Jump to content
Annons

Kommer allt smälla?


DannyDisorder

Recommended Posts

Tjena,

Jag har ett ESI ESP1010e, som jag lyckats tappa bort kabel som följde med, en liknande HDMI-kabel som går mellan PCI-E-kortet och boxen, så jag köpte en Deltaco HDMI 1.4-kabel idag och testade med, fungerar utmärkt.

Tidigare körde jag den som följde med samt extern strömadapter för att få +48v, nu kör jag utan den och bara med den vanliga HDMI-kabel och allt fungerar utmärkt, kan spela in med +48v påslaget etc.

Hur fan går detta till? Kommer kabeln smälta till slut?

Hittade dessutom detta, http://forum.esi-audio.com/show.asp?db=esi&t=esi2&mode=3&msg=6775, där ESI påstår att INGEN HDMI-kabel ska fungera att köra med.

..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Originalkabeln har antagligen kraftigare kablar för spänningsmatningen. Känn efter att det har varit igång ett tag, om kabeln blir oroväckande varm...

Förmodligen funkar det fint tills isoleringen smälter, men om den smälter så att det blir kortslutning, så finns risken att det går åt skogen med både PCIe-kortet och den externa burken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde hela kabel vara varm då?

Kände lite nu, datorn har stått på flera timmar samt ljudkortet men ej använt det, men det står på. Kanske borde det bli varmare då om jag kör med fantommatning en stund?

Om jag kör med kabeln, men med en strömadapter, borde det fungera bättre då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att det blir värre om du har igång fantommatning och dessutom har ett par lågohmiga hörlurar inkopplade. Kabeln blir antagligen varm längs ena sidan. Spänningsmatningen brukar läggas längst ut för att påverka signalkablarna så lite som möjligt.

Med inkopplad strömförsörjning skulle jag tro att matningen från kortet stängs av, så det borde nog vara säkrare att köra på det sättet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...