Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Joachime gav dig svaret.

Innan jag hjÀlper till mÄste jag veta, vad Àr det du behöver rayl-vÀrdet till?

(rayl = Pa * s / m)

Postat

Joachime gav dig svaret.

Innan jag hjÀlper till mÄste jag veta, vad Àr det du behöver rayl-vÀrdet till?

(rayl = Pa * s / m)

Ifall dessa skivor passar bra som absorber i studion. Fast det kanske man inte behöver rayls vÀrdet för att förstÄr? Hörde frÄn en god vÀn att det borde ligga mellan 5000-7000..

Postat

Aha.

DÄ tror jag att det Àr rayls/m som du tittar efter (airflow resistivity) inte rayl (characteristic acoustic impedance).

rayls/m = Pa * s / m2

I rapporten joachime gav dig har du kPa * s / m2 (dvs antal tusen Pa * s / m2 = antal tusen rayls/m) sĂ„ dĂ€r har du svaret. 🙂

Liten brasklapps-detalj: TÀnk pÄ att för optimal absorption behovs olika flödesmotstÄnd (rayls/m) beroende pÄ vald tjocklek.

Den rekommendation du fÄtt fungerar bra för tjocklekar över 10cm.

Postat (redigerat)

Som sagt, vad ska du bygga?

"Skivans höga densitet" stÄr det... bÄde till ljudisolering och akustik Àr Àr det bÀttare med lÀgre densitet om skivan Àr 195mm.

sökte lite och hittade:

http://www.johnlsaye....php?f=3&t=7014

edit: om du ska bygga absorbenter sÄ rekomenderar jag att du vÀljer isover TrÀregelskiva. 20-35 kg/m3 http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20930

dÄ kan du nog rÀkna pÄ ca8000 rayls/m.

Redigerat av adrumdrum
Postat

jag Àr inte bra pÄ att tyda tabeller och förstÄr inte riktigt hur svaret han letar efter finns i tabellen.... faktiskt alls, jag förstÄr itne alls. hahaha

förklara som om jag vore ett litet barn.

Postat (redigerat)

Jag gör ett försök.

1. IstÀllet för att titta pÄ "Specific air flow resistance, Rs" som motsvaras av enheten rayl (det OP först frÄgade efter) sÄ tittar vi efter "Airflow resistivity, r" som dÄ Àr av enheten rayl/m.

DÄ slipper vi rÀkna i tabellen plus att för absorptionrÀkningar verkar Airflow resistivity oftare anvÀndas.

2. I tabellen finns det dÄ en direkt lÀnk mellan "Air permeability, l" som nÀstan alltid skrivs ut och "Airflow resistivity, r". Det vill sÀga vet man det ena sÄ vet man Àven det andra för Parocs stenullsprodukter. Man tittar bara pÄ de tvÄ raderna alltsÄ. (Skit i tabellen nedanför.)

Tex. 150 i tabellen i air permeability ger 6,7 kPa s/m2 i airflow resistivity dvs 6700 Pa s/m2 (eller rayl/m)

air permeability = luftgenomslÀpplighet

airflow resistivity = luftflödesmotstÄnd

Slut!

TillÀgg :

För att krĂ„ngla till det lite till finns tydligen ett flertal enheter som luftgenomslĂ€pplighet uttrycks i.Jag har inte kollat upp om det överensstĂ€mmer sĂ„ jag kan ha fel men vi fĂ„r vĂ€l anta att Paroc har skrivit pĂ„ ett sĂ„nt sĂ€tt i beskrivningen att det kan anvĂ€ndas direkt i tabellen. T,ex. LuftgenomslĂ€pplighet med ett vĂ€rde pĂ„ 120 x 106 m3/mÂČsPa betyder att jag kollar upp 120 pĂ„ rad ett och vad vĂ€rdet dĂ„ Ă€r pĂ„ rad tvĂ„.

Som den matematiske ser Àr förhÄllandet mellan air permeability och airflow resistivity reciprokt (1/x med decimalkommat rÀtt). SÄ jag kan i ovanstÄende exempel ta (1/120) * 106 = 8333 rayl/m

Redigerat av cborg
Postat

Finns tydligen fler Ă€n jag som Ă€r förvirrad av alla dessa siffror.. 🙂

Christian: Med andra ord Àr den klart godkÀnd att anvÀndas som absorbent? Har fÄtt ett pris pÄ 70:-/kvm, Àr det ett bra pris möjligtvis?

Postat

Ja det fÄr vi vÀl tro om vÀrdena stÀmmer.

Kolla sÄ att den inte dammar eller luktar för mycket ifall du skall bygga egna absorbenter med ram och tyg.

Postat

Ja det fÄr vi vÀl tro om vÀrdena stÀmmer.

Kolla sÄ att den inte dammar eller luktar för mycket ifall du skall bygga egna absorbenter med ram och tyg.

Absolut.. tack för hjÀlpen!

Postat

Om du ska köpa sÄ köp isover istÀllet för stenull, stenullen dammar och Àr full i massa smÄgrus som man inte vill ha att göra med nÀr man bygger akustik.

Postat

Om du ska köpa sÄ köp isover istÀllet för stenull, stenullen dammar och Àr full i massa smÄgrus som man inte vill ha att göra med nÀr man bygger akustik.

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.