstĂ„nd (rayls/m) beroende pĂ„ vald tjocklek. Den rekommendation du fĂ„tt fungerar bra för tjocklekar över 10cm.
adrumdrum Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 (redigerat) Som sagt, vad ska du bygga? "Skivans höga densitet" stÄr det... bÄde till ljudisolering och akustik Àr Àr det bÀttare med lÀgre densitet om skivan Àr 195mm. sökte lite och hittade: http://www.johnlsaye....php?f=3&t=7014 edit: om du ska bygga absorbenter sÄ rekomenderar jag att du vÀljer isover TrÀregelskiva. 20-35 kg/m3 http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930 dÄ kan du nog rÀkna pÄ ca8000 rayls/m. Redigerat 9 november 2012 av adrumdrum
Anders F Postat 9 november 2012 Postat 9 november 2012 (redigerat) Hejsan Jag anvÀnde denna nÀr jag bygger absorbenter. Funkar bra och lÀttjobbat tycker jag http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20906 Mvh Anders Redigerat 9 november 2012 av Gizmozis
Lavid Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 jag Àr inte bra pÄ att tyda tabeller och förstÄr inte riktigt hur svaret han letar efter finns i tabellen.... faktiskt alls, jag förstÄr itne alls. hahaha förklara som om jag vore ett litet barn.
cborg Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 (redigerat) Jag gör ett försök. 1. IstĂ€llet för att titta pĂ„ "Specific air flow resistance, Rs" som motsvaras av enheten rayl (det OP först frĂ„gade efter) sĂ„ tittar vi efter "Airflow resistivity, r" som dĂ„ Ă€r av enheten rayl/m. DĂ„ slipper vi rĂ€kna i tabellen plus att för absorptionrĂ€kningar verkar Airflow resistivity oftare anvĂ€ndas. 2. I tabellen finns det dĂ„ en direkt lĂ€nk mellan "Air permeability, l" som nĂ€stan alltid skrivs ut och "Airflow resistivity, r". Det vill sĂ€ga vet man det ena sĂ„ vet man Ă€ven det andra för Parocs stenullsprodukter. Man tittar bara pĂ„ de tvĂ„ raderna alltsĂ„. (Skit i tabellen nedanför.) Tex. 150 i tabellen i air permeability ger 6,7 kPa s/m2 i airflow resistivity dvs 6700 Pa s/m2 (eller rayl/m) air permeability = luftgenomslĂ€pplighet airflow resistivity = luftflödesmotstĂ„nd Slut! TillĂ€gg : För att krĂ„ngla till det lite till finns tydligen ett flertal enheter som luftgenomslĂ€pplighet uttrycks i.Jag har inte kollat upp om det överensstĂ€mmer sĂ„ jag kan ha fel men vi fĂ„r vĂ€l anta att Paroc har skrivit pĂ„ ett sĂ„nt sĂ€tt i beskrivningen att det kan anvĂ€ndas direkt i tabellen. T,ex. LuftgenomslĂ€pplighet med ett vĂ€rde pĂ„ 120 x 106 m3/mÂČsPa betyder att jag kollar upp 120 pĂ„ rad ett och vad vĂ€rdet dĂ„ Ă€r pĂ„ rad tvĂ„. Som den matematiske ser Ă€r förhĂ„llandet mellan air permeability och airflow resistivity reciprokt (1/x med decimalkommat rĂ€tt). SĂ„ jag kan i ovanstĂ„ende exempel ta (1/120) * 106 = 8333 rayl/m Redigerat 11 november 2012 av cborg
Lavid Postat 11 november 2012 Postat 11 november 2012 Ah! ja jag tror jag Àr med :-) Tack sÄ mycket!!
Nicklas Enace Postat 12 november 2012 TrĂ„dstartare Postat 12 november 2012 Finns tydligen fler Ă€n jag som Ă€r förvirrad av alla dessa siffror.. đ Christian: Med andra ord Ă€r den klart godkĂ€nd att anvĂ€ndas som absorbent? Har fĂ„tt ett pris pĂ„ 70:-/kvm, Ă€r det ett bra pris möjligtvis?
cborg Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 Ja det fÄr vi vÀl tro om vÀrdena stÀmmer. Kolla sÄ att den inte dammar eller luktar för mycket ifall du skall bygga egna absorbenter med ram och tyg.
Nicklas Enace Postat 12 november 2012 TrÄdstartare Postat 12 november 2012 Ja det fÄr vi vÀl tro om vÀrdena stÀmmer. Kolla sÄ att den inte dammar eller luktar för mycket ifall du skall bygga egna absorbenter med ram och tyg. Absolut.. tack för hjÀlpen!
adrumdrum Postat 12 november 2012 Postat 12 november 2012 Om du ska köpa sÄ köp isover istÀllet för stenull, stenullen dammar och Àr full i massa smÄgrus som man inte vill ha att göra med nÀr man bygger akustik.
Nicklas Enace Postat 13 november 2012 TrÄdstartare Postat 13 november 2012 Om du ska köpa sÄ köp isover istÀllet för stenull, stenullen dammar och Àr full i massa smÄgrus som man inte vill ha att göra med nÀr man bygger akustik. Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.