Jump to content
Annons

Overheadstativ för tung mick?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Köpte vad jag tyckte såg ut som ett lite rejälare K&M bomstativ idag. Men det blir samma visa med det här som de andra jag har, nya micken är för tung så bommen viker sakta ner sig, ser mer komiskt ut än vad det är.

Vad borde jag ha? Kostar bra såna flera tusen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns motvikter att sätta i andra änden av bommen på K&M-stativ, så att man slipper sådant. 🙂

bfd2af9b055b8ea5fd759a7cea5a7f79-productpage_orig.jpg

Lyckades hitta motvikten, den verkar bra. Men micken väger ca ett kilo och motvikten 0,8. Med bommen långt utdragen blir det inte mycket mothåll, enligt mekanikens gyllene regel... En tyngre kluns vore nåt...

http://www.thomann.de/se/km_21105_ausgleichsgewicht.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle också kunna kolla på sE Electronics mickstativ. De är otroligt stabila - och går på runt 2500:- om jag kommer ihåg rätt...

Jag har ett sådant själv - och det skulle nog 17 stå kvar om man släppte en bomb och huset rasade ihop... - nåja, med lögn och allt, men det är j-t stadigt i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rotade bland stativen och hittade ett annat K&M med en typ av låsning på bommen så som de alltid såg ut förr, en stålpinne med två knoppar i ändarna att dra åt med. De nya har oftast ett mindre fjuttigare vred att dra åt med...Denna modellen gick det bättre att låsa bommen med, nu stod den still fullt utdragen i rät vinkel... Men ändå, jag ska fixa nån sorts motvikt i alla fall, kanske få en lite tyngre och även längre svarvad a la speziale...

Link to comment
Dela på andra sajter

Samson tillverkar ett studiostativ som är bra och billigt. Hittade ett på 4sound men minns inte riktigt vad dom skulle ha för det. Värt att kolla in dock.

Vad jag vet är det bara K&Ms budgetstativ som har vingmutter i plast istället för metallpinne med stoppers i plast i bomleden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med K&M 21021. Kraftiga ben och lång bom med motvikt. Har ännu inte hittat nån mick som det stativet inte skulle klara. Använder det t.o.m ibland som stativ till belysning. Går allmänt under beteckningen Lasse Berghagen-stativ för dess kapacitet på höjden!

596553_800.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...