Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som har en aning om latencyn kommer bli mindre med windows 8?

Anledningen att jag undrar är eftersom macar verkar ha mindre latency (allafall dom jag har kört).

Ex så kan jag spela in med full medhörning och påslagna effekter på min mac utan strul och utan "delay" , men dock aldrig på någon av alla pc man har haft. Någon som vet om det kommer att förbättras i windows 8? Vad är skillnaden mellan macen och windows? Nånting gör ju lätencybesvären minimala på en mac men varför?

Lite rörigt här men hoppas att nån förstår min fråga.

Om jag postade fel så får jag ursäkta.

Annons
Postat

Tror att du inte har haft en bra pc och ljud kort eller mer att du inte har haft en bra mix av moderkort chip m.m och ljudkort som passar bra.

Postat

Kör windows och mac på samma dator så problemet är inte sämre pc. Men hade för mig att mac hade nåt som hette core audio och pc saknade detta? kan det stämma? Nånting är skillnad allafall men vad?

pme (oregistrerad)
Postat

Det kommer med all säkerhet vara problematiskt i början. Skulle tro att det tar 3-6 månader innan drivrutiner och applikationer är fixade. Så har det varit med alla andra windows versioner och det finns nog ingen orsak att det skulle bli annorlunda denna gången. Och det kommer bli folk som sitter med ljudkort som inte längre underhålls som får värre problem än så.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Jag har kört win 8 med win 7 drivar för mitt M Audio Delta 1010 och det funkar bra. Jag gillar win 8 men jag kör OS X ML 10.8 till vardags.

Postat

Kärnfrågan i det här borde väl vara; behövs Asio eller något liknande i Win8 för att få låg latency?

pme (oregistrerad)
Postat
  On 2012-10-13 at 07:28 sa D Vibe:

Kärnfrågan i det här borde väl vara; behövs Asio eller något liknande i Win8 för att få låg latency?

Asio är ett steinberg påhit. Man kan använda andra apier. Så det är en fråga som du får ställa per applikation. För cubase-nuendo helt säkert.
Postat

Anledningen att det funkar bättre på OSX än windows är att i OSX finns core-audio drivrutinen inprogrammerad i systemet. Finns inget liknande i WIndows. Därför man behöver ASIO för att kunna överleva på windows.

Postat

Tack för bra svar Naymari. Det var nåt sånt ja hade för mig också. Och grejjen e ju att den där inbyggda core audio drivern verkar helt klart bättre än ASIO då jag alltid har latency och diverse fördröjningsproblem med vindows. Men så denna core audio kommer alltså inte finnas i windows 8 tro?

drloop (oregistrerad)
Postat

Fast jag har precis testat att köra ett arr i min dator, förvisso W7 men 40 kanaler med massa grejs och kör på 88khz och 64 samples buffer vilket ger ca 2 ms in och ut latency. Så nog kan man med bra drivisar få en windowsmaskin att rocka.

Ger inget svar på hur W8 kommer att funka dock...

pme (oregistrerad)
Postat
  On 2012-10-13 at 15:01 sa Millen1981:

Tack för bra svar Naymari. Det var nåt sånt ja hade för mig också. Och grejjen e ju att den där inbyggda core audio drivern verkar helt klart bättre än ASIO då jag alltid har latency och diverse fördröjningsproblem med vindows. Men så denna core audio kommer alltså inte finnas i windows 8 tro?

Core audio är apples interna ljud api. Det finns motsvarande i windows världen. Det finns lager på lager för arkeologer. Microsoft har också något de kallar core audio. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/dd370802%28v=vs.85%29.aspx men de har många fler. DirectX, DirectSound och sedan finns det andra leverantörer. Som steinberg som leverar asio. Men det finns fler konkurrenter. Microsoft är en riktigt soppa. och det fungerar därefter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.