Jump to content
Annons

Grötigt och kaos när jag spelar in med gitarr


Cloudman

Recommended Posts

problemet som stör mig enda in till märgen på mig är när jag spelar in med min nya elgitarr genom amplitube 3.

Det finns ingen definition i ljudet och det låter bara som ett enda stort distat kaos.

först trodde jag att det var gitarr mickarna och sen kollade input gain på allt men inget av det löste problemet.

Har jag missat nåt eller är det bara så att mickarna på gitarren är så ur usla. Min signal kedja går så här

Ibanez rgd 7421 med cap vk mickar-----focusrite itrack solo----dator----cubase

i cubase så skapar jag ett mono spår och lägger aplitube 3 som insert effect

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du provat att lira in nåt och sen använda en kompressor eller en eq och ett hp filter? Finns många sätt man kan fixa till ljud på. Nu är jag inte ens i närheten av att vara duktig på att spela in men detta va bara ett litet tips. Lägg ut ett ljudprov så folk kan höra, då blir det genast lättare att kanske hitta en lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

^ som Millen1981 skrev. Testa att använda en eq. Skär av så mycket du kan utav basen med ett highpassfilter. börjar det låta för tunnt har du skurit bort för mycket. Om inte det funkar så kanske det är dina inställningar i Amplitube som spökar.

Det finns ingen definition i ljudet och det låter bara som ett enda stort distat kaos

Låter som att du kör för hårt på inställningarna. Men självklart kan det vara så att du har enormt mycket mer kunskaper i ämnesområdet. ville bara skicka iväg mina tankar. hoppas att det löser sig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Sänk gainen i försteget på förstärkaremuleringen

2. Sänk förstärkaremuleringens mastervolym - Amplitube 3 modelerar även slutstegsdistortion och det är inte ovanligt att man drar upp förstärkaremuleringens mastervolym istället för att höja pluggens redan processade utsignal. Då kommer slutstegsdistortionen att lägga en murrig filt över en redan hårt komprimerad och relativt transientlös röra.

3. Plocka bort alla eventuella övriga gain-steg i signalkedjan.

4. Kolla vad du använder för kabinett- och mikrofonemulering. Vissa kombinationer kommer att generera additiva signalpucklar som låter onaturligt. VIlka kombinationer det rör sig om beror på gitarr-mickar-förstärkaremulering.

Vad lyssnar du genom? Lurar eller högtalare? Har du kollat signalnivåerna ända ut till öronen?

Amplitube 3 är väldigt potent, men det finns många fallgropar på vägen. Ett tips är att börja med någon modell med mild overdrive, typ en tidig fender eller Vox Copper (kommer inte ihåg namnet exakt nu, men den orangea voxen) eller orangestärkaren. Börja med noll gain och dra långsamt upp. Hittar du inte ett definerat distljud på vägen, utan bara en distad sörja är det fel någonstans i dina nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar 🙂

Mille och rille; jag har förut när jag spelade in hos en vän inte behövt något pre eq eller kompressor för då lät gitarr ljudet redan rent och klart så det var bara att köra på med amplitube.

Men så klart ska jag testa och se om det ger något resultat tack för tipset btw 😄

oioioi: har faktiskt aldrig tänkt på det. Rätta mig om jag har fel visst är den en sorts låda som omvandlar en obalanserad signal till en balanserad.

fast jag vet inte riktigt varför man behöver en balanserad signal i det här läget? ska ta och kolla upp mer om dessa DI boxar Tack för tipset 🙂

Nikko terror anthony: Det kan stämma det ni säger.

Jag har ett kvarts varv gain på gitarren, noll på på focusrite ljudkortet. I cubase håller sig input signalen relativt i mitten bara om jag slår extremt hårt på strängarna blir det clip varning.

så här ser mina inställningar ut i amplitube

5150 simuleringen som jag brukar ställa: gain 7 bas 5 mids 3 treble 6 bottom 6 volume 5

på gitarr kabinetten så brukar jag oftast köra med två 4x12 med två simuleringar av sm57

där ena är vid mitten av konen medans den andra är vid kanten av konen

jag har krk kns 8400 hörlurar som jag lyssnar med

här är ett ljudklipp där jag testade att spela jag har samma inställningar som ovan

Just listen to that shit!!!

gitarr test.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar 🙂

Mille och rille; jag har förut när jag spelade in hos en vän inte behövt något pre eq eller kompressor för då lät gitarr ljudet redan rent och klart så det var bara att köra på med amplitube.

Men så klart ska jag testa och se om det ger något resultat tack för tipset btw 😄

oioioi: har faktiskt aldrig tänkt på det. Rätta mig om jag har fel visst är den en sorts låda som omvandlar en obalanserad signal till en balanserad.

fast jag vet inte riktigt varför man behöver en balanserad signal i det här läget? ska ta och kolla upp mer om dessa DI boxar Tack för tipset 🙂

Nikko terror anthony: Det kan stämma det ni säger.

Jag har ett kvarts varv gain på gitarren, noll på på focusrite ljudkortet. I cubase håller sig input signalen relativt i mitten bara om jag slår extremt hårt på strängarna blir det clip varning.

så här ser mina inställningar ut i amplitube

5150 simuleringen som jag brukar ställa: gain 7 bas 5 mids 3 treble 6 bottom 6 volume 5

på gitarr kabinetten så brukar jag oftast köra med två 4x12 med två simuleringar av sm57

där ena är vid mitten av konen medans den andra är vid kanten av konen

jag har krk kns 8400 hörlurar som jag lyssnar med

här är ett ljudklipp där jag testade att spela jag har samma inställningar som ovan

Just listen to that shit!!!

gitarr test.mp3

Ja det lät ju faktiskt inte bra. Vad menar du när du säger att du har ett kvarts varv gain på gitarren? Menar du gitarrens volympot då? Den bör du ha på max, och sedan ställa mjukvara och nivåer efter det. Då kan du dra ner den sedan, om du önskar, för att t. ex rensa upp en småskitigt inställd stärkare.

Sen ska också sägas att just 5150-emuleringen i AMplitube 3 är jäkligt svampig om man inte är försiktig, och scoppar man dessutom, som du till viss del gör, så rundar man av kanterna ännu mer. Men det låter lite märkligt i ljudfilen. Jag har iaf aldrig fått det att låta så. Men jag använder mest Rectifier-modellen, några gamla Fendermodeller och Voxen. Och den superenkla Tube Combon. Men jag har använt Amplitube 3, den saken är klar.

Jag undrar om det kan vara dina mickar som i kombination med sjusträngat plockar ett alldeles för smalt frekvensområde från dina gitarr. Du har ingen annan gura att testa med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det lät ju faktiskt inte bra. Vad menar du när du säger att du har ett kvarts varv gain på gitarren? Menar du gitarrens volympot då? Den bör du ha på max, och sedan ställa mjukvara och nivåer efter det. Då kan du dra ner den sedan, om du önskar, för att t. ex rensa upp en småskitigt inställd stärkare.

Sen ska också sägas att just 5150-emuleringen i AMplitube 3 är jäkligt svampig om man inte är försiktig, och scoppar man dessutom, som du till viss del gör, så rundar man av kanterna ännu mer. Men det låter lite märkligt i ljudfilen. Jag har iaf aldrig fått det att låta så. Men jag använder mest Rectifier-modellen, några gamla Fendermodeller och Voxen. Och den superenkla Tube Combon. Men jag har använt Amplitube 3, den saken är klar.

Jag undrar om det kan vara dina mickar som i kombination med sjusträngat plockar ett alldeles för smalt frekvensområde från dina gitarr. Du har ingen annan gura att testa med?

ja jag menar gitarrens volympot. 😄

när det gäller förstärkare så tycker att 5150 simuleringen har ett så grymt skönt low end och bas det bara ryter om den när man lyckas ratta den rätt. 😆

Sist när jag spelade in hos en kamrat använde jag en sex strängad ibanez arz gitarr med duncan distortion mickar i den och jag tror att jag körde den in i en DI box och sen till hans focusrite scarlett ljudkort fast vad gör en DI box mer än bara balansera ingången? 😲

Jag har köpt till min gitarr dimarzio blaze mickar som jag tänkte installera efter jag hade provat de som satt i. Men som sagt har jag gjort nått fel i min signal kedja så det är bara att gör om och göra det rätt 😄

tyvärr så har jag bara min gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag skulle nog testa att spela in en helt "ren" signal, utan clip, för att sedan lägga på pluggen och experimentera mig fram till ett välbalanserat ljud.

Har svårt att tro att det är dina mickar som ställer till det. Det är snarare en fråga om balans i de olika delarna av signalkedjan.

Får du digitaldist någonstans så blir det ju skit i slutändan...

Så gitarren på max, in på ett spår utan pluggar eller eq eller något.

Se till att det inte distar/hamnar på rött och att det låter ok som rent oprocessat ljud.

Sedan klan du lägga på dina pluggar och eq, om det behövs.

På så vis vet du i alla fall att det inte är fel på hårdvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad gör en DI box mer än bara balansera ingången? 😲

En DI-box behöver inte nödvändigtvis ha en balanserad utgång, i huvudsak så fixar den till så att impedansen och utnivån från ditt instrument anpassas till ljudkortets line-ingång.

Med det sagt, så kanske ingången på ditt ljudkort (jag har inte koll på ditt kort, men det är inget ovanligt) ÄR en "instrument-ingång", och isf ligger nog inte problemet där. Men att skicka gitarren rakt in i "line-in" blir bara skit.

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skall inte behöva en linebox eftersom det finns en line in på kortet (märkt med en gitarr tom.)

Kör i den och använd gainpoten på kortet till att ställa in ett rent ljud in i Cubase. Se till att det inte peakar rött eller låter illa.

Då har du alla möjligheter att få till ett bra slutresultat med dina pluggar.

Skit in--->skit ut. (Gammalt djungelordspråk.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...