Jump to content
Annons

Två likadana projekt får olika volym?


rockstone

Recommended Posts

Har suttit och mixat två låtar i cubase, dom är inspelade med samma instrument och på samma sätt, den ena låten har ioförsig typ 15 spår mer än den andra men annars är dom likadana. jag har använt alla vanliga effekter som kompressor,reverb, eq m.m. och på master kanalen har jag lagt på izotop ozone, cd master.

Problemet är att det är olika hög volym på dom, projektet med flest spår är lägst i volym, vad kan detta bero på? kan inte höja den låten som är lägst i volym mer för då slår det över............Hur kan det bli såhär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag känner igen det där... Tror det är lite såhär, ju fler spår desto mer måste du jobba för att allt ska få "sin plats" i mixen. Färre spår är oftast lätt att få en stark och kraftfull mix med, har du fler kanaler kommer du ha mer "information" att ta hand om, och varje extra kanal adderar ju mer och mer information. Du kan helt enkelt inte ha samma nivåer på de enskilda kanalerna om du mixar låt säga 5 kanaler mot 25 kanaler. Sen får man också tänka på att upplevd volym och faktiska signalnivåer är två olika saker.

EDIT: och har du två färdiga mixar som låter olika i volym är de ju bara att ändra det i "mastringen" 😉

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det var ett bra svar, desto mer kanaler desto lägre i volym altså

nej

egentligen är det generellt så att ju fler kanaler desto högre volym - om man utgår från kanaler som i sig har samma volym

hur man sen mixar dessa kanaler mot varandra är ju det som avgör vilken totalvolym det blir

sen är det svårt att veta om du pratar volym som snitt eller peakvärden

du har förmodligen olika arr också och olika inställningar på kompressorer eq etc

frågan är snarare hur du kan förvänta dig samma volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det var ett bra svar, desto mer kanaler desto lägre i volym altså

inte riktigt så jag menade, bara menar att du kanske behöver jobba annorlunda med fler kanaler adderat. Som nämnt inlägget innan blir ju normalt fler kanaler=högre volym totalt om tracksen har samma volym. Hur man sedan mixar gör ju totalvolymen, och det var så jag menade typ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nej

egentligen är det generellt så att ju fler kanaler desto högre volym - om man utgår från kanaler som i sig har samma volym

hur man sen mixar dessa kanaler mot varandra är ju det som avgör vilken totalvolym det blir

sen är det svårt att veta om du pratar volym som snitt eller peakvärden

du har förmodligen olika arr också och olika inställningar på kompressorer eq etc

frågan är snarare hur du kan förvänta dig samma volym?

Eftersom låtarna skall hamna på en EP såvill jag att alla 5 låtar skall ha samma volym, skall jag plocka in låtarna i cubase i wave format när dom är färdiga och sänka dom med högst volym så att alla 5 får samma volym, eller hur skall jag fixa det enklast, har isotop ozone på masterkanalen så det räknar jag som mastering
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon bra grej/program man kan köra låtar som har olika volym igenom.

Så att dom får lika hög volym?

Ja.

Mastra alla spåren tillsammans i ett arrangemang.

En annan grej kan vara att du har en virvel eller något annat snärtigt slag som slår över i

limitern ( Ozone ) och därav sänker hela totalvolymen på låten.

har isotop ozone på masterkanalen så det räknar jag som mastering

Det är du nog inte ensam om MEN många av oss här skulle nog inte kalla det för mastring utan

mixbuss effekter.

Om du tar bort Ozone från Master regeln och ut exporterar låtarna för att sedan ta in dom igen

i cubase och sedan lägga på Ozone separat på all 5 låtarna , kommer du ha bättre kontroll på volymen och framför allt mer översikt om den generella ljudnivån

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom låtarna skall hamna på en EP såvill jag att alla 5 låtar skall ha samma volym, skall jag plocka in låtarna i cubase i wave format när dom är färdiga och sänka dom med högst volym så att alla 5 får samma volym, eller hur skall jag fixa det enklast, har isotop ozone på masterkanalen så det räknar jag som mastering

skulle vilja säga så här....

om det är låtar som om du hörde spelas live skulle upplevas ungefär lika volymstarka så finns en klar poäng att eftersträva samma volym på en ep

men om en låt är en brutalrockrökare och en annan soft sång med lite piano - så är det snarare helt onaturligt att sträva efter samma volym

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...